
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,181 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,977,592 |
بررسی و نقد دیدگاه دیوید گریفین درباره خیرخواهی خدا و ارتباط آن با مسئله شر | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 53-66 اصل مقاله (544.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2024.20587.1095 | ||
نویسندگان | ||
یداله رستمی* 1؛ منصور نصیری2 | ||
1استادیار گروه فلسفه، دانشکدة الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 11 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 25 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
مسئلة خیرخواهی خدا و ارتباط آن با مسئلة شر یکی از دغدغههای جدی دیوید گریفین بوده است. او معتقد است بر خلاف تصور مشهور، خیرخواهی خداوند باعث وجود شر در جهان میشود، به این صورت که خدای خیرخواه و خلاق، جهان را بهسمت تجربة ارزشهای برتر و مهیج ترغیب میکند تا جهان از حالت ایستایی و رکود خارج شود. اما این هدف او وجود شر در جهان را در پی دارد، زیرا هر موجودی در راستای دستیابی خدا به هدف الوهی خیر برتر برای جهان، دارای قدرت خودتعینبخشی است و این امر خطر امکان وجود شر را بهدنبال میآورد. در نظرگاهی دیگر، گریفین بر این باور است که خدایی که با چنین شروری مواجه میشود، شریک درد و رنجهای انسانهاست و صرفاً ناظر شرور عالم نیست. مقالة پیش رو، با روش تحلیلی و استدلالی، به این نتیجه رسیده که دیدگاه گریفین بهدلیل ناچیز شمردن خیر اخلاقی بهخاطر خیر زیباییشناختی و کثرت شر موجود در جهان ـناشی از خدایی که قادر مطلق نیستـ قابل دفاع نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
گریفین؛ مسئلة شر؛ خلاقیت؛ خیرخواهی؛ جهان؛ هماهنگی؛ ابتذال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Examination and Critique of David Griffin’s Perspective on Divine Benevolence and its Relation to the Problem of Evil | ||
نویسندگان [English] | ||
Yadollah Rostami1؛ Mansour Nasiri2 | ||
1Assistant Professor, Department of Philosophy, Faculty of Theology and Islamic Studies, Payame Nor University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Farabi Campus of Tehran University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the critical issues addressed by David Griffin, which has been a significant concern for him, is the question of divine benevolence and its relation to the problem of evil. This paper employs an analytical and argumentative approach. We aim to engage with Griffin’s assertion that, contrary to popular belief, God’s benevolence contributes to the existence of evil in the world. Griffin argues that a benevolent and creative God encourages the world to experience higher and more thrilling values, moving it beyond a state of stagnation and inertia. However, this divine intention leads to the existence of evil, as every being, in its alignment with God’s overarching purpose of achieving greater good for the world, possesses self-determining power, which inherently brings the risk of evil. In another view, Griffin maintains that God, faced with such evils, is a companion to human suffering rather than a mere observer of worldly evils. This study concludes that Griffin’s view is ultimately indefensible due to its minimization of moral good in favor of aesthetic good, and the prevalence of evil in the world resulting from a God who is not omnipotent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Griffin, problem of evil, creativity, benevolence, world, harmony, trivialization | ||
مراجع | ||
پترسون، مایکل و دیگران (1379) عقل و اعتقاد دینی، ترجمة احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. تهران: طرح نو.##
رستمی، یداله (1399الف) «نقد گریفین بر دیدگاه جان هیک دربارة مسئلة شر»، الهیات تطبیقی، شمارة 23، ص60ـ47.##
رستمی، یداله (1399ب) «تبیین و نقد استدلال گریفین در حل مسئلة شر»، متافیزیک، شمارة 30، ص16ـ1.##
رستمی، یداله؛ نصیری؛ منصور (1401) «چالش دیوید گریفین با خداباوران سنتی در تبیین شر طبیعی»، کاوشهای فلسفه و دین تطبیقی، شمارة 2، ص109ـ95.##
Cobb John B. & Griffin, David Ray (1976) Process Theology: Am Exposition, The Westminster Press.##
Ely, Stephen Lee (1942) The Religious Availability of Whitehead’s God: a Critical Analysis, Madison: University of Wisconsin Press.##
Ford, Lewis (1992) “Divine Persuasion and the Triumph of Good”, in The Problem of Evil: Selected Reading, ed. by Michael Peterson, University of Notre Dame Press.##
Griffin, David Ray (1981) “Creation of Chaos and the Problem of Evil”, in Encountering Evil: Live Options in Theodicy ed. by Stephen T. Davis, John Knox Press.##
Griffin, David Ray (1991) Evil Revisited, State University of New York Press.##
Griffin, David Ray (1999) Process Theology, A Companion to Philosophy of Religion, ed. by Philip L. Quinn & Charles Taliaferro, Blackwell.##
Griffin, David Ray (2004) God, Power and Evil, Westminster John Knox Press.##
Madden, Edward & Hare, Peter (1968) Evil and the Concept of God, Springfield, IL: Charles C. Thomas Publisher.##
Whitehead, Alfred North (1960) Religion in the Making, Cleveland; Ohio: World Publishing.##
Whitehead, Alfred North (1967) Science and the Modern World, New York: Free press.##
Whitehead, Alfred North (1968) Modes of Thought, New York: the Free Press.##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |