
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,254 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,977,635 |
عملکرد سیستم عصبی خواننده در مواجهه با رمان "تغریبة القافر" با تکیه بر رویکرد شناختی- نقد عصب روانکاوانه نورمن هالند | ||
لسان مبین | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2024.20665.3754 | ||
نویسندگان | ||
مینا نیک جو1؛ پرویز احمدزاده هوچ* 2؛ علی صیادانی2؛ غلامرضا چلبیانلو3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
تاریخ دریافت: 02 مرداد 1403، تاریخ بازنگری: 11 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 05 دی 1403 | ||
چکیده | ||
نظریه پردازان ادبی از جمله فردیناند دوسوسور بر این باورند که هر اثر ادبی معنای خاص و معینی دارد و خواننده، متن را همانطور که هست میبیند. ولی به باور زبانشناس شناختی؛ هالند، خواننده، کلمات را بهطور خودکار پردازش میکند و در ارتباط با متن ادبی غیر فعال نیست ولی نیازمند طی کردن فرایندی برای ارتباط دنیای بیرونی و درونی مغز است. جستار حاضر بر اساس سه مؤلفه نظری – شناختی هالند: مجذوبیت، تجربه دوگانه و واپسروی به توصیف و تحلیل مؤلفهها در رمان پستمدرنیستی"تغریبة القافر" نوشتهی زهران القاسمی میپردازد و نقش زبانشناسیِ شناختی هالند در نحوه دریافت خواننده و تاثیرپذیری او در جریان داستان را نشان میدهد. در نتیجه تحلیل رمان بر اساس این رویکرد شناختی میتوان گفت که اپیزودهای داستان به دلیل عدم توازن در پیرنگ روایی و چینش همزمان کنشهای فعال و منفعل چالش برانگیز هستند و ذهن خواننده فعال را در جریان داستان درگیر میکنند، چنانچه با شخصیتها، همسانسازی کرده و برای اقناع تمایلات و خواستههایش در جریان رمان از الگوی رفتاری آنها تبعیت میکند. | ||
موضوعات | ||
نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Functioning of the Reader's Nervous System in Response to the Novel “Tghreebat al-Ghaafir” Through a Cognitive Lens – A Neuro-Psychoanalytic Critique by Norman Holland | ||
نویسندگان [English] | ||
Mina Nikjo1؛ Parviz Ahmadzadeh houch2؛ Ali Sayadani2؛ gholamreza Chalabianloo3 | ||
1PhD student of Arabic Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madani university. Tabriz. Iran | ||
2Associate Professor of Arabic Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madani University ,Tabriz, Iran. | ||
3associate prof. in neuroscience, psychology department, Azarbaijan Shahid Madani university | ||
چکیده [English] | ||
Literary theorists contend that readers view texts as they are presented; however, Norman Holland posits that readers engage in the automatic processing of words throughout the narrative and are actively involved with literary texts rather than being passive recipients. They employ literary works as a means to symbolize and ultimately reconstruct their identities, initiating a process of creating new narratives in their minds informed by their schemata and previous experiences. Therefore, a reader's comprehension of a text does not reside solely within that text; rather, it emerges after a physical representation of the text is established in the brain. It is through these neural constructs that a connection between internal and external realities is forged. The novel "Tghreebat al-Ghaafir" (The Water Diviner), authored by Zahran Alqasmi and published in 2021, serves as the focal point for this essay. The analysis explores three theoretical-cognitive elements: engagement, dual experience, and regression, as they relate to this particular novel. Furthermore, it highlights Holland's contributions from cognitive linguistics regarding how readers interpret and are affected by the narrative progression. Analyzing this novel through a cognitive framework reveals that its episodes pose challenges due to an imbalance in narrative structure and the concurrent arrangement of active and passive actions; these elements engage the reader's active mind throughout the storyline, facilitating identification with characters and encouraging adherence to their behavioral patterns to fulfill personal desires and needs during the reading experience. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 |