
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,344 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,846,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,260,595 |
بررسی فعالیت آموزشی هنرستان های حرفه ای اُرت شیراز و اصفهان و نقش آن در توانمندسازی جامعه کلیمیان ایران: 1341-1330 | ||
تاریخ صنعت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/hi.2025.21786.1006 | ||
نویسنده | ||
شهرام غلامی* | ||
استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 22 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 14 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
پس از جنگ جهانی دوم، تحت تأثیر کمکهای اصل 4 ترومن و در پی توسعه اقتصادی، گسترش آموزش حرفهای هم از سوی دولت و هم از سوی جماعت کلیمیان ایران شتاب بیشتری پیدا کرد. یکی از این مؤسسات حرفهای غیر دولتی این دوره، مؤسسه اُرت بود که از سوی جماعت کلیمیان ایران و با هدایت مؤسسه جهانی اُرت در سالهای 1329 تا 1357 هنرستانهای صنعتی و حرفهای در تهران، شیراز و اصفهان برپا شد. این جستار با بررسی اسناد آرشیوی و گزارشهای سالانه اُرت ایران به مجمع جهانی ارت، با روش توصیفی ـ تحلیلی میکوشد تا نقش این مؤسسه آموزشی فنی را در ایجاد مشاغل فنی برای کلیمیان و پیشبرد صنعتیسازی ایران معرفی کند. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که ضرورت برپایی این هنرستانهای حرفهای غیر دولتی در این دوره چه بود و چه دستاوردهایی داشت؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که این مؤسسه در برپایی و آموزش برخی رشتههای فنی در ایران پیشرو بود. هرچند به دلیل مهاجرت گسترده کلیمیان اصفهان و شیراز به تهران و اسرائیل، فعالیت این مراکز مدت زیادی ادامه نیافت، اما با توسعه فعالیت هنرستانهای تهران و راهاندازی کارگاههای فنی، بیشتر این هنرجویان آموزش تکمیلی خود را در آنجا ادامه دادند. این مؤسسه همگام با توسعه اقتصادی ایران در دهه 40 و 50 خورشیدی با بهرهگیری از دانش روز و بهکارگیری هنرآموزان مجرب، در ایجاد مشاغل فنی نوین برای جامعه کلیمی ایران، افزایش مهارت فنی جوانان یهودی و تسهیل مهاجرت آنها به خارج از کشور، بهویژه اسرائیل، نقش مؤثری داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فنی و حرفهای؛ اقلیتهای مذهبی؛ مؤسسه اُرت؛ هنرستانهای شیراز و اصفهان؛ یهودیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Educational Activities of the ORT Vocational Art Schools in Shiraz and Isfahan and their role in employment for the Iranian Jewish community: 1951-1962 | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahram Gholami | ||
Assistant Professor, Department of History, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Following World War II, influenced by Truman's Principle 4 aid and followed by economic development, the expansion of vocational education gained momentum through the efforts of both the government and the Iranian Jewish community. One of these notable non-governmental institution from this period was the ORT Institute, established by the Iranian Jewish community under the guidance of the World ORT Institute between 1950 and 1978. This institute operated industrial and vocational schools in Tehran, Shiraz, and Isfahan. This study by examining archival documents and annual reports from the Iranian ORT to the World ORT Forum, attempts to highlight the role of this vocational institution in creating job opportunities for Jewish individuals and advancing Iran's industrialization through a descriptive-analytical approach. The present study aims to answer the question of what was the necessity of establishing these vocational schools in this period, and what were their achievements? The findings indicate that this institution was a pioneer in introducing and teaching various technical disciplines in Iran. Although the centers' activities were short-lived due to significant migration of students from Isfahan and Shiraz to Tehran and Israel, many continued their education at the Tehran vocational and industrial school, which expanded its offerings and established technical workshops. Along with Iran's economic development during the 1960s and 1970s, this institute played an effective role in creating new technical jobs opportunities for Iran’s Jewish community, and facilitating their emmigration abroad, especially to Israel, by utilizing up-to date knowledge and employing experienced technical teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jewish, ORT Foundation, religious minorities, Shiraz and Isfahan schools, vocational education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |