
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,977,611 |
ناپیدایی گذرای رنج و آشکارگی ناپایدار لذت در نظام فلسفی شوپنهاور | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، دی 1402، صفحه 35-52 اصل مقاله (344.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2024.20400.1082 | ||
نویسندگان | ||
پیام جهاندار لاشکی* 1؛ مجید ملّایوسفی2 | ||
1دانش آموختة کارشناسی ارشد فلسفه دین، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 30 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 09 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
مفهوم اراده در نظام فلسفی شوپنهاور را میتوان برآیند ژرفاندیشی وی در باب مفهوم شیء فینفسه در نظام فلسفی کانت قلمداد کرد؛ مفهومی که بهرغم جایگاه برجستهاش در روش استعلایی کانت، تبیینی بایسته از آن ارائه نگردید. اگرچه شوپنهاور با پرسش از چیستی/چهبودی حقیقت موجود در پسپشت این عالم، درونمایه و نهاد هر پدیدار موجود در جهان تصور را که بهواسطۀ اصل دلیل کافی و صورتهای چهارگانهاش دریافته، به مفهوم اراده گره میزند، اما با فراروی از گسترۀ جهان تصور و با آشکار شدن اراده بهمثابه شیء فینفسه و فهم این اراده بهواسطۀ کالبد، ارادهورزیهای پیاپی در پدیدارها و در ظرف حیات (که ویژگی بنیادین اراده است) خود را بهنمایش میگذارد که از یکسو به تقلایی همواره ادامهدار و زایش رنج پایدار، و از سویی دیگر به لذت ناپایدار میانجامد. در نتیجة چنین نگرشی، از وجود نوعی بدبینی در این جهان پرده برداشته میشود که میتوان آن را بهمثابه وجه تراژیک و مصیبتبار زندگی در نظر گرفت. در نوشتار پیش رو تلاش میکنیم آشکار سازیم که شوپنهاور با ارائۀ چه مقدماتی، رنج را امری ایجابی و پایدار، و در دیگر سو، لذت را امری سلبی و ناپایدار شمرده است. در اینصورت، آیا میتوان رنج را بهمثابه قسمی شرطمقدم برای دستیابی به هرگونه لذت بهشمار آورد؟ برآیند مفاهیم یادشده چگونه به نگرش بدبینانه در عالم منتج میگردد؟ | ||
کلیدواژهها | ||
ارادۀ معطوف به حیات؛ سرشت ایجابی رنج؛ ناپایداری لذت؛ بدبینی فلسفی؛ آرتور شوپنهاور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Fleeting Disappearance of Suffering and the Unstable Appearance of Pleasure in the Philosophical Apparatus of Schopenhauer | ||
نویسندگان [English] | ||
Payam Jahandar Lashaki1؛ Majid Mollayousefi2 | ||
1MA in Philosophy of Religion, Imam Khomeini International University (IKIU), Qazvin, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Imam Khomeini International University (IKIU), Qazvin, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The concept of the will in the philosophical apparatus of Schopenhauer can be a result of his profound thinking about the concept of the thing in itself in Kant's philosophical system; the concept, despite its prominent position in Kant's transcendental method, was not explained. Although Schopenhauer, by asking what is the truth behind this world, ties the essence and institution of every phenomenon in the world of representation, which he understood through the principle of sufficient reason and its four forms, to the concept of the will, but by passing from the scope of the world as representation and by revealing the will as things in itself and the understanding of this will through the body, successive the will in the phenomena and in the container of life (which is the fundamental characteristic of the will) have shown themselves; On the one hand, it has led to continuous striving and the birth of stable suffering, and on the other hand, to unstable pleasure, and as a result, such an attitude has revealed the partial existence of pessimism in this world, and it can be considered as a tragic and sadness of life. In the following article, an effort is made to reveal that Schopenhauer called suffering a positive and stable thing, and on the other hand, pleasure a negative and unstable thing, and in this case, can suffering be considered as a part of the precondition for achieving any kind of pleasure and how does the result of the aforementioned concepts lead to a pessimistic attitude in the world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arthur Schopenhauer, the Will-to-Live, the Pervasive Nature of Suffering, unstable Pleasure, Philosophical Pessimism | ||
مراجع | ||
اسونسن، لارس (1400) فلسفۀ ملال، ترجمة افشین خاکباز، تهران: فرهنگ نشر نو.##
پینکارد، تری (1402) فلسفۀ آلمانی 1760ـ1860 میراث ایدئالیسم، ترجمة ندا قطرویی، تهران: ققنوس.##
جانوی، کریستوفر (1395) راهنمای شوپنهاور، ترجمة رضا ولییاری، تهران. نشر مرکز.##
زیمل، گئورگ (1401) شوپنهاور و نیچه، ترجمة شهناز مسمیپرست، تهران: نشر علم.##
شوپنهاور، آرتور (1393) جهان همچون اراده و تصور، ترجمة رضا ولییاری، تهران: نشر مرکز.##
شوپنهاور، آرتور (1394) متعلقات و ملحقات، ترجمة رضا ولییاری، تهران: نشر مرکز.##
شوپنهاور، آرتور (1396) دو مسئلۀ بنیادین اخلاق، ترجمة رضا ولییاری، تهران: نشر مرکز.##
شوپنهاور، آرتور (1400) ترسها و مزخرفات ذهنی، ترجمة مهدی احشمه، تهران: روزگار نو.##
شوپنهاور، آرتور (1401) هنر زنده ماندن، ترجمة علی عبداللهی، تهران: نشر مرکز.##
محبوبی آرانی، حمیدرضا (1392) نیچه و آریگویی تراژیک به زندگی. تهران: نشر مرکز.##
میشلمن، استفن (1398) فرهنگ اگزیستانسیالیسم، ترجمة ارسطو میرانی، تهران: پارسه.##
نیچه، فردریش (1396) زایش تراژدی و چند نوشتۀ دیگر، ترجمة رضا ولییاری، تهران: نشر مرکز.##
یانگ، جولیان (1396) فلسفه قارهای و معنای زندگی، ترجمة بهنام خداپناه، تهران: حکمت.##
یانگ، جولیان (1399) شوپنهاور، ترجمة حسن امیریآرا. تهران: ققنوس.##
Atwell, J. E. (1995) Schopenhauer on the Character of the World: the Metaphysics of Will, University of California Press.##
Beiser, F. C. (2016) Weltschmerz: pessimism in German philosophy, 1860-1900, Oxford University Press.##
Hannan, B. (2009) The Riddle of the World: A Reconsideration of Schopenhauer's Philosophy, Oxford University Press.##
Hassan, P. (2021) “Striving as Suffering: Schopenhauer’s a priori Argument for Pessimism”, Philosophia, vol. 49, no. 4, pp. 1487-1505.##
Jacquette, D. (2015) The philosophy of Schopenhauer, London: Routledge.##
Schalkx, R. & Bergsma, A. (2008) “Arthur’s Advice: Comparing Arthur Schopenhauer’s Advice on Happiness with Contemporary Research”, Journal of Happiness Studies, vol. 9, pp. 379-395.##
Schopenhauer, A. (2000) Parerga and Paralipomena: Short Philosophical Essays, vol. 2, UK: Oxford University Press. ##
Stellino, P. (2020) Philosophical Perspectives on Suicide: Kant, Schopenhauer, Nietzsche, and Wittgenstein, Springer.##
Teichman, J. & White, G. (eds.) (2016) An introduction to modern European philosophy, Springer.##
Wicks, R. L. (ed.) (2008) The Oxford Handbook of Schopenhauer, USA: Oxford University Press.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |