
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 401 |
تعداد مقالات | 3,281 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,653,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,158,202 |
معناشناسی «مِیتَةً جاهِلِیَّةً» در احادیث شیعه | ||
مطالعات فهم حدیث | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mfh.2025.21500.2443 | ||
نویسندگان | ||
مریم نظربیگی* 1؛ ابراهیم نامداری2؛ محسن فریادرس1؛ فاطمه گودرزی3 | ||
1استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آیت الله بروجردی (ره). | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آیت الله بروجردی (ره). | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات قرآن و حدیث دانشگاه آیتالله بروجردی (ره). | ||
تاریخ دریافت: 05 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 09 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
حدیث «مَنْ مَاتَ» یکی از روایات معروف در منابع شیعه و اهل سنت است که مفهوم آن به «ضرورت شناخت امام پیش از مرگ» اشاره دارد. با این حال، تفسیر و تحلیل مفهوم «مِیتَةً جاهِلِیَّةً» در این روایت محل اختلاف میان محدثان و اندیشمندان بوده و معانی مانند «کفر»، «نفاق»، «گمراهی»، «خلود در آتش» و «جاهلیت پیش از ظهور پیامبر اسلام (ص)» را برای آن ارائه نموده اند. در منابع شیعی روایات مربوط به حدیث مذکور با تعابیر مختلف و ذکر جزئیات بیشتری آمده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش معناشناسی و بررسی روابط همنشینی و جانشینی به شیوه توصیفی-تحلیلی، به تحلیل معنای «مِیتَةً جاهِلِیَّةً» در روایات شیعی میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که «مِیتَةً جاهِلِیَّةً» با عباراتی مانند «لَیْسَ لَهُ إِمَامٌ»، «لاَیَعْرِفُ إِمَامَهُ»، «بُغْضِ عَلِیًّ»، «لَمْ یَشْهِدْ بِالْوَلایَةِ»، و «اِخْتِلاَفِ فِیمَا بَیْنَهُمْ» همنشین شده است که نشان میدهد شناخت امام و اعتقاد به ولایت او شرط اساسی برای خروج از مرگ جاهلی است. همچنین، مفاهیمی مانند «اطاعت از امام» («یَسْمَعُ و یُطِیعُ»)، «بیعت» و «شهادت به ولایت او» به عنوان عوامل نجات بخش از مرگ جاهلی مطرح شدهاند. علاوه بر این، تحلیل روابط جانشینی نشان داد که در برخی از روایات، تعابیری همچون «مات کافراً»، «مات میتة کفر و نفاق» مرتبط شده است. این مسئله نشان میدهد که از منظر روایات شیعی، «جاهلیت» در این احادیث به معنای نوعی ضلالت و گمراهی است که میتواند به کفر و نفاق منتهی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
معناشناسی؛ حدیث «مَنْ مَاتَ»؛ «مِیتَةً جاهِلِیَّةً»؛ شناخت امام؛ مرگ جاهلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semantics of "Mītat Jāhiliyyah" in Shiʿa Hadiths | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Nazarbeygi1؛ Ebrahem Namdarei2؛ Mohsen Faryadras1؛ Fatamah Goodarzi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Ayatollah Boroujerdi University (RA). | ||
2Associate Professor of the Department of Quran and Hadith Sciences, Ayatollah Boroujerdi University. | ||
3Master's student in Quran and Hadith Studies at Ayatollah Boroujerdi University. | ||
چکیده [English] | ||
The hadith "Man Māta" is a well-known narration preserved in both Shiʿa and Sunni sources, underscoring the imperative of "recognizing the Imam before death." However, the interpretation of "Mītat Jāhiliyyah" within this hadith has sparked considerable debate among scholars and traditionists. Various meanings have been attributed to this term, ranging from "disbelief" and "hypocrisy" to "misguidance," "eternal damnation in Hellfire," and "the state of ignorance prevalent before the advent of the Prophet Muhammad (Peace be upon him and his family)." Shiʿa narrations present this concept with greater diversity and detail compared to their Sunni counterparts. Adopted a semantic approach, this study deployed a descriptive-analytical method to explore both syntagmatic and paradigmatic relationships and elucidate the meaning of "Mītat Jāhiliyyah" in Shiʿa hadiths. Findings revealed that "Mītat Jāhiliyyah" is closely associated with phrases such as "laysa lahu imām" ("he has no Imam"), "lā yaʿrif imāmah" ("he does not recognize his Imam"), "baghḍ ʿAlī" ("enmity toward Ali"), "lam yashhad bi al-wilāyah" ("he does not testify to the guardianship"), and "ikhtilāf fīmā baynahum" ("disunity among them"). These associations documented that recognizing the Imam and affirming his guardianship are fundamental prerequisites for avoiding a death in a state of ignorance. Moreover, the results identified "obedience to the Imam" ("yasmaʿ wa yuṭīʿ"), "pledging allegiance" ("bayʿah"), and "testifying to his guardianship" ("shahādah bi wilāyah") as salvific elements that protect against a "Jāhiliyyah death." Analysis of paradigmatic relationships further indicated that expressions like "māta kāfiran" ("he died in a state of disbelief") and "māta mītata kufr wa nifāq" ("he died a death of disbelief and hypocrisy") are linked to "Mītat Jāhiliyyah" in certain narrations. This shows that, within Shiʿa hadiths, "Jāhiliyyah" denotes a form of misguidance and deviation that may culminate in disbelief and hypocrisy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Semantics, Hadith "Man Māta, " "Mītat Jāhiliyyah, " Recognition of the Imam, Death in a State of Ignorance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |