
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 414 |
تعداد مقالات | 3,399 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,896,950 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,334,243 |
چندصدایی در رمان سیدات القمر جوخه الحارثی از منظر نظریۀ روایی ژرار ژنت | ||
لسان مبین | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2025.21502.3822 | ||
نویسندگان | ||
طاهره جهانتاب1؛ احمدرضا حیدریان شهری* 2؛ بهار صدیقی3 | ||
1کتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 24 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 12 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
با نزدیک شدن رمانها به دنیای واقعی، زمینۀ روی آوردن روایتها به نظرگاههایی چندگانه فراهم گردید و این امر در قالب مؤلفۀ چندصدایی تجلی یافت. رمان سیدات القمر جوخه الحارثی از جمله این تجربیات ادبیات داستانی است که تعدد صدای راوی و کانونیشدگی، محور اساسی آن قرار گرفته است. پژوهش حاضر بر آن است تا با تکیه بر نظریۀ روایی ژرار ژنت، روایتشناس فرانسوی به بررسی صدای راویان و کانونیشدگی-ها در رمان مذکور بپردازد و کاربست این دو عامل را در متن آن نمایان سازد. انتخاب این موضوع برای نگارندگان این جستار از آن جهت اهمیت داشته که به نظر میرسد از جمله دلایل اصلی مقبولیت جهانی اثر مذکور، بهکارگیری صحیح قابلیتهای روایی و به ویژه دو مؤلفۀ مذکور بوده است. یافتههای این پژوهش که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام شده، بدین قرار است: الحارثی با هنرمندی، ترکیبی پویا از انواع راویان و کانونیشدگیها را به کار گرفته تا روایتی چندلایه و چندصدا خلق کند. در این میان راوی دانای کل، کانونیگر درونی و کانونیشدۀ بیرونی بیشترین تکرار را داشتهاند. تغییر مداوم راوی، کانونیگران و کانونیشدگیها خواننده را به سفری اکتشافی برده تا از منظرهای گوناگون به رویدادها و شخصیتها نگاه کند. این تکنیک نه تنها دنیای رمان را به واقعیت نزدیکتر کرده، بلکه تعادلی ظریف بین ارائه اطلاعات جامع و حفظ ابهام برقرار نموده و به خواننده فرصت داده تا با تحلیل رفتار شخصیتها، به درونیاتشان پی ببرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ژنت؛ راوی؛ دانای کل؛ کانونیشدگی؛ کانونیگر | ||
موضوعات | ||
نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multivocality in the Novel Seyadat al-Qamar by Joukhah al-Harithi from the Perspective of Gérard Genette's Narrative Theory narrative theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahere Jahantab1؛ ahmad heidaryan shahri2؛ Bahar seddighi3 | ||
1PhD of Arabic language & literature' Ferdowsi University of Mashhad. | ||
2Assistant professor’ ferdowsi university of mashhad | ||
3Associate Professor of Arabic language & Literature' Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
با نزدیک شدن رمانها به دنیای واقعی، زمینۀ روی آوردن روایتها به نظرگاههایی چندگانه فراهم گردید و این امر در قالب مؤلفۀ چندصدایی تجلی یافت. رمان سیدات القمر جوخه الحارثی از جمله این تجربیات ادبیات داستانی است که تعدد صدای راوی و کانونیشدگی، محور اساسی آن قرار گرفته است. پژوهش حاضر بر آن است تا با تکیه بر نظریۀ روایی ژرار ژنت، روایتشناس فرانسوی به بررسی صدای راویان و کانونیشدگی-ها در رمان مذکور بپردازد و کاربست این دو عامل را در متن آن نمایان سازد. انتخاب این موضوع برای نگارندگان این جستار از آن جهت اهمیت داشته که به نظر میرسد از جمله دلایل اصلی مقبولیت جهانی اثر مذکور، بهکارگیری صحیح قابلیتهای روایی و به ویژه دو مؤلفۀ مذکور بوده است. یافتههای این پژوهش که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام شده، بدین قرار است: الحارثی با هنرمندی، ترکیبی پویا از انواع راویان و کانونیشدگیها را به کار گرفته تا روایتی چندلایه و چندصدا خلق کند. در این میان راوی دانای کل، کانونیگر درونی و کانونیشدۀ بیرونی بیشترین تکرار را داشتهاند. تغییر مداوم راوی، کانونیگران و کانونیشدگیها خواننده را به سفری اکتشافی برده تا از منظرهای گوناگون به رویدادها و شخصیتها نگاه کند. این تکنیک نه تنها دنیای رمان را به واقعیت نزدیکتر کرده، بلکه تعادلی ظریف بین ارائه اطلاعات جامع و حفظ ابهام برقرار نموده و به خواننده فرصت داده تا با تحلیل رفتار شخصیتها، به درونیاتشان پی ببرد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Genet, Narrator, Omniscient, Focalized, Focalizer | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |