
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,977,606 |
The Effects of Three Methods of Morphological Awareness on Iranian Intermediate EFL Learners’ Breadth and Depth of Vocabulary Knowledge | ||
Journal of Modern Research in English Language Studies | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 2، مرداد 2019، صفحه 146-129 اصل مقاله (661.21 K) | ||
نوع مقاله: research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmrels.2019.10959.1371 | ||
نویسندگان | ||
Behnam Ghasemi؛ Mehdi Vaez-Dalili* | ||
Department of English, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
تاریخ دریافت: 21 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 18 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
Morphological awareness is currently receiving an increasing amount of attention in the literature on second language learning. This study investigated the effect of three methods of morphological awareness (i.e. Textual Enhancement (TE), Metalinguistic Explanation (ME), and Morpheme Recognition Task (MRT)) on Iranian intermediate EFL learners’ depth and breadth of vocabulary knowledge. The participants of the study included 90 intermediate EFL students selected based on their scores on the Oxford Quick Placement Test (OQPT). They were divided into three groups (i.e. TE, ME, MRT), each including 30 participants. Each group was taught 60 English derivational affixes including prefixes, suffixes and roots through three different methods of morphological awareness. In order to examine the participants’ depth and breadth of vocabulary knowledge, they were asked to respectively take Word Associates Test (WAT) and Vocabulary Levels Test (VLT) as both pretests and posttests. In order to examine the difference between the pretest and posttest scores of the participants’ VLT and WAT, a paired-samples t-test was run for each group. In order to explore if there were any significant differences among the posttest scores of the three groups on the VLT and WAT, two separate one-way ANOVAs were conducted. Results indicated that (i) all three methods of morphological awareness have significant effects on improving EFL learners’ depth and breadth of vocabulary knowledge, and (ii) that there was no significant difference among the three groups in terms of their depth of vocabulary knowledge, but there were significant differences between the ME group and the other two groups (i.e. TE and MRT) regarding their breadth of vocabulary knowledge. Considering the implications, teachers should raise students’ awareness to utilize affixes. Syllabus designers and lexicographers should also take account of different techniques and tasks for raising EFL/ESL learners’ morphological awareness. | ||
کلیدواژهها | ||
Textual Enhancement؛ Metalinguistic Explanation؛ Morpheme Recognition Task؛ Breadth of Vocabulary Knowledge؛ Depth of Vocabulary Knowledge | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تاثیر استفاده از سه روش آگاهی واژه شناختی بر وسعت و عمق دانش لغوی زبان آموزان ایرانی سطح متوسط | ||
نویسندگان [English] | ||
بهنام قاسمی؛ مهدی واعظ دلیلی | ||
چکیده [English] | ||
اخیرا در پیشینه تحقیق آگاهی واژه شناختی در یادگیری زبان دوم توجه زیادی را به خود جلب کرده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر روش های سه گانه ی آگاهی واژه شناختی (برجسته نویسی، توضیح مستقیم و تمرین بازشناسی واژکها) بر ژرفای فهم و گستره ی دانش واژگانی زبان آموزان ایرانی سطح متوسط انجام شده است. شرکت کنندگان در این تحقیق که از میان دانشجویان رشته ی زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد خوراسگان برگزیده شده اند شامل نود دانشجوی سطح متوسط هستند که طبق نتایج آزمون تعیین سطح سریع آکسفورد به طور تصادفی انتخاب شدند. این نمونه ی 90 نفریِ زبان آموزانِ سطح متوسط به سه گروه 30 نفره تقسیم شد. شصت وندِ اشتقاقی انگلیسی شامل پیشوندها، پسوندها و ریشه ی واژگان از طریق روش های سه گانه ی آگاهی واژه شناختی (برجسته نویسی، توضیح مستقیم و تمرین بازشناسی واژکها) به هر گروه آموزش داده شد. برای انجام مطالعه، یک طرح پیش آزمون و پس آزمون به کار گرفته شد. به عنوان پیش آزمون، آزمون سطوح واژگانی و آزمون پیوندهای واژگانی از آنها گرفته شد. پس از اجرای پیش آزمون و تدریس مربوط به هر گروه، پس آزمون اجرا شد. برای آگاهی از اختلاف امتیازات پیش آزمون ها و پس آزمون های دانش واژگانی، آزمون تی با نمونه های جفتی برای هر یک از گروه ها انجام شد. برای دریافت نتایج پس آزمون سطح واژگانی و پس آزمون پیوندهای واژگانی این سه گروه، دو تحلیل واریانس یک سویه به طور جداگانه انجام شد. نتایج این آزمون ها نشان داد که (1) هر سه روش آگاهی واژه شناختی تاثیر زیادی بر بهبود ژرفای فهم و گستره ی دانش واژگانی دانشجویان زبان انگلیسی دارد. از این آزمونها همچنین برمی آید که (2) تفاوت چندانی میان این سه گروه از لحاظ ژرفای فهم دانش واژگانی نبود، ولی از لحاظ گستره ی دانش واژگانی، تفاوت های زیادی میان گروه آموخته شده به روش توضیح مستقیم و دو گروه دیگر (برجسته نویسی، تمرین بازشناسی واژکها) وجود دارد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
برجسته نویسی, توضیح مستقیم, تمرین بازشناسی واژکها, گستره ی دانش واژگانی, ژرفای دانش واژگانی | ||
مراجع | ||
Blachowicz, C. L. Z., Fisher, P. J. L., & Ogle, D. (2006). Vocabulary: Questions from the classroom. Reading Research Quarterly, 4, 524–539.
Carlisle, J. F. (2000). Awareness of the structure and meaning of morphologically complex words: Impact on reading. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 12, 169- 190.
Carlisle, J. F. (2003). Morphology matters in learning to read: A commentary. Reading Psychology, 24(3-4), 291-322.
Harraqi, M. (2017). The relationship between morphological knowledge and the breadth of vocabulary knowledge among Moroccan EFL university students. Advances in Social Psychology, 2(2), 14-22.
Kieffer, M. J., & Lesaux, N. K. (2012). Development of morphological awareness and vocabulary knowledge in Spanish-speaking language minority learners: A parallel process latent growth curve model. Applied Psycholinguistics, 33(1), 23–54.
Kuo, L. j., & Anderson, R. C. (2006). Morphological awareness and learning to read: A cross language perspective. Educational Psychologist, 41(3), 161–180.
Laufer, B. & Ravenhorst-Kalovski, G. C. (2010). Lexical threshold revisited: Lexical text coverage, learners’ vocabulary size and reading comprehension. Reading in a Foreign Language 22, 15–30.
Long, D., & Rule, A. C. (2004). Learning vocabulary through morpheme word family object boxes. Journal of Authentic Learning, 1, 40-50.
Nurhemida, M. (2007). The relationship between morphological awareness and English vocabulary knowledge of Indonesian senior high school students. Unpublished master’s thesis, University of Queensland, St Lucia, Australia.
Oxford, R. (2007). Oxford Placement Test. Oxford: Oxford University Press. Qian, D. D. (1999). Assessing the roles of depth and breadth of vocabulary knowledge in reading comprehension. Canadian Modern Language Review, 56, 282-307.
Qian, D. D. (2002). Investigating the relationship between vocabulary knowledge and academic reading performance: an assessment perspective. Language Learning, 52(3), 513-536.
Read, J. (2000). Assessing vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press.
Read, J. (2004). Research in teaching vocabulary. Annual Review of Applied Linguistics, 24, 146-161.
Schmitt, N., Schmitt, D., & Clapham, C. (2001). Developing and exploring the behavior of two new versions of the Vocabulary Levels Test. Language Testing, 18(1), 55-88.
Shen, Z. (2008). The roles of depth and breadth of vocabulary knowledge in EFL reading performance. Asian Social Science, 4(12), 135-137.
Sinclair, J. (1991). Word formation. Glasgow: Harper Collins.
Tabatabaei, O., & Yakhabi, M. (2011). The Relationship between morphological awareness and vocabulary size of EFL learners. English Language Teaching, 4(4), 262-273.
Varatharajoo, C., Asmawi, A. B., Abdallah, N., & Abedalaziz, M. (2015). Morphemic analysis awareness: Impact on ESL students’ vocabulary learning strategy. International Scholarly and Scientific Research & Innovation 9(9), 3263-3269.
Vermeer, A. (2001). Breadth and depth of vocabulary in relation to L1/L2 acquisition and frequency of input. Applied Psycholinguistics, 22, 217–234.
Wolter, B. (2001). Comparing the L1 and L2 mental lexicon. Studies in Second Language Acquisition, 23, 41–69. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,289 |