| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 417 |
| تعداد مقالات | 3,417 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,042,696 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,443,627 |
بایدها و نبایدهای آموزش زبان فارسی در صدا و سیما | ||
| پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
| دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.21739.1696 | ||
| نویسندگان | ||
| سید محسن seyyed mohsen* 1؛ وجیهه علی بابایی2 | ||
| 1عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیلات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین | ||
| 2اداره اموزش و پرورش شهرستا ن های استان تهران | ||
| تاریخ دریافت: 19 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 26 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1404 | ||
| چکیده | ||
| حجم وسیع برنامههای در رادیو و تلویزیون، تنوّع و گستردگی گونههای زبانی در آن، همچنین وسعت دایرة مخاطبان موجب شده زبان به شکلی بسیار وسیع، پرکاربرد و متنوّع در این رسانه نمود یابد. گذشته از این، میزان تأثیرگذاری این رسانه بر مخاطب و نقش و اهمیت آن در آموزش مستقیم یا غیرمستقیم وی سبب شده بررسی زبان رادیو و تلویزیون و تأثیر آن بر ابعاد مختلف فرهنگی و رفتاری جامعة زبانی ایرانی حائز اهمیت گردد.. مسئله اصلی این پژوهش که به صورت کیفی و از طریق مصاحبه عمیق با کارشناسان صورت گرفته ارزیابی وضع موجود رسانه ملی در پاسداشت و آموزش زبان فارسی و ارائه پیشنهادهای کارشناسانه با هدف بهبود و ارتقای جایگاه زبان در رسانه است یافته های پژوهش حاکی از آن است که فقدان برنامهریزی زبانی دررسانه و نیز نبود سیاستگذاری و راهبردی مشخص در سطوح کلان حرکت افتان وخیزان(سینوسی)رسانه درتوجه به زبان فارسی در برنامه سازی ها، نبودن دغدغه های زبانی، شتابزدگی در تولید ، فقدان دقت و نظارت زبانی در ساختن برنامه ها، تشریفاتی شدن سمت سردبیری و نیز جدی نگرفتن ویرایش و ویراستاری در برنامه ها ، ورود افراد فاقد صلاحیت زبانی به حیطه اجرا، نویسندگی و برنامه سازی از مهم ترین نقاط ضعف رسانه در صیانت از زبان و ادب فارسی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زبان فارسی؛ برنامه ریزی زبانی؛ صدا و سیما؛ آموزش زبان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Dos and Don'ts of Teaching Persian Language in the Radio and Television | ||
| نویسندگان [English] | ||
| حسینی hosseini1؛ vajihe alibabaei2 | ||
| 1Imam khomeini international university | ||
| 2اداره اموزش و پرورش شهرستا ن های استان تهران | ||
| چکیده [English] | ||
| The vast volume of radio and television programs, the diversity and breadth of language varieties in them, as well as the vastness of the audience, have resulted in language being expressed in a very broad, widely used, and diverse way in this media Furthermore, the extent of this media's influence on the audience and its role and importance in their direct or indirect education have made it important to study the language of radio and television and its impact on various cultural and behavioral dimensions of the Iranian language community The main issue of this research, which was conducted qualitatively and through in-depth interviews with experts, is to evaluate the current situation of the national media in preserving and teaching the Persian language and to provide expert suggestions with the aim of improving and promoting the position of the language in the media According to experts, making the Supreme Council for Persian Language and Literature more active in the national media and preventing it from becoming a ceremonial and ineffective institution, institutionalizing the culture of preserving the Persian language, making macro-policies and determining the overall strategy and short-term, medium-term and long-term plans, believing in the key position of the national media in language planning and policy-making, the necessity of audience identification in language planning, and cooperation of academic and non-academic elites and intellectuals, along with cooperation with the Academy, are the most important ways to preserve the Persian language in the Iranian Broadcasting System | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Persian language, language planning, radio and television, language education | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |
||