
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 409 |
تعداد مقالات | 3,355 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,864,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,273,965 |
تحلیل مضمون شوک فرهنگی فارسی آموزان غیر ایرانی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 30، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.21930.1704 | ||
نویسندگان | ||
ثریا خرمی1؛ رضا مراد صحرایی* 2؛ علی باصری3 | ||
1گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2استاد زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3استادیار مردمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 30 فروردین 1404، تاریخ بازنگری: 14 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 31 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
شوک فرهنگی، بهعنوان واکنش طبیعی افراد هنگام ورود به یک فرهنگ جدید و ناآشنا، میتواند به طور قابل توجهی یادگیری زبان و تعاملات اجتماعی میان زبانآموزان خارجی را مختل کند. این پژوهش به چالشهای مختلفی که فارسیآموزان غیرایرانی در زمان تحصیل در دانشگاههای ایران با آن مواجه هستند از جمله موانع فرهنگی، اجتماعی، اداری و اقتصادی میپردازد. بهمنظور دستیابی به دادههای دست اول و درونفهمی موضوع، سنت و رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش تحلیل مضمون و مبتنی بر مصاحبه نیمه ساختاریافته از 26 فارسیآموز از کشورهای عراق، یمن، لبنان، ترکیه، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان، هند، روسیه، تایلند و چین است. تحلیل مصاحبههای نیمهساختاریافته با 26 شرکتکننده، به شناسایی 10 تم اصلی در سه سطح منجر شد. در سطح فردی: مشکلات فرهنگی (تفاوتهای غذایی، حجاب اجباری)، چالشهای هویتی (تضاد ارزشهای مذهبی/اجتماعی)، انتظارات نامتوازن از زندگی در ایران؛ در سطح اجتماعی: تعارف ایرانی بهعنوان عامل سوءتفاهم، مهماننوازی به عنوان تجربهای مثبت، احساس انزوا ناشی از محدودیت روابط با ایرانیان و در سطح نهادی شامل: تبعیض در نظام آموزشی (نمرهدهی، قوانین خوابگاه)، مشکلات اداری (ثبتنام و ویزا)، کمبود برنامههای حمایتی دانشگاه، و تأثیر شوک فرهنگی بر یادگیری زبان. یافتهها منجر به پیشنهاد چارچوب نظری جدیدی شد که شوک فرهنگی را پدیدهای پویا و غیرخطی میداند که حاصل تعامل پویای عوامل فردی، اجتماعی و نهادی است. همچنین نتایج این پژوهش بر ضرورت طراحی مداخلات آموزشی مانند کارگاههای آشنایی با فرهنگ ایرانی و اصلاح سیاستهای نهادی در خصوص حمایت از دانشجویان خارجی تأکید میورزد. | ||
کلیدواژهها | ||
شوک فرهنگی؛ فارسیآموزان غیر ایرانی؛ تحلیل مضمون؛ سازگاری میانفرهنگی؛ تجربیات زیسته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Thematic analysis of the cultural shock of non-Iranian Persian learners | ||
نویسندگان [English] | ||
Soraya Khorami1؛ Rezamorad Sahraei2؛ Ali Baseri3 | ||
1Department of Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
2Professor of Linguistics, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor of Anthropology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Cultural shock, as a natural reaction of individuals when entering a new and unfamiliar culture, can significantly disrupt language learning and social interactions among foreign language learners. This research addresses the various challenges that non-Iranian Persian learners face while studying at universities in Iran, including cultural, social, administrative, and economic barriers. To achieve firsthand data and a deep understanding of the subject, the tradition and approach of this study are qualitative, using thematic analysis based on semi-structured interviews with 26 Persian learners from Iraq, Yemen, Lebanon, Turkey, Armenia, Kyrgyzstan, Kazakhstan, Uzbekistan, Pakistan, India, Russia, Thailand, and China. The analysis led to the identification of 10 main themes at three levels. At the individual level: cultural issues (food differences, mandatory hijab), identity challenges (conflict of religious/social values), unbalanced expectations of life in Iran; at the social level: Iranian hospitality as a source of misunderstanding, hospitality as a positive experience, feelings of isolation due to limited interactions with Iranians; and at the institutional level: discrimination in the educational system (grading, dormitory rules), administrative problems (registration and visa), lack of university support programs, and the impact of cultural shock on language learning. The findings led to the proposal of a new theoretical framework that considers cultural shock as a dynamic and non-linear phenomenon resulting from the dynamic interaction of individual, social, and institutional factors. The results of this research also emphasize the necessity of designing educational interventions such as workshops on Iranian culture and reforming institutional policies regarding support for foreign students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cultural shock, non-Iranian Persian learners, thematic analysis, intercultural adaptation, lived experiences | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |