| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 417 |
| تعداد مقالات | 3,419 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,050,594 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,450,409 |
مهارتهای شنیداری در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان؛ مطالعه ای در رویکرد تعامل گرا | ||
| پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
| دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.21950.1705 | ||
| نویسنده | ||
| بهمن عبدلی* | ||
| گروه زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)، بروجرد | ||
| تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 23 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 24 مرداد 1404 | ||
| چکیده | ||
| مهارت شنیداری یکی از مهمترین عناصر یادگیری زبان دوم محسوب میشود. هدف اصلی این مقاله بررسی روشهای مؤثر در آموزش مهارت شنیداری زبان فارسی، چالشهای پیش روی زبانآموزان و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود یادگیری میپردازد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. روش پژوهش، روش کمّی بوده و دادهها از طریق آزمونها و پرسشنامه جمعآوری شدهاند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده و شامل روشهای آماری توصیفی و استنباطی میشود. چارچوب نظری این پژوهش بر مبنای رویکرد تعاملگرا (Long, 1996) و نظریه پردازش شنیداری (Rost, 2011) استوار است. نتایج این بررسی نشان میدهد که استفاده از روشهای متنوع مانند تمرینهای شنیداری فعال، بهرهگیری از ورودیهای شنیداری متناسب و آموزش راهبردهای شنیداری، تأثیر بسزایی در بهبود این مهارت دارد. همچنین، نتایج این پژوهش مشخص میسازد که بهرهگیری از فناوریهای دیجیتال و رویکردهای تعاملی موجب افزایش میزان درک شنیداری در زبانآموزان میشود. این یافتهها میتواند به بهبود روشهای آموزشی و افزایش کارایی برنامههای تدریس زبان فارسی کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارت شنیداری؛ آموزش زبان فارسی؛ فناوری آموزشی؛ غیرفارسیزبانان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Listening Skills in Teaching Persian to Non-Persian Speakers; A Study in Interactionist Approach | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Bahman Abdoli | ||
| Linguistics Department, Faculty of Humanities, Ayatollah Boroujerdi University, Boroujerd | ||
| چکیده [English] | ||
| Listening skill is considered one of the most important elements of second language learning. The main goal of this article is to investigate the effective methods in teaching Persian listening skills, the challenges faced by language learners, and suggested strategies for improving learning. This research was conducted using a descriptive-analytical method. The research method is quantitative and the data were collected through the tests and a questionnaire. Data analysis was performed using SPSS software and included descriptive and inferential statistical methods. The theoretical framework of the research is based on Long’s (1996) Interactionist Approach and Rost’s (2011) Auditory Processing Theory. The results of the study show that the applying of various methods such as active listening exercises, the use of appropriate listening inputs, and the training of listening strategies have a significant impact on improving the skill. The results, in addition, indicate that the use of digital technologies and interactive approaches increases the level of listening comprehension in language learners. These findings can help improve educational methods and increase the efficiency of Persian language teaching programs. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Listening skills, Persian language teaching, Educational technology, Non-Persian speakers | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |
||