
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,977,635 |
بررسی هرمنوتیک سیر زمان و مسئولیت اگزیستانس در راستای اصالت (بر اساس آرای مارتین هایدگر) | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 1-16 اصل مقاله (444.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2024.19034.1047 | ||
نویسندگان | ||
معصومه اسمعیلی1؛ فاطمه قاسمی نیائی* 2 | ||
1استاد گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2دانشآموختة دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 20 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 14 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 25 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر دستیابی به فهم سیر زمان، جایگاه و مفهوم اصالت و تبیین مسئولیت اگزیستانس، بر اساس آراء هایدگر در دو اثر مفهوم زمان و هستی و زمان است. در این تحقیق تلاش بر آن بوده تا با استفاده از روش تحلیل هرمنوتیک شلایرماخر، با درکی عینی و عاری از سوءفهم به دیدگاه هایدگر در این مبحث دست یابیم. شیوۀ کار در این تحلیل بر پایۀ چرخشِ تفسیر جزئی به کلی، و تفسیر کلی به جزئی متن بوده است؛ بدین معنا که تفاسیر جزئی بر پایۀ فهم کلی از متن و فهم کلی در سایۀ تفسیر جزئی از جملاتِ متن، بهدست آمده است. در تفاسیر هر جزء به ویژگیهای دستوری و فنی (روانشناسانۀ مؤلف) توجه شده و فهم بر اساس آنها حاصل شده است. در مجموع، دو رویکرد استقرایی و قیاسی در حصول تفاسیر استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که هایدگر زمان را نوعی وجود خاص برای دازاین میداند؛ یعنی نوعی سازوکار پروامندانه، با بازگشت آیندهسویانه به بودگی یا گذشته، که در پی آن است تا دازاین را به مکانمندی ویژۀ خود در هستی برساند. هستی دارای سازوکاری از تفرد و تضاد است که با یکپارچگی بههم میپیوندند. هستی، دازاین را وسیلهای برای تفردبخشی و معنابخشی به هستندهها و خویش میبیند که ضمن وجودبخشی بدان، از آن وجود میگیرد. مسئولیت دازاین در شناخت جایگاه ویژة خود در طبیعت معنا مییابد که با وجود زمانمند، در نقطۀ اصالت میتواند به تفرد دیگری و خویشتن برسد و با هستنـبهسویـمرگ خود را به مرکز یکپارچگی وصل کند. چنین نقطهای همان اصالتی است که در دازاین قابل تعریف است. | ||
کلیدواژهها | ||
هرمنوتیک؛ سیر زمان؛ اصالت؛ مسئولیت اگزیستانس؛ مارتین هایدگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Hermeneutics of the Passage of Time and the Responsibility of Existence in Line with Authenticity Based on Martin Heidegger's Views | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Esmaeily1؛ Fatemeh Ghaseminiaei2 | ||
1Professor of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
2PhD in Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research is to understand the course of time, the place and concept of authenticity, and the explanation of the responsibility of existence based on Heidegger's views in two works, The Concept of Time and Existence and Time. In this research, an attempt has been made to achieve Heidegger's point of view on this topic with an objective understanding and free of misunderstanding by using Schleiermacher's hermeneutic analysis method. The method of working in this analysis was based on the rotation of partial to general interpretation and general to partial interpretation of the text; This means that the partial interpretations are based on the general understanding of the text and the general understanding is based on the partial interpretation of the sentences of the text. In the interpretations of each part, grammar and technical features (author's psychology) have been paid attention to and understanding has been achieved based on them. In total, two inductive and analogical approaches have been used in obtaining interpretations. The findings of the research indicate that Heidegger considers time to be a special existence for Dasein; That is, a kind of evaluative mechanism of existence with a future-oriented return to being or the past, which seeks to bring Dasein to its special place in existence. Existence has a mechanism of individuality and contradiction, which are joined together by unity. Being sees Dasein as a means of individualizing and giving meaning to beings and themselves, which, while giving existence to it, comes from it. The responsibility of Dasein is understood in recognizing its special place in nature, that despite its temporal existence, at the point of originality, it can reach the individuality of the other and itself, and by being-toward-death, connect itself to the center of integration, such a point is the originality that It can be defined in Dasein. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
hermeneutics, the passage of time, authenticity, responsibility for existence, Martin Heidegger's opinions | ||
مراجع | ||
آفرین، فریده (1400) «مکانمندی و زمانمندی در فیلم فروشنده، بر اساس آرای هایدگر در هستی و زمان»، نشریۀ هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی و موسیقی، سال 26، شمارۀ 2، ص24ـ13.##
اکبری دهقان، محمدسعید؛ پاشایی، وحید (1397) «نگرش تطبیقی به خوانش متن از دیدگاه شلایرماخر و سید مرتضی»، اندیشه دینی، شمارۀ 66، ص20ـ3.##
پیراوی ونک، مرضیه (1389) «تلقی هایدگر از زبان در هولدرین و ذات شعر»، پژوهشهای فلسفی، شمارۀ 219، ص16ـ1.##
رجبی، احمد؛ حسینی بهشتی، سیدمحمدرضا (1395) «تنهای آغازین زمانمندی و گشودگی دازاین در وجود و زمان هایدگر»، فلسفه، شمارۀ 27، ص45ـ27.##
سهرابیفر، محمدتقی (1395) «هایدگر و ذاتمندی انسان»، قبسات، شمارۀ 48، ص138ـ107.##
طوسی، سیدخلیلالرحمن (1387) «ملاصدرای شیرازی و مارتین هایدگر و تحلیل انسانشناسانه در فلسفه سیاسی»، علوم سیاسی، شمارۀ 43، ص25ـ23.##
قنواتی محمدقاسمی، الهام؛ نوروزعلی، زینب؛ خیالی خطیبی، احمد (1400) «مفهوم عقل در اندیشه سنایی، با تأکید بر حدیقه الحقیقه، بر مبنای نظریه هرمنوتیک شلایرماخر»، مطالعات نقد ادبی، شمارۀ 50، ص202ـ187.##
موحدی، محمدجواد؛ توکلی، غلامحسین (1392) «جایگاه اخلاق در اندیشه هایدگر و جایگاه هایدگر در فلسفه اخلاق»، پژوهشهای فلسفی، شمارۀ 12، ص138ـ123.##
نظری، احسان؛ سیف، سیدمسعود؛ حیدری، محمدحسن باقرشاهی، علینقی (1398) «زمانمندی در اندیشه متقدم هایدگر». پژوهشهای فلسفی، شمارۀ 27، ص397ـ375.##
نیکسیرت، عبدالله (1398) «نسبت انسان و جهان در اندیشه هایدگر». هستی و شناخت، شمارۀ 12، ص160ـ141.##
هایدگر، مارتین (1398) هستی و زمان، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.##
هایدگر، مارتین (1400) مفهوم زمان، ترجمۀ علی عبدالهی. تهران: نشر مرکز.##
هاشمی، مریم (1400) «خوانش هرمنوتیکی خطبۀ 40 امام علی (ع) در اتخاذ استراتژی صلح بر مبنای نظریه هرمنوتیک مولفمحور شلایرماخر»، پژوهشنامه علوی، شمارۀ 24، ص178ـ157.##
Arisaka, Y. (1996) “Spatiality Temporality and the Problem of Foundation in Being and Time”, Philosophy Today, vol. 40, no. 1, pp. 36-46.##
Farley, W. (2008) “Schleiermacher, the via Negativa, and the Gospel of Love”, Theology Today, vol. 65, no. 2, pp. 145-157.##
Guignon, C. B. (1993) “Authenticity, Moral Values, and Psychotherapy”, The Cambridge Companion to Heidegger, New York: Cambridge University Press.##
Heidegger, M. (1997) Kant and the Problem of Metaphysics, Indiana University Press.##
Heidegger, M. (1984) The Metaphysical Foundations of Logic, Indiana University Press.##
Polt, R. (2013) Heidegger: an introduction. Routledge.##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |