
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,376 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,866,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,314,269 |
موقعیت باراندازی روستاهای مسیر تجاری بندرعباس- لار از تأسیس بندرعباسی تا برآمدن زندیه | ||
فصلنامه تاریخ روستا و روستانشینی در ایران و اسلام | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 7، دی 1403، صفحه 133-155 اصل مقاله (6.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/hvri.2025.22095.1074 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ایمانی فرد1؛ حسن الهیاری* 2؛ علی رسولی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران دوره اسلامی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
2دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
3استادیار گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 13 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 08 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
مسیر تجاری بندرعباس به لار، یکی از مهمترین شریانهای اقتصادی جنوب ایران در دوران صفوی، نقشی اساسی در تبادلات بازرگانی ایفا میکرد. این مسیر بهواسطه اهمیت خود، محل عبور کاروانها و بازرگانان بوده و روستاهای واقع در آن، بهعنوان کانونهای حیاتی در تأمین نیازهای کاروانها عمل میکردند. با این حال، جایگاه این روستاها بهعنوان عاملی تسهیلکننده تجارت کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی و بر پایه دادههای کتابخانهای، به بررسی موقعیت روستاهای این مسیر و تحولات آن از زمان تأسیس بندرعباسی تا برآمدن حکومت زندیه میپردازد. یافتهها نشان میدهد که این آبادیها، بهواسطه موقعیت جغرافیایی و فراهمکردن زیرساختهای مورد نیاز کاروانها- که در قالب کاروانسراها و آبانبارها متجلی میشد- نقشی تعیینکننده در رونق تجارت این مسیر داشتند. با روی کار آمدن شاه عباس، تأسیس بندرعباسی و شکوفایی دادوستد، جایگاه این روستاها پررنگتر شد. اما در پی آشفتگیهای سیاسی اواخر عهد صفوی، هجوم افغانها و ناامنیهای ناشی از آن، کارکرد این مسیر رو به افول نهاد. در ادامه، مداخلات نظامی پس از سقوط صفویه از سوی افغانها، افشاریان و سپس منازعات مدعیان محلی با زندیان، موجب تضعیف بیشازپیش مسیر و در نهایت رکود کمسابقه و بازگشتناپذیر روستاهای آن شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارت؛ صفویه؛ افشاریه؛ راه بندرعباس- لار؛ موقعیت باراندازی روستاها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Loading Position of Villages on the Bandar Abbas-Lar Trade Route from the Bandar Abbasi,s Establishment to the Rise of the Zandiyeh | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh imanifard1؛ hasan allahyari2؛ ali rasooli3 | ||
1Master's student in History of Iran in the Islamic period , Persian Gulf University, Bushehr, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of History, Persian Gulf University, Bushehr, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of History, Persian Gulf University, Bushehr, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Bandar Abbas-Lar trade route was one of the most important trade routes in southern Iran during the Safavid era. Due to its key role in economic, this route was a place for caravans and merchants, and the villages located on this route acted as vital centers in needs of the caravans. However, the location of these villages as one of the factors facilitating trade has been less studied. Therefore, an attempt has been made to examine the location of villages on the aforementioned trade route and its developments from the establishment of Bandar Abbas to the rise of the Zand dynasty using a descriptive-analytical method and by library data. The results of study show that these settlements, based on their geographical location and by providing the infrastructure needed by the caravans - which is reflected in the description of the caravanserais and water tanks of aforementioned villages - had a fundamental presence in advancing the trade of this route. With rise of Shah Abbas, the establishment of Bandar Abbas, and the boom in trade, these villages played a more prominent role, but later they were disrupted by political turmoil on fall of the Safavids and the invasion of the Afghans and other insecurities. With military interventions after fall of the Safavids by Afghans, Afsharid, and then the tension between local claimants and Zands in the early part of this period, aforementioned route was weakened. For this, the villages of this route suffered an unprecedented and irreversible stagnation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Trade, Safavid, Afsharid, Bandar Abbas-Lar road, Village landing position | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |