
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,335 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,811,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,250,171 |
رهیافتی انتقادی به مسئله «همهرواندارانگاری» بر مبنای انسانشناسی صدرایی | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، شهریور 1404، صفحه 101-122 اصل مقاله (426.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2025.21103.1124 | ||
نویسندگان | ||
صنوبر علی حسینی1؛ رضا رسولی شربیانی* 2؛ مرضیه اخلاقی2؛ غلامحسین خدری2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور، مرکز تهران جنوب، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشگاه پیام نور، مرکز تهران جنوب، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 29 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 01 دی 1403 | ||
چکیده | ||
تجربه آگاهانه و چگونگی صدور آن از مغز مادی، همواره یکی از سؤالهای اساسی فلسفه ذهن و چالشهای جدی علوم شناختی بوده است. این علوم، متشکل از فیلسوفان، روانشناسان، دانشمندان علوم تجربی و عصبشناسی، در پی تبیین ارتباط بین ذهن و بدن و سؤال بنیادی اینکه چگونه نورونهای فیزیکی مغز موجب تولید تجربه آگاهانه غیرفیزیکی میشوند، هستند. یکی از نظریات مطرح در این زمینه، «همهرواندارانگاری» است که بهعنوان یک رویکرد فکری به این چالش پاسخ میدهد. این سؤال تاریخی از دیدگاه فیلسوفان اسلامی و منطقدانان نیز مغفول نمانده و بهطور متنوعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در زمینه وجدانیات، دریافت مستقیم نفس و حالات خود میتواند به مقایسه میان نظریات مختلف منجر شود. هدف این تحقیق، طرح سؤال اساسی «همهرواندارانگاری» و مقایسه آن با یافتههای متفکران اسلامی، بهویژه صدرالمتألهین است. این مطالعه با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی به بررسی نقاط قوت و ضعف، و وجوه اشتراک و اختلاف دیدگاههای مذکور میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه آگاهانه؛ ذهن؛ بدن؛ همهرواندارانگاری؛ ملاصدرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critical Approach to the Problem of Panpsychism based on Sadra's Anthropology | ||
نویسندگان [English] | ||
Senobar Alihosseini1؛ Reza Rasooly Sharabeiani2؛ Marzieh Akhlaghi2؛ Gholamhossein Khedri2 | ||
1PhD Student, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Consciousness and the way of emerging from the material brain have always been fundamental questions in the philosophy of mind and significant challenges in cognitive sciences. This field, composed of philosophers, psychologists, experimental scientists, and neuroscientists, seeks to explain the connection between mind and body and the fundamental question of how the physical neurons of the brain produce non-physical conscious experiences. One of the prominent theories in this area is "Panpsychism," which addresses this challenge as a conceptual approach. This historical question has not been overlooked by Islamic philosophers and logicians and has been discussed and analyzed in various ways. In the realm of consciousness studies, direct awareness of the self and its states can lead to comparisons among different theories. This research aims to pose the fundamental question of panpsychism and compare it with the findings of Islamic thinkers, particularly Mulla Sadra. This study employs a descriptive, analytical, and critical method to examine the strengths and weaknesses, as well as the commonalities and differences in the aforementioned viewpoints. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
consciousness, mind, body, panpsychism, Mulla Sadra | ||
مراجع | ||
ابنسینا، حسینبن عبدالله (1375) اشارات و تنبیهات، ترجمه حسن ملکشاهی، تهران: سروش.
ارسطو (1393) درباره نفس، ترجمه علیمراد داوودی، تهران: حکمت.
جوادی آملی، عبدالله (1400) رحیق مختوم، شرح حکمت متعالیه، قم: اسراء.
حلی، حسنبن یوسف (1363) جوهر النضید، قم: بیدار.
سرل، جان (1397) راز آگاهی، ترجمه سیدمصطفی حسینی، تهران: مهرویستا.
کاپلستون، فردریک (1380) تاریخ فلسفه، تهران: سروش.
مصباح یزدی، محمدتقی (1391) آموزش فلسفه، ج2، تهران: چاپ و نشر بینالملل.
ملاصدرا، محمدبن ابراهیم (1981م) الحکمة المتعالیة فی الأسفار الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
Block, N. (1994) “Concepts of Consciousness”, in A. Guttenplan (ed.), A Companion to Philosophy of Mind, Oxford: Blackwell.
Chalmers. David J. (1996) The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory, Oxford University Press.
Chalmers. David J. (2003) “Consciousness and Its Place in Nature”, in Warfield, Ted, The Blackwell Guide to the Philosophy of Mind, pp. 102-142, Oxford: Blackwell.
Chalmers. David J. (2016) Panpsychism and Panprotopsychism, New York: Oxford University Press.
Damasio, Antonio (1999) The Feeling of What Happens, Houghton Mifflin Harcourt.
Dennett, Daniel (2023) “Interview”, Philosophy of Mind; telegram.me/PhiMind
Kim, J. (2005) “Supervenience, Emergence, Realization, Reduction”, in Michael J. Loux & Dean W. Zimmerman (eds.), The Oxford Handbook of Metaphysics, Oxford University Press.
Koch, Christof (2023) “Interview”, Philosophy of Mind; telegram.me/PhiMind
Kripke, Saul A. (1972) Naming and Necessity, Lectures Given to the Princeton University Philosophy Colloquium.
Levine, Joseph (1983) “Materialism and Qualia: The Explanatory Gap”, Pacific Philosophical Quarterly, Vol. 64, No. 4.
Nagel, T. (1974) “What Is It Like to Be a Bat”, in John Heil, Philosophy of Mind: A Guide and Anthology, New York: Oxford University Press.
Putnam, Hilary (1967) The Nature of Mental States, Oxford: Blackwell.
Strawson, Galen. (2006) Realistic Monism, Why Physicalism Entails Panpsychism”, Journal of Consciousness Studies, Vol. 13, No. 10-11, pp. 3-31. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |