
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,977,591 |
فهم و تحلیل روایات تأویل آیه «کهیعص» به واقعه کربلا | ||
مطالعات فهم حدیث | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، اسفند 1395، صفحه 75-91 اصل مقاله (225.62 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mfh.2017.1143 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی اکبر ربیع نتاج1؛ سیدمرتضی حسینی امین* 2 | ||
1دانشیار دانشگاه مازندران | ||
2مدرس گروه معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کردکوی، گرگان | ||
تاریخ دریافت: 21 آذر 1395، تاریخ بازنگری: 20 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1395 | ||
چکیده | ||
از جمله آیات متشابه قرآن کریم، آیات فواتح برخی سور، معروف به حروف مقطعه هستند. یکی از آنها، آیهی «کهیعص» در ابتدای سوره مبارکه مریم است. در برخی احادیث مندرج در کتب روایی امامیه، پیرامون این آیه، تأویلی ارائه شده است که آن را با امام حسین (ع) و حادثهی کربلا انطباق میدهد. پرسش اساسی این است که با عنایت به فهم این حدیث، این تأویل آیه تا چه حد مورد اعتماد است؟ در این مقاله تلاش شده است با بهرهگیری از روش تحلیلی توصیفی به بررسی سندی و متنی روایت حاوی این تأویل از آیه پرداخته شود تا با فهم کل روایت، مقایسهای با مفاهیم بنیادین شیعه صورت پذیرد. بررسیها نشان میدهد؛ با توجه به نقدهای جدّی سندی؛ عدم ذکر روایت در کتب روایی و تفسیری معتبر و حضور افراد مجهول، ضعیف، غالی و کذّاب در میان راویان و متنی؛ شش اشکال عمده به خصوص وارد ساختن نسبتهای ناروا به امامَین عسکری (ع) و مهدی (عج)، ضعف شدید آن اثبات شده و در نتیجه به این تأویل از آیه نمیتوان اعتماد نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
تأویل؛ کهیعص؛ فهمحدیث؛ روایاتتفسیری؛ واقعه کربلا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Understanding and Analysis of the Narratives Regarding Interpretation of the Verse of "Kaf, Ha, Ya, ʼAyn, Sad" to the Battle of Karbala | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyed Aliakbar Rabee Nataj1؛ Sayyed Morteza Hosseini Amin2 | ||
1Associate Professor, University of Mazandaran | ||
2Lecturer, Islamic Azad University | ||
چکیده [English] | ||
The opening verses of certain surahs of Quran are allegorical, which includes Muqattaʿat (discontinued letters). Amongst is the verse of Kaf, Ha, Ya, ʼAyn, Sad, the opening to the blessed surah of Maryam. Some hadiths embodied in the narrated books of Imamiyah, regarding the respective verse, have provided an esoteric interpretation that relates the verse to Battle of Karbala and Imam Hossain. The core question regarding the understanding of the hadith is to what extent the esoteric interpretation of Imamiyah is reliable? This paper via descriptive -analytic method analyzes chain and text of the Hadith and tries to elaborate the concept of esoteric interpretation of the hadith so that through understanding the entire notion of the narrative, a comparison with fundamental concepts of Shia is made. The Studies reveal that this hadith is weak both in chain and text. In terms of the document the narrative is not mentioned in theauthentic narrated and interpreted books and also the narrators are of unknown, unreliable, indecent andprevaricated origin. The studies also engage with the critiques of textual-based analysis, pointing out six significant errors, particularly the misattribution of inadmissible characteristics to Imam Hassan Askari and Imam Mahdi. The authenticity of these two critiques exposes the inherent flaw within the esoteric interpretation of the text, hence the esoteric interpretation does lack the essential features to be assumed as valid. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Esoteric interpretation, Kaf, Ha, Ya, ʼAyn, Sad, Understanding of Hadith, Interpretative Narratives | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمه ناصرمکارم شیرازی، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامى، ایران، قم، دوم، 1373ش. ابن داود حلی، حسن بن علی. کتاب الرجال. تهران: دانشگاه تهران، دوم، 1383. ابن شهر آشوب، محمّد بن على. مَناقِبُ آلِ أبی طالب، قم، مؤسسه انتشارات علامه، بیتا. ........................، معالم العلماء، نجف اشرف، منشورات المطبعة الحیدریة، 1380ق. ........................، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام ، قم، علامه، 1379ق. ابن طاوس، سیّد رضى الدین، الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1409ق. ابنعطیه، عبدالحق بن غالب، المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز، دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، بیروت، 1422ق. ابن غضائری، احمدبن حسین، رجال ابن الغضائری، قم، دار الحدیث، 1380. ابوالفتوح رازی، حسین بن على، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، آستان قدس رضوى، بنیاد پژوهشهاى اسلامى، مشهد، 1408ق. بحرانى، هاشم بن سلیمان. البرهان فى تفسیر القرآن، تهران، بنیاد بعثت، 1416ق. برقی، ابوجعفر احمد بن محمّد بن خالد، رجال البرقی، بی جا، نشر القیوم، 1377. بیضاوى، عبد الله بن عمر، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت، دار احیاء التراث العربى، 1418ق. حافظ برسى، رجب بن محمد، مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین علیه السلام، بیروت، أعلمی، 1422ق. حسنى واعظ، محمود بن محمد، دقائق التأویل وحقائق التنزیل، ایران، مرکز پژوهشى میراث مکتوب، 1381ش. حلی، حسن بن یوسف، خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال، بیجا، الفقاهه، دوم، 1380. خویی، سید ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواه، قم، دفتر آیتالله العظمی الخوئی، 1368. زمخشرى، محمود بن عمر، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل، دار الکتاب العربی، بیروت، سوم، 1407ق. سیدرضى، محمد بن حسین، حقائق التأویل فی متشابه التنزیل، لبنان، دار الأضواء، 1406ق. .........................................، نهج البلاغه، گردآورنده. تصحیح صبحی صالح، قم، دارالهجره، بیتا. سیوطى، عبدالرحمن بن ابىبکر، الإتقان فی علوم القرآن، بیروت، دار الکتاب العربی ، دوم، 1421ق. شوشتری، محمدتقی، قاموس الرجال، قم، دفترانتشارات اسلامی، دوم، 1410ق. شوکانى، محمد، فتح القدیر، دمشق، دار ابن کثیر، 1414ق. شیخ آقا بزرگ تهرانى، الذریعة إلى تصانیف الشیعة، ایران، اسماعیلیان قم و کتابخانه اسلامیه تهران، 1408ق. صدوق، محمّد بن على بن بابویه، علل الشرائع، فم، کتابفروشى داورى، 1386ق. ...................................................، کمال الدین و تمام النعمه، تهران، دارالکتب الإسلامیة، 1354. ...................................................، کمال الدین و تمام النعمة، تهران، اسلامیه، دوم، 1395ق. ...................................................، معانی الأخبار، قم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه، دوم، 1403ق. ....................................................، من لا یحضره الفقیه، قم، دفتر انتشارات اسلامى، دوم، 1413ق. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّى الله علیهم، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، 1404ق. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامى، دوم، 1417ق. طبرسی، فضل بن الحسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات ناصر خسرو، سوم، 1372. طبرى، ابو جعفر محمّد بن جریر، جامع البیان فى تفسیر القرآن، بیروت، دارالمعرفة، 1412ق. طبرى آملى صغیر، محمد بن جریر بن رستم، دلائل الإمامة، ط – الحدیثة، قم، بعثت، 1413ق. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارإحیاء التراث العربى، بیتا. .................................... ، رجال الشیخ الطوسی، مشهد، آستان قدس رضوی، دوم، 1371ش. .....................................، فهرست شیخ طوسی، قم، الشریف رضی، بیتا. عاملى، على بن حسین، الوجیز فى تفسیر القرآن العزیز، قم، دار القرآن الکریم، 1413ق. عاملى نباطى، على من محمد بن على بن محمد بن یونس، الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم، نجف، المکتبة الحیدریة، 1384ق. عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، قم، مطبعة العلمیه، چهارم. فیض کاشانى، ملا محسن، تفسیر الصافى، تهران، انتشارات الصدر، چاپ دوم، 1415ق. قطب الدین راوندى، سعید بن هبة الله، الخرائج و الجرائح، قم، مؤسسه امام مهدى (عج)، 1409ق. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، قم، مؤسسه دار الکتاب، چاپ سوم، 1363ش. کشی، محمّد بن عمر، اختیار معرفةالرجال، مشهد، دانشگاه مشهد، 1348ش. مجلسى، محمّد باقر، بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهارعلیهم السلام، بیروت، مؤسسة الطبع و النشر، دوم، 1410ق. ........................... ، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، دوم، 1403ق. ........................... ، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، تهران، دار الکتب الإسلامیة، دوم، 1404ق. مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ط - القدیمة، قم، مؤسسه فرهنگى اسلامى کوشانبور، دوم، 1406ق. معرفت، محمدهادى، التمهید فی علوم القرآن، ایران، حوزه علمیه قم، سوم، 1410ق. مکارم شیرازیناصر، تفسیرنمونه، قم، دارالکتب الاسلامیه، 1389. مقاتل بن سلیمان، تفسیر مقاتل بن سلیمان، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، 1423ق. مؤسسة دائرة معارف الفقه الإسلامی، دائرة معارف الفقه الإسلامی طبقاً لمذهب أهل البیت علیهمالسلام، ایران، قم، 1423ق. نجاشی، احمدبن علی، رجال النجاشی، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 1374. نجفی، محمّد حسن بن باقر، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، بیروت، دار احیاء التراث العرب، بیتا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 847 |