
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 404 |
تعداد مقالات | 3,308 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,746,423 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,207,036 |
خوانش نشانهشناختی شعر مقاومت؛ قصیدۀ «1701» مرتضی التمیمی با تکیه بر نظریۀ ریفاتر | ||
لسان مبین | ||
دوره 16، شماره 59، فروردین 1404، صفحه 1-27 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2024.20163.3705 | ||
نویسندگان | ||
رحمان نوازنی* 1؛ عزت ملا ابراهیمی2 | ||
1دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات دانشگاه تهران. ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 24 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 02 مهر 1403 | ||
چکیده | ||
در حوزۀ نشانهشناسی یکی از الگوهای خوانش متون ادبی که بر خواننده تمرکز دارد، الگوی خوانشی مایکل ریفاتر است که طبق آن خواننده به عنوان عنصری فعال در فرآیند خلق معنا با اتکا به دانش و تجارب خود، متن را به شیوهای خلاقانه تفسیر و به لایههای عمیقتر معنایی آن دست مییابد. طبق این نظریه، متن ادبی با خوانش اولیه توسط خوانشگر از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل میشود و سپس خوانشگر در خوانش ثانویه به مجموعهای از امکانات معنایی دست مییابد و در نهایت به مفهوم اصلی شعر میرسد. پژوهش حاضر در تلاش است که با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی مؤلفههای نظریۀ ریفاتر را بر قصیدۀ 1701، اثر مرتضی التمیمی شاعر جوان، انقلابی و نوظهور عراقی تطبیق و به کشف انباشتها و منظومههای توصیفی آن بپردازد و با دریافت تداعی واژگان، ماتریس ساختاری یا خاستگاه اصلی اثر مذکور را برای خواننده بازگو کند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که هیپوگرام استخراج شده در قصیدۀ 1701 در نظامی نشانهشناسه از مفاهیمی مانند: ایجاد همدلی در واقعۀ ترور شهید سلیمانی، امیدبخشی و توصیف ویژگیهای شهدای مقاومت برخوردار است و ماتریس ساختاری قصیده نیز درصدد ترسیم و تبیین مکتب مقاومت است تا آیندگان نیز اهداف روشن مقاومت و شهدای راه مقاومت را به وضوح درک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانهشناسی ادبی؛ رمزگان؛ پیرس؛ عبدالعظیم فنجان؛ مفهوم عشق | ||
موضوعات | ||
پژوهشهای زبان شناختی در زبان عربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semiotic Reading of Resistance Poetry; “1701” Ode by Morteza Al-Tamimi Based on Rifater's Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
rahman navazani1؛ Ezzat Mollla Ebrahimi2 | ||
1PhD candidate in Arabic language and literature, Kashan University, Kashan, Iran. | ||
2Professor in the Department of Language and Literature at the University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the field of semiotics, one of the models of reading literary texts that focuses on the reader is the reading model of Michael Rifater, according to which the reader, as an active element in the process of creating meaning by relying on his knowledge and experiences, interprets the text in a creative way and to deeper layers. Its meaning is achieved. According to this theory, the literary text is transformed from potential to actual by the primary reading by the reader, and then the reader achieves a set of semantic possibilities in the secondary reading and finally reaches the main meaning of the poem. The current research is trying to apply the components of Rifater's theory to the poem 1701, by Morteza Al-Tamimi, a young, revolutionary and emerging Iraqi poet, relying on the descriptive-analytical method, and explore its accumulations and descriptive systems, and by receiving the association of words, the structural matrix or Tell the reader the original origin of the said work. The results indicate that the hypogram extracted in the ode of 1704 in the semiotic system has concepts such as: creating empathy in the assassination of Martyr Soleimani, giving hope and describing the characteristics of resistance martyrs, and the structural matrix of the ode is also trying to draw and explain the school of resistance to future generations as well. To clearly understand the clear objectives of the resistance and the martyrs of the path of resistance. Keywords: Semiotics, Retrospective Reading, Riffaterre, Al-Tamimi, Resistance | ||
مراجع | ||
-التمیمی مرتضی. (2021م). کان یدری... یقیناً کله الخیر. عراق: منشورات احمد المالکی.
- الحمداوی، جمیل. (1997م). «السیموطیقا و العنونة». مجلة عالم الفکر. ج 25. ع 3. صص 79-111.
- القحطانی، محمد بن عبدالله. (1443هـ). مهارات القراءة والکتابة. الأردن: دار النشر العلمی للمؤلفین والمترجمین.
-بنگراد، سعید. (2012م). السیمیائیات. ط 3، دمشق: دارالحور للنشر و التوضیع.
- خمیس، عبدالله. (1443هـ). تعلیم اللغة العربیة للناطقین بغیرها. قاهرة: دار الشروق.
- مندور، محمد. (1428هـ). الأدب العربی. قاهرة: دار النهضة العربیة.
-اسماعیلزاده، حسن و دیگران. (1400هـ.ش). «خوانش نشانهشناسی قصیدۀ «ریتا أحبینی» محمود درویش براساس الگوی مایکل ریفاتر». زبان و ادبیات عربی. دورۀ 13. ش 25. صص 122-145.
- باطنی، سیدمحمدرضا. (1399هـ.ش). خوانش متن. تهران: سمت.
- پاینده، حسین. (1398هـ.ش). نظریه و نقد ادبی. ج 2. تهران: سمت.
- پرینس، جرالد. (1391هـ.ش). روایتشناسی (شکل و کارکرد روایت). ترجمۀ محمد شهبا. تهران: مینوی خرد.
- تنها، فاطمه و دیگران. (1400هـ.ش). «خوانش نشانهشناسی قصیدۀ «رحلة ثانیة لجلجامش» جواد الحطاب؛ بر اساس دیدگاه مایکل ریفاتر». فصلنامۀ لسان مبین. دورۀ 12. ش 43. صص 1-21.
-.................................... (1400هـ.ش). «کاربست نظریۀ نشانهشناسی مایکل ریفاتر در تحلیل قصیدۀ «خُذ وردةَ الثَّلج خُذ القیروانیة» سعدی یوسف». ادب عربی. دورۀ 13. ش 1. صص 1-22.
- چندلر، دانیل. (1400هـ.ش). مبانی نشانهشناسی. ترجمۀ مهدی پارسا. چ 7. تهران: سورۀ مهر.
- رستمی، یعقوب. (1398هـ.ش). نظریۀ خوانش. تهران: دانشگاه تهران.
- ریفاتر، مایکل. (1389هـ.ش). نشانههای شعر. ترجمۀ علیرضا نبیلو چهرکانی. تهران: مرکز.
-عموری، نعیم و سمیرا احمدزاده. (1394هـ.ش). «بررسی مضامین پایداری در شعر اسد محمد قاسم». فصلنامۀ لسان مبین. دورۀ 7. ش 21. صص 90-109.
-کاظمی، فاطمه و علیرضا حسینی. (1403هـ.ش). «تحلیل نشانهشناسی قصیدۀ «انشودۀ المطر» بدرشاکر السیاب بر مبنای نظریۀ ریفاتر». لسان مبین. دورۀ 15. ش 55. صص 64-85.
-ملا ابراهیمی، عزت و مونا نادعلی. (1402هـ.ش). «بازخوانی فرهنگ عاشورایی در شعر معاصر شیعی براساس نظریۀ مایکل ریفاتر(مطالعۀ موردی قصیدۀ الحسین فی زمن المسرحیّات از جاسم صحیح)». مطالعات ادب اسلامی. دورۀ 2. ش 4. صص 249-271.
- نامورمطلق، بهمن. (1400هـ.ش). درآمدی بر بینامتنیت (نظریهها و کاربردها). تهران: سخن.
-Goldmann, Susan. (2023). Reading Comprehension: Theory and Practice. NewYork: The Guilford Press.
-Hopkins, John. (2005). La the’orie se’miotique litte’raire de Michael -Riffaterre: Matrice, intertexte et inter pre’tant. In Cahiers de narratologio.
-Kennedy, X. J., & Gioia, D. (2013). Literature: An introduction to fiction, poetry, and drama. London: Pearson.
-Riffaterre, Michael. (1983). Text Production. L.ed. New York: Columbia University Press.
-Riffaterre, Michael. (1987). Semiotique de la poesie. Translated by Jean Jacques Thomas. Paris: Seuil.
-Riffaterre, Michael. (1990). »Compulsory reader response: The intertextual drive. In Worton, M. & Still, J. (Eds.)« Intertextuality: Theories and practices Pp 56-78. Manchester University Press.
-البینة الجدیدة، 2018MAY.27.S، الثقافیة، www.albayyna-new.net.
-العالم، November.3.2021،www.alalam.ir/news. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 485 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 257 |