
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,335 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,811,595 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,250,169 |
اخلاق کمینهگرا در تفسیر رالز و دکارت | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، شهریور 1404، صفحه 1-20 اصل مقاله (421.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2025.20979.1115 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا آرام* 1؛ عاطفه سادات میرفاطمی2 | ||
1دانشآموخته دکتری فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 15 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 16 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
این مقاله با تحلیل مبانی اخلاقی جان رالز، آنرا با «اخلاق موقت» دکارت مقایسه میکند. مبنا و پیامدی که این دو نظریه اخلاقی بدان متمایلاند ـدر مورد رالز بهتدریج و در مورد دکارت از آغازـ از مفروضات فلسفی مطوّل پرهیز کرده و به شهودات یا تجویزات حداقلی در حوزه اخلاق قناعت میورزد. اگر عدالت لیبرال رالزی در کلیت این مفهوم، جزء مشترک میان حقوق و اخلاق تلقی شود و فارغ از مسلک فکری خاص، قابل تصدیق باشد، وجه خصوصیتر آن، ضمن پیرایش خُلقیات فردی، در قامت اخلاق شهروندی به عرصه عمومی بازمیگردد و تعاملات افراد را صرفنظر از گرایش فکری و تمایل رفتاریشان، سامان میبخشد. با این وصف، نظریه رالز بهپشتوانه موضع دکارت، اخلاق را حق و تکلیفی توأمان برای شهروندان جامعه لیبرال میشمارد؛ حقی که قید «موقت»ش مانع تعمیم آن نیست، اما در حوزه تکلیف، مراقبت از خصلت «کمینه» آن ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق موقت؛ دکارت؛ رالز؛ شک دستوری؛ لیبرالیسم سیاسی؛ نظریه عدالت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Moral Minimalism in Rawls and Descartes's Interpretation | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Aram1؛ Atefeh Mirfatemi2 | ||
1PhD in Ethics, Department of Ethics, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Qom, Qom, Iran | ||
2MA in Ethics, Department of Ethics, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article analyzes John Rawls’s moral foundations and compares them with Descartes’ Provisional Ethics. The basis and consequence of these two moral theories are inclined, in the case of Rawls, to develop gradually. In the case of Descartes, they initially avoid lengthy philosophical assumptions and reciprocally settle for minimal intuitions or presuppositions in the field of ethics. Suppose Rawlsian liberal justice, as a whole, is regarded as a common denominator between law and morality and can be affirmed without attention to a particular school of thought. In that case, its more private aspect returns to the public sphere in the form of citizenship by a moral viewpoint, with the aim of interactions between individuals. It regulates, regardless of their intellectual orientation and behavioral tendencies. However, Rawls's theory, backed by Descartes's position, sees morality as a simultaneous right and obligation for citizens of a liberal society; A right that its provisional aspect does not preclude its generalization, but which is essential in the realm of the task of caring for its minimum character. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Descartes, methodic doubt, political liberalism, provisional ethics, Rawls, theory of justice | ||
مراجع | ||
پاتنم، هیلاری (۱۳۹۶) اخلاق بدون هستیشناسی، ترجمه مسعود علیا. تهران: صراط.
دکارت، رنه (1384) تأملات در فلسفه اولی، ترجمه احمد احمدی، تهران: سمت.
دکارت، رنه (1385) گفتار در روش راه بردن عقل (ضمیمه کتاب سیر حکمت در اروپا)، ترجمه محمدعلی فروغی، تهران: نیلوفر.
دکارت، رنه (۱۳۹۳) اعتراضات و پاسخها، ترجمه و توضیح علی افضلی، تهران: علمی و فرهنگی.
رالز، جان (۱۳۹۴) عدالت بهمثابه انصاف، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: ققنوس.
رالز، جان (۱۳۹۶) نظریه عدالت، ترجمه مرتضی نوری، تهران: نشر مرکز.
رالز، جان (۱۳۹۷) لیبرالیسم سیاسی، ترجمه موسی اکرمی، تهران: ثالث.
رورتی، ریچارد (1393) فلسفه و آینه طبیعت، ترجمه مرتضی نوری، تهران: نشر مرکز.
رورتی، ریچارد (۱۳۹۷) اخلاقی برای زندگی امروز، ترجمه علی سیاح. تهران: چشمه.
ریتر، یوآخیم و دیگران (۱۳۹۴) فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه، جلد سوم: اخلاق، ویراستار ترجمه سیدمحمدرضا حسینی بهشتی و بهمن پازوکی، تهران: موسسه حکمت و فلسفه ایران و موسسه فرهنگی نوارغنون.
سندل، مایکل (۱۳۹۷) اخلاق در سیاست، ترجمه افشین خاکباز. تهران: نشر نو.
سینگر، پیتر (۱۳۸۸) یک جهان؛ اخلاق جهانی شدن، ترجمه محمد آزاده، تهران: نی.
کانت، ایمانوئل (۱۳۹۴) بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق، ترجمه حمید عنایت و علی قیصری، تهران: خوارزمی.
مکاینتایر، السدیر (۱۳۹۰) در پی فضیلت، ترجمه حمید شهریاری و محمدعلی شمالی، تهران: سمت.
میل، جان استوارت (۱۳۹۷) فایدهگرایی، ترجمه مرتضی مردیها، تهران: نی.
نوزیک، رابرت (۱۳۹۶) بیدولتی، دولت، آرمانشهر، ترجمه محسن رنجبر، تهران: نشر مرکز.
نیگل، تامس (۱۳۹۹) برابری و جانبداری، ترجمه جواد حیدری، تهران: نشر نو.
هیوم، دیوید (۱۳۹۵) کاوش در مبانی اخلاق، ترجمه مرتضی مردیها، تهران: مینوی خرد.
Baggini, Julian & Fosl, Peter S. (2007) The Philosopher's Toolkit, Oxford: Blackwell Publishing.
Bagley, P. J. (1996) “On the Moral Philosophy of Rene Descartes: Or, How Morals are derived from Method”, Tijdschrift Voor Filosofie, Vol. 58, No. 4, pp. 673-693.
Clarke, Desmond (2005) Descartes's Theory of Mind, Oxford University Press.
Curzer, Howard J. (1999) Ethical Theory and Moral Problems, Belmont: Wadsworth Publishing Company.
Freeman, Samuel (ed.) (2003) The Cambridge Companion to Rawls, Cambridge University Press.
Hoffman, Paul (2009) Essays on Descartes, Oxford University Press.
Pogge, Thomas (2007) John Rawls; His Life and Theory of Justice, translated by Michelle Kosch, Oxford University Press.
Rawls, John (1980) “Kantian Constructivism in Moral Theory”, The Journal of Philosophy, Vol. LXXVII.
Rawls, John (1999) Collected Papers, edited by S. Freeman, Cambridge: Harvard University Press.
Rawls, John (2000a) Lectures on the History of Moral Philosophy, edited by B. Herman, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Rawls, John (2000b) The Law of Peoples, Cambridge: Harvard University Press.
Rawls, John (2007) Lectures on the History of Political Philosophy, edited by Samuel Freeman, Harvard University Press.
Reuter, Martina & Svensson, Frans (eds.) (2019) Mind, Body, and Morality, New Perspectives on Descartes and Spinoza, Routledge.
Skirry, Justin (2006) Descartes and the Metaphysics of Human Nature, Continuum. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |