
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,344 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,846,726 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,260,595 |
بررسی عوامل موثر بر آموزش فنی و صنعتی در مشهد دوره قاجار و پهلوی | ||
تاریخ صنعت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/hi.2025.21763.1002 | ||
نویسنده | ||
علی نجف زاده* | ||
استادیار گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1404، تاریخ بازنگری: 10 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 22 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
استفاده از صنایع نوین نیازمند نیروی متخصص فنی بود که باید همگام با آن تربیت میشد. از این رو، در کنار آموزش و پرورش، هنرستانهای صنعتی و آموزشگاههای فنی و حرفهای مورد توجه قرار گرفت تا جنبههای علمی و عملی به صنعتگران آموزش داده شود. در مشهد همگام با توسعه صنعتی به آموزش فنی و صنعتی توجه شد. هنرستان صنعتی و آموزشگاههای حرفهای با کمک آلمانیها و آمریکاییها دایر شد. فعالیتهایی که با فراز و نشیبهای زیاد همراه بود. مسئلهای که تا کنون درباره آن پژوهش نشده و عوامل مؤثر بر شکلگیری و توسعه آنها مشخص نشده است؛ بنابراین، در این پژوهش تلاش شده است با تکیه بر اسناد، مطبوعات و مطالعات کتابخانهای با روش توصیفی - تحلیلی به پرسشهای مختلف در زمینه تربیت نیروی فنی و صنعتی و عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر آن پاسخ داده شود. پژوهش حاضر نشان داد با وجود برداشتن اولین گامها برای آموزش فنی در اواخر دوره قاجار، اقدام عملی از زمان تأسیس شرکت سهامی نخریسی خسروی با اعزام نیرو به اصفهان و برگزاری دوره فنی توسط شرکت برق مشهد برداشته شد. سپس با کمک آلمانیها هنرستان صنعتی مشهد تأسیس گردید. آمریکاییها نیز یک دهه بعد در قالب اصل چهار ترومن به این هنرستان کمک کردند. از اواخر دوره پهلوی، آلمانی غربی به هنرستان صنعتی و آموزشگاههای حرفهای مشهد توجه نشان داد و انستیتو تکنولوژی مشهد تأسیس شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مشهد؛ هنرستان صنعتی؛ آموزش فنی؛ آلمانیها؛ اصل چهار ترومن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating factors affecting technical and industrial education in Mashhad during the Qajar and Pahlavi periods | ||
نویسندگان [English] | ||
ali najafzadeh | ||
Assistant Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Birjand | ||
چکیده [English] | ||
With the rise of modern industries, there was a crucial need for specialized technical manpower that could only be met through proper training and education. This led to a focus on industrial high schools and technical and vocational institutions to equip individuals with the necessary scientific and practical skills. In Mashhad, special attention was given to technical and industrial education in line with the city’s industrial development. Industrial high schools and vocational schools were established in collaboration with Germans and Americans. However, the journey was not without its challenges and successes. Despite the importance of these educational institutions, there has been limited research on their formation and development and the factors influencing them. To address this gap, this research aims to explore various aspects of technical and industrial manpower training and analyze the internal and external factors that have shaped these institutions. The study utilizes a descriptive-analytical method based on documents, publications, and library studies. The findings of the research indicate that steps were taken towards technical education in the late Qajar period, with initiatives such as the establishment of the Nakhrisi Khosravi Joint Stock Company and technical courses offered by the Mashhad Electricity Company. The collaboration with Germans led to the founding of the Mashhad Industrial High School, further supported by Americans through the Truman Act. In the late Pahlavi era, West Germans continued to contribute to technical education in Mashhad, resulting in the establishment of the Mashhad Institute of Technology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mashhad, Industrial Conservatory, Technical Education, Germans, Truman', s Four Principles | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |