
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 405 |
تعداد مقالات | 3,311 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,779,657 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,147 |
بررسی قواعد و اصول نگارش و تحلیل کتابهای نگارش دوره دوم متوسطه از منظر زبانشناسی شناختی کاربردی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 28، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.21740.1695 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا پهلوان نژاد* 1؛ سجاد باقری2 | ||
1استاد زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 09 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 08 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی کتابهای درسی نگارش دوره متوسطه دوم (پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم) از منظر زبانشناسی شناختی کاربردی و با تمرکز بر میزان انطباق آنها با اصول یادگیری شناختی و معیارهای طراحی محتوای آموزشی یادگیرندهمحور انجام شد. در این تحقیق، از رویکردی ترکیبی شامل تحلیل کمی مبتنی بر چکلیست تاملینسون (2013)، تحلیل کیفی محتوا با رویکرد زبانشناسی شناختی کاربردی، و تحلیل شاخصهای خوانایی متون استفاده گردید. یافتهها نشان داد که کتاب پایه یازدهم در مجموع از نظر معیارهای ساختاری و محتوایی چکلیست تاملینسون عملکرد بهتری داشته است، اما در هر سه پایه، نقاط ضعف مشترکی در جذابیت بصری، تنوع فعالیتها، و کاربرد نظاممند اصول زبانشناسی شناختی در طراحی محتوا مشاهده شد. تحلیل کیفی آشکار ساخت که کتابهای درسی نگارش ظرفیتهای بالقوه رویکرد زبانشناسی شناختی کاربردی را در زمینههایی مانند کاربرد استعارهها و مجازها، مقولهبندی و نمونههای اعلی، بدنمندی و تجربهمندی و دستور ساختواژی به طور کامل به کار نگرفتهاند.. بر اساس این یافتهها، پیشنهاد میشود که در بازنگری کتابهای درسی نگارش دوره دوم متوسطه، توجه ویژهای به تقویت جذابیت بصری و تنوع فعالیتها، کاربرد نظاممند اصول زبانشناسی شناختی و توسعه منابع پشتیبان برای معلمان معطوف گردد. نتایج این تحقیق گامی مهم در راستای ارتقای کیفیت آموزش مهارتهای نوشتاری در نظام آموزشی کشور محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانشناسی شناختی-کاربردی؛ کتاب نگارش متوسطه دوم؛ تاملینسون؛ معیارهای شناختی؛ ارزیابی محتوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Examination of the Principles and Rules of Writing and Analysis of High School Writing Textbooks from the Perspective of Applied Cognitive Linguistics | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad reza pahlavannezhad1؛ Sajjad Bagheri2 | ||
1Professor of Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Ph.D. Student of Linguistics in Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to evaluate high school writing textbooks (grades 10, 11, and 12) from the perspective of applied cognitive linguistics, with a focus on their alignment with cognitive learning principles and learner-centered educational content design criteria. This research employs a mixed-methods approach, including quantitative analysis based on Tomlinson’s (2013) checklist, qualitative content analysis grounded in applied cognitive linguistics, and analysis of text readability indices. The findings indicate that the eleventh-grade textbook performed better overall in terms of Tomlinson’s structural and content criteria; however, across all three grades, common weaknesses were observed in visual appeal, variety of activities, and systematic application of cognitive linguistic principles in content design. The qualitative analysis revealed that the writing textbooks have not fully utilized the potential of applied cognitive linguistic approaches in areas such as the use of metaphors and metonymy, categorization and prototypicality, embodiment and experientiality, and construction grammar. Based on these findings, the study suggests that future revisions of high school writing textbooks should pay particular attention to enhancing visual appeal and variety of activities, systematic application of cognitive linguistic principles, and development of support materials for teachers. The results of this study are considered an important step towards improving the quality of writing skills education in the country’s education system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Applied cognitive linguistics, high school writing textbook, Tomlinson, cognitive criteria, content evaluation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |