
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 405 |
تعداد مقالات | 3,291 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,688,672 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,175,851 |
بررسی رابطۀ وابستگی به فرهنگ خودی و تقلید لهجۀ فارسی آموزان | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 28، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.21606.1691 | ||
نویسندگان | ||
غزاله شریعتی فرد1؛ عطیه کامیابی گل* 2؛ اعظم استاجی3 | ||
1کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار/ گروه زبان و ادبیات فارسی و گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 18 فروردین 1404، تاریخ پذیرش: 21 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
فرهنگ و اجزاء مختلف آن در آموزش زبان دوم مورد بحث بوده و نظریهپردازان پژوهشگران متعددی نیز اذعان داشته اند که فرهنگ زبان مقصد در یادگیری زبانآموزان اثرگذار بوده و باید به عنوان مهارت پنجم زبانی، آموزش داده شود. پژوهش حاضر به بررسی ارتباط دو متغیر وابستگی به فرهنگ خودی و تقلید لهجۀ فارسیآموزان در دو سطح میانه و پیشرفته میپردازد. با این هدف، پرسشنامۀ وابستگی به فرهنگ خودی(پیشقدم و کامیابی گل، 2009) با روش نمونهگیری در دسترس در میان 42 نفر از زبانآموزان مراکز آزفای مشهد با ملیتهای هندی، پاکستانی، عراقی، لبنانی، سوری و نیجریایی توزیع شد و همچنین متن روخوانی متناسب با هر سطح از دو کتاب فارسیآموزی در مقابل آزمودنیها قرار گرفته و صدای آنها ضبط و با روش تحلیل مقابلهای به بررسی آن پرداخته شد. سپس به وسیلۀ نرمافزار اس پی اس اس،توزیع نرمال دادهها و رابطۀ دو متغیر بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که رابطهای میان وابستگی به فرهنگ خودی و تقلید لهجه در دو سطح میانی و پیشرفته وجود ندارد. اما میزان تقلید لهجه، در دو سطح میانی و پیشرفته اختلاف معناداری را نمایان ساخت؛ به طوری که میانگین میزان تقلید لهجۀ فارسی فارسیآموزان سطح پیشرفته بیشتر از سطح میانه بود و. نتایج این پژوهش میتواند بر آزمونسازی مهارت گفتار (مثلا قرار دادن نمره جداگانه برای بخش تلفظ) در پایان دورههای آموزشی تاثیرگذار باشد؛ همچنین در تهیه و تدوین منابع آموزشی برای بهرهمندی از مباحث بینافرهنگی جهت تسهیل یادگیری زبان مقصد شایان توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ؛ وابستگی به فرهنگ خودی؛ تقلید لهجه؛ فارسیآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Relationship between Home Culture Attachment and Accent Imitation of Persian learners | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghazale Shariati Fard1؛ Atiyeh Kamyabi Gol2؛ Azam Estaji3 | ||
1Masters of Teaching Persian, Ferdowsi University, Mashhad, Iran. | ||
2Associate Professor/ Department of Persian Language and Literature and Department of Linguistics, Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Linguistics Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Second language culture or target language culture plays a significant role in the language development of learners. The present study examines the relationship between the two variables of dependence on one's own (home) culture and imitation of the Persian accent of students at two intermediate and advanced levels. To this purpose, the Home Culture Attachment Questionnaire (Pishghadam & Kamyabi Gol, 2009) was distributed among 42 Persian learners at teaching Persian to speakers of other languages in Mashhad. The participants were recruited using convenience sampling and the participant’s nationalities included Indian, Pakistani, Iraqi, Lebanese, Syrian and Nigerian. The participants were asked to read out the passages and their voices were recorded and transcribed. The collected data were analyzed using SPSS (version 27). The results showed no correlation between home culture attachment and accent mimicry in the advanced and intermediate levels. The results revealed a significant difference in the level of accent imitation in the intermediate and the advanced levels. The results of this study can have an effect on the testing procedure of speaking skills at the end of the courses, and also, the results could assist materials developers to design educational resources which take into account intercultural differences as a facilitative tool for learning and teaching a target language. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
culture, Home Culture Attachment, accent imitation, Persian learners | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |