
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,335 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,811,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,250,170 |
چندزبانگی و حواس کلامی در یادگیری مهارتهای درک فارسی با اهداف پزشکی بهکمک رباتهای اجتماعی هوشمند | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 28، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.21886.1703 | ||
نویسندگان | ||
سعید خزایی1؛ علی درخشان* 2؛ مجتبی کرباسی3 | ||
1دانشیار، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، ایران | ||
3استادیار، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 فروردین 1404، تاریخ بازنگری: 18 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 20 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی ظرفیت رباتهای اجتماعی هوشمند در برانگیختن حواس کلامی دانشجویان در درک فارسی با اهداف پزشکی بود. بهاین منظور، با استفاده از طرح ترکیبی نهفته عملکرد و رویکرد ۴۰۰ دانشجو غیرایرانی تک زبانه و دو زبانه مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۳ در تعامل با رباتهای اجتماعی و دستیارهای هوشمند بررسی شد. در حالیکه دادههای مربوط به عملکرد شرکتکنندگان با استفاده از معادلات برآوردیابی تعمیم یافته تحلیل کمی شد، دادههای حاصل از پاسخ شرکتکنندگان به پرسشهای مصاحبه به شیوه مضمون-محور تحلیل کیفی شد. یافتهها نشان داد که پودمانهای زبانآموزی مبتنی بر ربات اجتماعی در تلفیق با هوش مصنوعی از ظرفیت بالایی برای برانگیختن حواس کلامی دانشجویان دوزبانه و ارتقاء مهارت درک فارسی با اهداف پزشکی برخوردار است. الگوریتمهای پردازش زبان طبیعی با فراخوانی محتوا از کتابخانههای هوش مصنوعی امکان پیادهسازی بافتهای تمرین تعاملی شبیه به واقعیت را برای تمرین مهارتهای شنیدار و خواندار فارسی با اهداف پزشکی رقم زد. در این بین، دانشجویان دو زبانه با عملکرد بهتر، یادگیری فارسی با اهداف پزشکی بهکمک رباتهای هوشمند را لذت بخش میدانستند. طراحی و اجرا دورههای هوشمند زبانآموزی با اهداف دانشگاهی بر اساس یادگیری کاربردی زبان بحث میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ربات اجتماعی؛ چند زبانگی؛ حواس کلامی؛ فارسی با اهداف پزشکی؛ هوش مصنوعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multilingualism and verbal senses in learning Persian for Medical Purposes comprehension through Artificial Intelligence social robots | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Khazaie1؛ Ali Derakhshan2؛ Mojtaba Karbasi3 | ||
1Associate Professor, Health Information Technology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran | ||
2Department of English Language and Literature, Golestan University, Gorgan, Iran | ||
3Health Information Technology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study investigates the potential of Artificial Intelligence social robots to stimulate students’ verbal senses in understanding Persian for Medical Purposes. To this end, using an embedded design, the performance and approach of 400 non-Iranian monolingual and bilingual students studying at Isfahan University of Medical Sciences in the 2024 academic year were examined in their interactions with Artificial Intelligence robots and assistants. While the data related to the participants’ performance were analyzed quantitatively using Generalized Estimating Equations, Interview content analysis was employed to extract themes and subthemes from the data obtained from the participants’ responses to interview questions. The findings indicated that Artificial Intelligence robots have great potential to stimulate bilingual students’ verbal senses and promote Persian for Medical Purposes comprehension. Natural Language Processing algorithms, by calling content from Artificial Intelligence Libraries, made it possible to implement realistic interactive contexts for practicing Persian for Medical Purposes listening and reading. Meanwhile, bilingual students with better performance found learning Persian for Medical Purposes through Artificial Intelligence robots enjoyable. The design and implementation of an Artificial Intelligence robot-assisted language learning for academic purposes is discussed based on applied language learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social robot, multilingualism, verbal senses, Persian for medical purposes, Artificial Intelligence | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |