
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,251 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,977,635 |
«فرهنگ رستگاریبخش ادبی» بدیل «فرهنگ رستگاریبخش فلسفی» (طرح دفاعیه رورتی از فرهنگ خود) | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 83-106 اصل مقاله (832.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2024.16732.1004 | ||
نویسندگان | ||
نبی الله سلیمانی* 1؛ علی فتح طاهری2؛ شیرزاد پیک حرفه3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
2استاد گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
3دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 08 دی 1400، تاریخ بازنگری: 03 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 25 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
رورتی با بهچالش کشیدن فلسفة سنتی غرب، که بهعقیدة او باعث دوگانهانگاریهای مختلف بیفایدة نظری در طول تاریخ فلسفه شده است، درصدد است در بستر «فرهنگ رستگاریبخش ادبی» به ساختارشکنی مسائل مختلف فلسفه و رفع این دوگانهانگاریها مبادرت ورزد. او با ایجاد خط انشقاق میان حوزة خصوصی و حوزة عمومی، میخواهد سهم و دخالت فیلسوفان را در ارائة دیدگاههای نظری و فلسفی مشخص کند و مدعی است حوزة سیاست نیازی به آن ندارد که مبانی خود را از معیارهای فردی حوزة خصوصی کسب نماید؛ چیزی که زمینة بلندپروازیهای متافیزیکی فیلسوفان را فراهم میآورد. گویی رورتی با تقلیل فلسفه به ادبیات، میخواهد مانع بلندپروازیها و دخالتهای فیلسوفان بهواسطة نظریهپردازی شود. درواقع، او با تفکیک بین دو حوزة خصوصی و عمومی یا سیاست، معتقد است ابزار فیلسوف، تخیل و حوزة فکری وی، فرهنگ ادبی و جایگاه او، حوزة خصوصی است. در این مقاله تلاش خواهیم کرد ضمن ارائة توصیفی از آرمانشهر رورتی، ادعاهای وی را از زوایای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ رستگاریبخش ادبی؛ حوزة خصوصی؛ حوزة عمومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
“Literature Culture of Redemption” Alternative to the “Culture of Salvation of the Philosophical Section” (Rorty's Defense Plan of his Culture) | ||
نویسندگان [English] | ||
Nabiallah Soleimani1؛ Ali Fath Taheri2؛ Shirzad Peik Herfeh3 | ||
1PhD Student of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
2Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
By challenging the traditional philosophy of the West, which he believes has led to various useless theoretical duplications throughout the history of philosophy, he tries to deconstruct the various issues of philosophy and eliminate these dualities in the context of a "culture of literary salvation.” By creating a dividing line between the private sphere and the public sphere, Rorty seeks to determine the contribution of philosophers to theoretical and philosophical views, and to argue that the sphere of politics does not need to base and obtain its principles from individual criteria of the private sphere; What sets the stage for philosophers' metaphysical ambitions? It is as if Rorty, by reducing philosophy to literature, wants to prevent the ambitions and interventions of philosophers through theorizing. He believes that by distinguishing between the private and public spheres of politics, the philosopher's tool and his field of thought is literary culture and his position is the private sphere. In this article, we will try to describe Rorty's utopia and analyze his claims from different angles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
literature culture of redemption, private sphere, public sphere | ||
مراجع | ||
باقری، خسرو (1386) «تأثیر ریچارد رورتی بر نوعملگرایی»، کتاب ماه فلسفه، شمارۀ 6، ص25ـ32. ##
رورتی، ریچارد (1384) فلسفه و امید اجتماعی، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ، تهران: نشر نی. ##
رورتی، ریچارد (1385) پیشامد، بازی و همبستگی، ترجمۀ پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز. ##
رورتی، ریچارد (1382) اولویت دموکراسی بر فلسفه، ترجمة خشایار دیهمی، تهران: طرح نو. ##
Asghari, Mohammad (2019) “The Priority of Literature to Philosophy in Richard Rorty”, Journal of Philosophical Investigations, Issue 28, pp. 207-219.##
Baker, K. M. & Reill, P. H. (eds.) (2001) What Is Left Enlightenment? A Postmodern Question, Stanford University Press.##
Bernstein, R. J. (1992) The New Constellation: The Ethical-Political Horizons of Modernity/Postmodernity, Cambridge, MA: MIT Press.##
Cohen, P. (2007) “Richard Rorty, Philosopher, Dies at 75”, New York Times, 11 June.##
Conant, J. (2002) Hilary Putnam, Pragmatism and Realism, Routledge.##
Curtis, W. M. (2012) “Rorty, Religion, and Pragmatic Liberalism”, Western Political Science Association; Annual Conference, University or Portland.##
Derong, P. & Liangjian, L. (2005) “Contingency and the Philosophy of Richard Rorty”, Journal of Chinese Philosophy, vol. 32, no. 4, pp. 633-640.##
Dombrowski, D. A. (2007) “Rorty versus Hartshorne, or Poetry versus Metaphysics”, Metaphilosophy, vol. 38, no. 1, pp. 88-110. ##
Ferrell, R. (1991) “Richard Rorty and the Poet's Utopia”, Cartographies: Post-structuralism and the Mapping of Bodies and Spaces, ed. by R. Diprose, & R. Ferrell, Sydney: Allen & Unwin, pp. 3-12.##
Fraser, N. (1989) “Solidarity or Singularity? Richard Rorty between Romanticism and Technocracy”, Reading Rorty, ed. by Alan R. Malachowski, Oxford: Blackwell, pp. 306-308.##
Gibson, A. (1999) Postmodernity, Ethics and the Novel, Routledge.##
Guignon Ch. & Hilley, D. R. (2003) Richard Rorty, Cambridge University Press.##
Hall, D. (1994) Richard Rorty: Prophet and Poet of the New Pragmatism, Albany: State University of New York Press.##
Leigland, S. (1999) “Pragmatism, Science, and Society: A Review of Richard Rorty's Objectivity, Relativism, and Truth: Philosophical Papers”, Journal of the Experimental Analysis of Behavior, vol. 71, no. 3, pp. 483-500.##
Malone, J. C. (2004) “Pragmatism and Radical Behaviorism: a Response to Leigland”, Behavior and Philosophy, vol. 32, no. 2, pp. 313-315.##
Miller, Ch. B. (2002) “Rorty and Moral Relativism”, European Journal of Philosophy, vol. 10, no. 3, pp. 354-374.##
Peters, M. (1995) “Wittgenstein and Post-analytic Philosophy of Education: Rorty or Lyotard?”, Educational Philosophy and Theory, vol. 29, no. 2, pp. 1-32.##
Rorty, R. (1991) Essays on Heidegger and Others: Philosophical Papers, Cambridge University Press.##
Rorty, R. (1995) “Toward a Post-metaphysical Culture”, interview by Michel O'Shea, The Harvard Review of Philosophy, vol. 5, no. 1, pp. 58-66. ##
Rorty, R. (1998) Truth and Progress, Cambridge University Press.##
Rorty, R. (2002) The Decline of Redemptive Truth and the Rise of Literary Cultural”, Studia Universitatis Babes-Bolyai.##
Rorty, R. (2007) A Rejoinder to Béla Egyed, Bratislava: Kritika & Kontext. ##
Sanford, J. (2001) Stanford Report, www.stanford.edu/dept/span-port/people/faculty/fgomez/forum0001.html##
Tartaglia, J. (2002) Philosophy and the Mirror of Nature, Routledge.##
Urmson, J. O. & Rée, J. (1960) The Concise Encyclopedia of Western Philosophy and Philosophers, Routledge.##
Voparil, Ch. J. (2011) “Reading Rorty Politically”, Filozofia, vol. 66, no. 10, pp. 963-970.##
Ward, G. (2008) The Blackwell Companion to Postmodern Theology, Blackwell.##
Wellmer, A. (2008). “Rereading Rorty, Krisis”, Journal for Contemporary Philosophy, vol. 28, no. 2, pp. 1-17. ##
Wenning, M., Livingston, A. & Rondel, D. (1999) “An Interview with Richard Rorty”, Gnosis, vol. 8, no. 1, pp. 54-59. ##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |