
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,344 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,846,726 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,260,595 |
بررسی زمینههای تأسیس اولین مدرسه صنعتی در ایران | ||
تاریخ صنعت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/hi.2025.21762.1001 | ||
نویسندگان | ||
رحیم روح بخش اله آباد* 1؛ فاطمه زارع حسینی2 | ||
1مسئول مرکز اسناد شورای عالی آموزش و پرورش | ||
2- استادیار گروه ادیان و عرفان دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 18 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 31 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
مواجهه ایران با غرب در عصر جدید، نشانههایی از عقبماندگی ایران را آشکار کرد. شکست ایران از سلاحهای آتشین و نظامیان آموزشدیده روسیه در جنگهای دوگانه دوره فتحعلیشاه، نقطه عزیمت این خودآگاهی از ضعف و ناتوانی بود. این رویکرد با انعقاد معاهدات گلستان در 1192 ش و ترکمنچای در 1207 ش و از دست دادن بخشهایی از سرزمین ایران بهعنوان پاشنه آشیل سلطنت قاجاریه تلقی میشد. از این رو، ضرورت داشت هرچه زودتر تدابیری برای این معضل در دستور کار کارگزاران کشور قرار گیرد؛ لذا سؤال اصلی مقاله این است که هیئت حاکم عصر قاجار برای رفع عقبماندگی ابزاری ایران چه اقداماتی انجام داد؟ بررسی تکاپوهای عباسمیرزا و بعدها امیرکبیر و سایر کارگزاران عصر قاجار نشان میدهد که تربیت متخصصان حوزه نظامی با محوریت آموزش صنعتی بهویژه سختافزارهای جنگی در دستور کار آنان قرار گرفته است. این مقاله از نوع کتابخانهای - اسنادی و با روش توصیفی - تحلیلی حاکی از این است که شکلگیری نهاد آموزش نوین در ایران، ارتباط مستقیمی با هدف آموزش متخصص در عرصه صنعت اعم از صنایع نظامی، فنی، مهندسی و حرف داشت. مدرسه دارالفنون بهعنوان اولین مدرسه دولتی با همین هدف تأسیس شد. این رویکرد، بعدها در برنامه درسی مدرسه صنعتی بهطور آشکاری نمایان گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ صنعت؛ دارالفنون؛ مدرسه صنعتی؛ برنامه درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of the Contexts of the Establishment of Industrial School in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim Roohbakhsh1؛ Fatemeh Zareh Hosseini2 | ||
1Asnad | ||
2Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
Iran's encounter with the West in the modern era revealed signs of the country's backwardness. Iran's defeat by Russia's firearms and trained military in the two wars during Fath-Ali Shah's reign marked the starting point of this awareness of weakness and incapability. This approach, exemplified by the treaties of Gulistan in 1813 and Turkmenchay in 1828, along with the loss of parts of Iranian territory, was considered the weak point of the Qajar monarchy. Consequently, it became imperative to promptly address this issue on the agenda of the country's officials. Thus, the main question of the article is: What measures did the Qajar ruling elite take to address Iran's instrumental backwardness? Examining the efforts of Abbas Mirza and later Amir Kabir, as well as other Qajar officials, shows that training specialists in the military field with a focus on industrial education, particularly military hardware, was placed on their agenda. This documentary-library-based article, using a descriptive-analytical method, indicates that the formation of modern educational institutions in Iran was directly related to the goal of training specialists in the field of industry, including military, technical, engineering, and vocational industries. The Dar ul-Funun School was established as the first state school with this very purpose. This approach later became clearly evident in the curriculum of the industrial school. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Industry, Dar al_ Funun, Industrial School, Curriculum | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |