
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 405 |
تعداد مقالات | 3,291 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,688,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,175,806 |
تأثیر آموزش دستور زبان فارسی با روش بدیعهپردازی بر توانایی نگارشی دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیه سه تبریز | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 28، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.21660.1693 | ||
نویسندگان | ||
ستار پیر عین الدین* 1؛ شکوفه دارابی2؛ اکبر ابراهیمی اورنگی3؛ مینا صحاف امین4 | ||
1دانشگاه فرهنگیان علامه امینی تبریز | ||
2دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرای تبریز | ||
3گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
4آموزش و پرورش | ||
تاریخ دریافت: 02 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
هدف:آموزش به شیوه بدیعهپردازی، راهی برای پرورش تخیل و کسب و تحلیل اطلاعات است. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش دستور زبان فارسی با روش بدیعهپردازی بر توانایی نگارشی دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیه3 تبریز در دو درس (خاطره نگاری و نثر ادبی) از کتاب نگارش 3، در سال تحصیلی 1401-1400 صورتگرفته است. روش:جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم ناحیه 3 آموزشوپرورش تبریز به تعداد 3000 نفر و نمونه آماری شامل دو کلاس 30 نفره از دانشآموزان پایه دوازدهم بود که با شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری بهکاررفته در پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته( آزمون پیشرفت تحصیلی در درس نگارش 3 و دستور زبان فارسی) بود. مداخله آموزشی به شیوه بدیعهپردازی در چهار جلسه برای کتاب نگارش 3 و دو جلسه برای آموزش دستور زبان فارسی انجام گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها و سنجش فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم افزار از نرمافزار آماری spss21 استفاده شد. یافته: نتایج پژوهش، نشان داد که آموزش دستور زبان فارسی با روش بدیعهپردازی بر افزایش توانایی نگارشی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 تبریز تأثیر معنیداری دارد. نتیجه گیری:با توجه به تایید تاثیرآموزش دستور زبان با روش بدیعه پردازی بر افزایش توانایی نگارشی دانش آموزان توصیه میشود برای معلمان در مدارس نیز دورهها و کلاسهایی باهدف آشنایی با روش تدریس بدیعه پردازی و به تبع تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان برگزار شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بدیعهپردازی؛ دستور زبان؛ توانایی نگارش؛ دانشآموزان؛ دوره دوم متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of teaching Farsi grammar with synectics method on the writing ability of the students of the second year of high school in the third district of Tabriz | ||
نویسندگان [English] | ||
sattar pire eynaddin1؛ shokufe darabi2؛ Akbar Ebrahimi orangi3؛ Mina Sahhafe amin4 | ||
1Farhangian Allameh Amini University of Tabriz | ||
2Farhangian Fatematozzahra University of Tabriz | ||
3, Department of Psychology and Counseling, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
4Education | ||
چکیده [English] | ||
Teaching in the way of innovation is a way to develop imagination and acquire and analyze information. This research aims to investigate the effect of teaching Persian grammar with the innovation method on the writing ability of second year high school students in District 3 of Tabriz in two lessons (memoir writing and literary prose) from the book of writing 3, in the academic year of 1401-1400. The statistical population included all 12th grade female students of the 3rd education district of Tabriz in the number of 3000 people and the statistical sample consisted of two classes of 30 students of the 12th grade who were selected by convenience sampling and were randomly assigned to the experimental and control groups. The measurement tool used in the research was a questionnaire created by the researcher (academic achievement test in writing lesson 3 and Persian grammar).The educational intervention was carried out in four sessions for writing book 3 and two sessions for teaching Persian grammar. To analyze data and test hypotheses, univariate analysis of covariance test was used with SPSS21 statistical software. The results of the research showed that teaching Persian grammar with the innovation method has a significant effect on increasing the writing ability of female students of the second year of high school in District 3 of Tabriz. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
innovation, grammar, writing ability, students, second year of high school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |