| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 417 |
| تعداد مقالات | 3,419 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,050,594 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,450,409 |
شایستگیهای مدرسان زبان فارسی به غیر فارسیزبانان: ارائه مدلی بر پایه درک نخبگان | ||
| پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
| دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.22763.1729 | ||
| نویسندگان | ||
| امیر زندمقدم* 1؛ مرتضی طاهری2؛ الهام واثق3 | ||
| 1گروههای زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 3گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 04 مهر 1404، تاریخ بازنگری: 20 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 08 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| با توجه به اینکه تاکنون مدل شایستگی برای مدرسان آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان ارائه نشده است، پژوهش حاضر با هدف استخراج شایستگیهای رفتاری و تخصصی این گروه از مدرسان انجام شد. شرکتکنندگان در این پژوهش، ده نفر از اعضای هیئت علمی حوزه آموزش زبان فارسی/دوم و 15 نفر از مدرسان خبره حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان بودند. شرکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبه نیمهساختاریافته که توسط پژوهشگر طراحی شده بود شرکت کردند. پس از تبدیل مصاحبهها به متن، دادهها به روش کدگذاری استخراج شدند. تحلیل دادهها به شکل قیاسی-استقرایی انجام شد؛ به این معنا که در کنار بهرهگیری از مدلهای نظری اولیه، به مضامین جدیدی که از دل دادهها برمیآمد نیز توجه شد. پس از بررسی دادهها شایستگیهای رفتاری و تخصصی مشخص شدند. شایستگیهای رفتاری به سه مقوله اصلی «ویژگیهای اخلاقی و رفتاری»، «مهارتهای ارتباطی»، و «مدیریت فردی و شغلی» و شایستگیهای تخصصی به پنج مقوله اصلی «دانش نظری آموزش زبان»، «دانش و مهارت تدریس»، «آگاهی از استانداردهای جهانی آموزش و ارزشیابی»، «مهارت طراحی آموزشی» و «آگاهی فرهنگی و بینافرهنگی» تقسیم شدند که هر کدام زیرمقولهها و مضامینی را در بر میگیرند. این یافتهها میتوانند مبنایی علمی و کاربردی برای طراحی دورههای تربیت مدرس، ارزیابی عملکرد مدرسان، و بهروزرسانی استانداردهای آموزشی در حوزه آزفا باشند. همچنین، از آنجا که در طراحی این مدل، هم دیدگاههای نظری و هم تجارب عملی اساتید و مدرسان برجسته لحاظ شده است، میتوان امیدوار بود که خروجی آن با نیازهای واقعی کلاسهای آموزش زبان فارسی هماهنگ باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش مدرسان؛ آموزش مدرسان زبان دوم/خارجی؛ شایستگی؛ مدرسان آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Persian Language Teachers’ Competencies: Developing a Model based on Experts’ Perceptions | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Amir Zand-Moghadam1؛ Morteza Taheri2؛ Elham Vasegh3 | ||
| 1Departments of English Language and Literature and Linguisticsو Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
| 2Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
| 3Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| This study was carried out to extract the behavioral and professional competencies of teachers of Persian to speakers of other languages. Given the fact that no competency model was available in the literature, the study was planned to shed light on Persian language teachers’ competencies and provide a model based on experts’ perceptions. The participants consisted of ten university faculty members specializing in second language education and 15 experienced teachers of Persian who were all selected based on purposive sampling. The data were collected through semi-structured interviews conducted by the researcher. The interviews were transcribed, coded, and analyzed thematically. Following the analysis, professional and behavioral competencies were identified. Behavioral competencies were classified into three broad categories: ethical and behavioral characteristics, communication skills, and personal and professional management. Professional competencies were categorized into five main classes: theoretical knowledge of language teaching, instructional knowledge and skills, knowledge of international standards of teaching and assessment, educational design skills, and cultural and intercultural awareness. Each of these categories comprised a range of subcategories and related concepts. The findings provide a scientific and practical foundation for designing teacher education programs, evaluating teacher performance, and updating educational standards in the field of Persian language teaching. In addition, since the model is founded upon both theoretical perspectives as well as the practical experience of scholars and instructors, its findings are in close harmony with the real needs of Persian language classrooms. The findings have implications for teacher educators, researchers, and policy-makers. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| competencies, Persian language teachers, second/foreign language teacher education, teacher education | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |
||