
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 403 |
تعداد مقالات | 3,285 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,679,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,170,833 |
آموزش حرف اضافه «با» به فارسی آموزان با رویکرد شناختی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 27، فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.20697.1675 | ||
نویسندگان | ||
الهام ایزدی* 1؛ نسیم محتشمی راد2؛ لیلا هاشمیان3 | ||
1گروه آموزشی زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2گروه زبان شناسی، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
3گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا | ||
تاریخ دریافت: 10 مرداد 1403، تاریخ بازنگری: 22 فروردین 1404، تاریخ پذیرش: 31 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
حروف اضافه از جمله کلمات دستوری هستند که یادگیری انها کمک شایانی به زبانآموزان در مهارتهای زبانی میکند؛ از طرف دیگر، به علت کاربردهای متعدد هر حرف در بافتهای متفاوت، یکی از مباحث چالشی در اموزش است. حفظ کردن این حروف، یکی از روشهای سنتی آموزش و یادگیری زبانآموزان است که با نگاهی به ساختار جملات و گفتار زبانآموزان میتوان دریافت خیلی موفق عمل نکرده است. یکی از حروف اضافه پرکابرد در فارسی «با» است که با توجه به بافت جمله، معانی متعددی من جمله ابزاری، همراهی و ... دارد. هدف این پژوهش، آموزش حرف اضافه «با» با رویکرد معنیشناسی شناختی است. در این رویکرد، طرحوارههای تصویری مهمترین ابزار آموزش هستند و در یادگیری و ماندگاری حروف در ذهن زبانآموزان تأثیر بسزایی دارند. روش پژوهش به این صورت است که نخست کاربردهای معنایی این حرف اضافه بر اساس نقشه معنایی نروگ و ایتو (2007) و با کمک فرهنگ سخن (1381) و پیکره گفتاری همبام (2020) استخراج میشود. سپس پیشآزمون هایی به صورت سوالات انتخابی در متن از زبان آموزان گرفته میشود تا پس از انجام این پژوهش، بتوان با نتایج حاصل مقایسه کرد. سپس با کمک طرحوارههای تصویری لیکاف و جانسون (1987) و لانگاکر (1987) روشی شناختی برای آموزش این حرف اضافه در فارسی طراحی میشود. به نظر میرسد طرحواره ترکیبی متن و تصویر بهترین شیوه برای آموزش حروف اضافه از جمله با در فارسی باشد (ر.ک. وحیدی فردسی و همکاران، 2017). در نهایت پس آزمونی از زبان آوزان گرفته می-شود و نتایج حاصل در قالب نمودار ارائه خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
حرف اضافه "؛ با"؛؛ طرحواره تصویری؛ معنی شناسی شناختی؛ آموزش فارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching the preposition “bâ” to Persian learners by a cognitive approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Izadi1؛ Nasim Mohtashamirad2؛ Leila Hashemian3 | ||
1department of linguistics, faculty of humanities, Bu Ali sina university, Hmedan, Iran | ||
2Department of Linguistics, University of Literature and Human Sciences, Shahid Beheshti University | ||
3Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Bu Ali Sina University | ||
چکیده [English] | ||
Prepositions appear to be the grammatical words that help learners with language skills. On the other hand, the multiple meaning of each preposition in different contexts makes them one of the most challenging topics in teaching and education. Memorizing seems a traditional and inefficient method of teaching and learning language as the structure of learners speaking and sentences shows. /bâ/ is one of the most used prepositions in Persian. It has several meanings based on the context of the sentence (such as tool, companion, etc.). This research aims to teach the preposition /bâ/ based on cognitive semantics approach. In this approach, image schemas are the most prominent teaching tools and have a significant role in learning and retention prepositions in language learners' minds. In this article, the semantic uses of this preposition are extracted from the semantic map of Narrog and Ito 2007, Farhang-e Feshordeh-ye Sokhan (Persian-Persian Dictionary, 2009), and the Hambam (Hamedan-bamberg Corpus of contemporary spoken Persian) (2020). Then, pre-exams are taken from language learners with selective questions in the text to compare with the results of this research. Next, a cognitive method is designed to teach this preposition in Persian by visual schemes of Lakoff and Johnson (1987) and Langaker (1987). It seems that the combined schema of text and image is the best method to teach prepositions such as /bâ/ in Persian (cf. Vahidi Ferdasi et al., 2017). Finally, a post-test of the fluent language will take. The results will present in the form of a graph. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
preposition /bâ؛ /, visual schema, cognitive semantics, Teaching Persian | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |