| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 417 |
| تعداد مقالات | 3,417 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,042,701 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,443,629 |
مطالعۀ مردمشناختی باورهای اساطیری در آیینهای پس از تدفین در ایل سنجابی کرمانشاه | ||
| پژوهشهای میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی | ||
| مقاله 7، دوره 3، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 153-171 اصل مقاله (642.33 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/irpli.2024.20771.1169 | ||
| نویسنده | ||
| زهرا جمشیدی* | ||
| دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| تاریخ دریافت: 22 مرداد 1403، تاریخ بازنگری: 16 مهر 1403، تاریخ پذیرش: 02 دی 1403 | ||
| چکیده | ||
| دیدگاه انسانها نسبت به مرگ و آیینهای ویژه و مراسم آن در فرهنگهای مختلف آشکار کنندۀ بسیاری از زیرساختهای فکری و فرهنگی اقوام مختلف است که از دیدگاههای مختلف قابل مطالعه و بررسی است. یکی از این دیدگاهها، تحلیل اسطورهشناختی آیینهای مختلف مربوط به مرگ از لحظۀ احتضار فرد تا هنگام دفن و پس از تدفین در فرهنگها و اقوام مختلف است. نگارنده در جستار حاضر با روش توصیفیـ تحلیلی و نیز مطالۀ میدانی و مصاحبه با رویکرد مطالعۀ بینرشتهای، به بررسی و تحلیل اسطورهشناختی چهار آیین پس از تدفین در استان کرمانشاه پرداخته است. از آنجا که برگزاری آیینها میان عشایر و روستانشینان، جدیتر از شهرنشینان است، تمرکز اصلی در مصاحبهها بر عشایر و ایلات کرمانشاه از جمله ایل سنجابی بوده است. آیینهای مورد مطالعه عبارتند از: شکستن کوزه یا سفال در سحرگاه اولین روز پس از دفن، کاشت درخت بهویژه سرو بر مزار متوفی، طلب چشم خیر از متوفی با تقدیم فدیه و برگزاری مراسم نوعید است. برایند تحقیق گویای آن است که ریشۀ این آیینها در پیوند با تفکرات اسطورهای در ایران باستان است. آیین شکستن کوزه یا سفال در پیوند با جادوی انتقال شر و بلاگردانی است، کاشت درخت بر مزار، در ارتباط با تفکرات اسطورهای نسبت به درختان، آیین طلب چشم خیر و نگرانی نسبت به عواطف متوفی با باور به فروهرها و مراسم آن و آیین نوعید تکرار آیین پرسۀ نوروزی زرتشتی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| باورهای اساطیری؛ فرهنگ عامه؛ آیینهای پس از تدفین؛ ایل سنجابی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Anthropological study of mythological beliefs in post-burial rituals in Sanjābi tribe of Kermanshah | ||
| نویسندگان [English] | ||
| zahra jamshidi | ||
| Associate Professor of Persian Language and Literature at Hakim Sabzevari University | ||
| چکیده [English] | ||
| People's view of death and its special rites and ceremonies in different cultures reveal many intellectual and cultural infrastructures of different peoples, which can be studied and analyzed from different perspectives. One of these viewpoints is the mythological analysis of various rituals related to death from the moment of death to burial and after burial in various cultures and ethnic groups. In this essay, the author has investigated and analyzed the mythology of four post-burial rituals in Kermanshah province using descriptive-analytical method as well asfield study. Since holding rituals among nomads and villagers is more serious than urban residents, the main focus in the interviews was on the nomads and tribes of Kermanshah, including the Sanjābi tribe. The studied rituals are: breaking a jar or pottery at dawn on the first day after burial, planting a tree, especially a cypress, on the grave of the deceased, asking for a good look from the deceased by offering sacrifice, and holding a Nū Ayd ceremony. The result of the research shows that the roots of these rituals are linked to mythological thoughts in ancient Iran. The ritual of breaking a jar or pottery is related to the magic of transferring evil and destruction, Planting a tree on a grave, in connection with the mythological thoughts about trees, is a ritual seeking a good look and concern for the deceased's emotions with the belief in forohers and its ceremonies, and the ritual of Nū Ayd is a repetition of the Zoroastrian Nowruz porseh. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Mythological beliefs, popular culture, post-burial rituals, Kermanshah | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
منابع کتابها: - الیاده، میرچا و دیگران )۱3۷9(، جهان اسطوره شناسی، ترجمۀ جالل ستاری، چاپ اول، تهران: مرکز. - بلوکباشی، علی )۱3۸۸(، در فرهنگ خود زیستن و به فرهنگهای دیگر نگریستن، تهران: گلآذین. - بویس، مری )۱3۷4(، تاریخ کیش زرتشت، ترجمۀ همایون صنعتیزاده، تهران: توس. - بیهقی، حسینعلی )۱3۶5(، پژوهش و بررسی فرهنگ عامۀ ایران، مشهد: آستان قدس رضوی. - پرنیان، موسی )۱3۷4(، فرهنگ عامۀ کرد )کرمانشاه(، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه عالمه طباطبائی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی. - جاهودا، گوستاو )۱3۷۱(، روانشناسی خرافات و بالیا، ترجمۀ محمدتقی براهنی، تهران: البرز. - خوشحالی، بهزاد )۱3۷9(، زبانشناسی کرد و تاریخ کردستان، چاپ اول، همدان: فنآوران. - ذوالفقاری، حسن )۱394(، زبان و ادبیات عامۀ ایران، تهران: سمت. - رخزادی، علی )۱39۰(، آواشناسی و دستور زبان کردی، چاپ دوم، سنندج: کردستان. 168 / جمشیدی، زهرا/ مطالع ۀ مردمشناختی باورهای اساطیری در آیینهای پس از تدفین در ایل سنجاب ی کرمانشاه - شوالیه، ژان و آلن گربران )۱3۷9(، فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضایلی، تهران: جیحون. - صمدی، مهرانگیز )۱3۶۷(، ماه در ایران از قدیمیترین ایام تا ظهور اسالم، تهران: علمی و فرهنگی. - عسکری خانقاه، اصغر )۱3۷۸(، انسانشناسی عمومی، تهران: سمت. - فردوسی، ابوالقاسم )۱3۶9(، شاهنامه، دفتر دوم، به کوشش جالل خالقی مطلق، کالیفرنیا: مزدا. - فردوسی، ابوالقاسم )۱3۸۶(، شاهنامه، دفتر دوم، به کوشش جالل خالقی مطلق، تهران: دایرهالمعارف بزرگ اسالمی. - فریزر، جیمز جرج )۱39۲(، شاخۀ زرین: پژوهشی در جادو و دین، ترجمۀ کاظم فیروزمند، چاپ هفتم، تهران: آگاه. - محجوب، محمدجعفر )۱3۸۷(، ادبیات عامیانۀ ایران )مجموعه مقاالت دربارۀ افسانهها و آدابورسوم مردم ایران(، به کوشش حسن ذوالفقاری، چاپ سوم، تهران: چشمه. - مردوخ کردستانی، محمد )بیتا(، تاریخ مردوخ، جلد ،1 بیجا: چاپخانۀ ارتش. - وارنر، رکس )۱3۸۷(، دانشنامۀ اساطیر جهان، ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: اسطوره. - یشتها )۱3۸۱(، ابراهیم پورداوود، ج۱ و ،۲ تهران: اساطیر. - مقاالت: - برزگر، ابراهیم، )۱3۸۷(، »تاریخچه، چیستی و فلسفۀ پیدایی علوم میانرشتهای«، فصلنامۀ مطالعات میانرشته ای در علوم انسانی، سال اول، شمارۀ ،۱ صص .3۷-5۶ - بلوکباشی، علی )۱34۶(، »چهارشنبه سوری«، هنر و مردم، دورۀ،5 شمارۀ ،54 صص .۶-۲ - پناهی سمنانی، حسین )۱3۷9(، »فرهنگ و عامه و فرهنگ عامه«، دانش و مردم، سال اول، شمارۀ ،۲ صص .۷5-۶۲ - پورخالقی چترودی، مهدخت )۱3۸۰(، »درخت زندگی و ارزشهای فرهنگی و نمادین آن در باورها«، مطالعات ایرانی، شمارۀ یکم، دورۀ اول، صص .۱۲۶-۸9 - رضایی، محمدحسین؛ سنگ برگان، محسن و گاراژیان، عمران )۱4۰۰(، »سنت های تدفین در آیین زرتشتیگری، تداوم سنت دیرپای تدفین ثانویۀ دورۀ فراپارینه سنگی و نوسنگی«، مطالعات باستان شناسی، دورۀ ،۱3 شمارۀ ،۲ صص .۲4۸-۲۷۰ - ساوینا، و. ایی )۱3۸۰(، »نام اقوام در جغرافیای ایران«، ترجمۀ حسین مصطفوی گرو، نامۀ فرهنگستان، دورۀ ،5 شمارۀ ،۲ صص .۱۸۲-۱۶5 - سیاری، سعیده و فرامرز قراملکی، احد، )۱3۸9(، »مطالعات میانرشتهای: مبانی و رهیافت ها«، مجلۀ فلسفه و کالم اسالمی، سال چهل و سوم، شمارۀ دوم، صص .59-۸۲ دوفصلنامۀ پژوهش های میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی، سال سوم، دورۀ جدید، شمارۀ اول ، بهار و تابستان،۱4۰3،ص153-171 / 169 - صدقه، جان )۱3۷۸(، »درخت در اساطیر کهن«، ترجمۀ محمدرضا ترکی، شعر، شمارۀ ،۲۶ صص .۱4۰-۱45 - عباسی دمشهری، رحمت اهلل )۱3۸۸(، »درآمدی بر آیین تدفین در میناب«، گلپنگ، سال،۷ شمارۀ ،۲ صص .۱5-۷ - کنجوری، احمد؛ ذوالفقاری، حسن )۱4۰۱(، »تحلیل ابعاد هنری، ادبی، آیینی و اساطیری چمری«، مطالعات ایرانی، دورۀ ،۲۱ شمارۀ ،4۱ صص .53۱-495 - مزداپور، کتایون )۱3۸3(، »تداوم آداب کهن در رسمهای معاصر زرتشتیان در ایران« مجلۀ فرهنگ، ویژۀ زبانشناسی، شمارۀ 49 و ،5۰ صص .۱۷9-۱4۷ - معقولی، نادیا؛ طاووسی، محمود )۱3۸۷(، »مرگ و آیینهای مربوط به آن در ایران باستان«، نامۀ فرهنگستان، دورۀ ،۱۰ شمارۀ ،3 صص .۱۶۸-۱5۰ | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 166 |
||