
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 401 |
تعداد مقالات | 3,281 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,653,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,158,206 |
تحلیل انتقادی روایات تفسیری بیانگر مصادیق وارثان برگزیده قرآن کریم | ||
مطالعات فهم حدیث | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mfh.2025.21422.2439 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه احمدی1؛ علی حسن بیگی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
2استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 16 دی 1403، تاریخ بازنگری: 07 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
بحث از وارثان کتاب و لزوم تبعیت از سنت تبیینی پیامبر (ص) در شناخت این مصحف شریف، نیازمند ساختاری منطقی است؛ که در خلال آیات 33-31 سوره فاطر، به مثابه خاستگاه قرآنی آموزه کلامی وراثت، زمینهسازی شده است. بر طبق مفاد ظاهری این آیات، شناخت قرآن و وراثت آن، به گروه خاصی از بندگان تفویض شده است. در باب تعیین مصداق وارثان برگزیده، میان مذاهب اسلامی، رویکردهای متقابلی به چشم میخورد؛ بدین معنا که عموم اهلتسنن مصداق وارثان را، جمهور امت و بزرگان شیعه نیز به امام (ع) تخصیص دادهاند. اغلب این آراء متأثر از دیدگاههای کلامی و توجه به روایات تأویلی موجود در منابع روایی ـ تفسیری فریقین ذیل آیه ۳۲ سوره فاطر میباشد؛ لذا پژوهش حاضر با نظر به نقش روایات تفسیری در فهم صحیح مدالیل آیات، به دنبال بررسی این پرسش است که ارزیابی روایات تفسیری فریقین، ناظر به وراثت قرآن، کدام یک از دو رویکرد را تأیید میکند؟ این نوشتار در راستای رفع خلاء مطالعاتی پیرامون تحلیل روایات تفسیری ذیل آیه ۳۲ فاطر، گزارههای موجود در مصادر فریقین را، با تکیه بر ضوابط نقدالحدیث ارزیابی نموده و با کاربست روش توصیفی ـ تحلیلی بدین برآیند رسید، که روایات دال بر پنداره عمومیت وارثان، به لحاظ اسنادی و دلالی از اتقان کافی برخوردار نبوده و با وجود خدشههایی در اسناد روایات ناظر به انحصاری بودن وراثت در شأن عترت نبوی؛ اما آیات، روایات و مسلمات عقلی،جملگی موجبات پذیرش روایات دسته دوم را فراهم آورده است. | ||
کلیدواژهها | ||
وارثان برگزیده قرآن؛ مطالعه تطبیقی؛ نقدالحدیث؛ روایات تفسیری؛ آیه (فاطر: 32) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critical Analysis of Interpretative Narratives Indicating the Examples of the Chosen Heirs of the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Ahmadi1؛ Ali Hasanbeigi2 | ||
1PhD student in Quran and Hadith Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran. | ||
2Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The discussion about the heirs of the Book and the necessity of adhering to the explanatory tradition of the Prophet (PBUH) in understanding this noble scripture requires a logical structure. This is established in verses 31-33 of Surah Fatir, which serve as the Qur'anic foundation for the theological concept of inheritance. According to the apparent meanings of these verses, the inheritance of the Qur'an has been granted to a specific group of servants. Regarding the identification of the chosen heirs, there are different approaches among Islamic sects. Specifically, the majority of Ahl al-Sunnah consider the heirs to be the generality of the Prophets, while the Shiites attribute this designation specifically to the Imam (AS). Many of these views are influenced by theological perspectives and attention to the interpretive narrations found in the narrative-exegetical sources concerning verse 32 of Surah Fatir. Therefore, this research, considering the role of interpretive narrations in accurately understanding the meanings of the verses, seeks to examine the question of which of the two approaches regarding the inheritance of the Qur'an is supported by the evaluation of the interpretive narrations from both sects. This writing aims to address the gap in studies related to the analysis of interpretive narrations under verse 32 of Fatir, evaluating the existing propositions in the sources of both sects based on the criteria of hadith criticism. Through a descriptive-analytical method, it concludes that the narrations indicating the generality of heirs do not possess sufficient authenticity and implication. Despite the weaknesses in the chains of narrations suggesting the exclusivity of inheritance pertaining to the Ahl al-Bayt, the verses, narrations, and rational certainties collectively provide grounds for accepting the second-category narrations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Chosen Heirs of the Qur'an, Comparative Study, Criticism of Hadith, Interpretive Narratives, Verse Fatir: 32 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |