| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 418 |
| تعداد مقالات | 3,427 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,103,528 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,488,474 |
حلقههای تعاملی گوشدادن: مشارکت فارسیآموزان در گفتوگوی جمعی برای تقویت مهارت شنیداری | ||
| پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
| دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.22418.1719 | ||
| نویسنده | ||
| محمد نقی زاده* | ||
| گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطیایی، تهران، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 01 مرداد 1404، تاریخ بازنگری: 24 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 03 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| با وجود مزایای شناختهشده گوشدادن تعاملی، آموزش زبان فارسی هنوز عمدتاً بر تمرینهای شنیداری یکطرفه متکی است و زبانآموزان بدون فرصت برای گفتگو، اطلاعات را بهطور منفعلانه دریافت میکنند. حلقههای تعاملی گوشدادن با ایجاد محیطهای شنیداری ساختاریافته اما انعطافپذیر، میتوانند به زبانآموزان کمک میکنند تا از طریق تعامل با همتایان خود و بحثهای هدایتشده، مهارتهای درک مطلب خود را تقویت کنند. این پژوهش به بررسی تأثیر حلقههای گوشدادن تعاملی بر مهارت درک شنیداری فراگیران غیرفارسیزبان در یادگیری زبان فارسی میپردازد. در این مطالعه از طرح آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. شرکتکنندگان 60 فارسیآموز مرد و زن بزرگسال عراقی سطح متوسط بهبالا بودند که بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (که در حلقههای گوشدادن تعاملی شرکت کردند) و گروه کنترل (که آموزش شنیداری سنتی دریافت کردند) تقسیم شدند. روش تحقیق ترکیبی شامل تحلیلهای کمی و کیفی بود. نتایج کمی نشان داد که پیشرفت آماری معناداری در نمرات درک شنیداری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل وجود داشته است. دادههای کیفی نیز نشان داد که شرکتکنندگان در حلقههای گوشدادن تعاملی، این روش را جذاب و اثربخش برای ارتقای درک شنیداری ارزیابی کردهاند. علاوهبراین، نتایج این پژوهش با رد فرضیه صفر مبنی بر عدم تأثیر معنادار حلقههای تعاملی گوشدادن بر مهارت درک شنیداری غیرفارسیزبانان، از رویکردهای تعاملی و مشارکتی برای یادگیری زبان حمایت میکند. در نهایت، این مطالعه با تأکید بر نیاز به فعالیتهای گوشدادن تعاملی ساختارمند در طراحی برنامه درسی، به حوزه آموزش زبان فارسی کمک میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حلقههای گوشدادن تعاملی؛ درک شنیداری؛ گفت و گوی جمعی؛ فارسی آموزان عراقی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Interactive Listening Circles: Engaging Persian Learners in collaborative Dialogue to Enhance Listening Comprehension | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mohammad Naghizadeh | ||
| 1. Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Allameh Tabataba’i, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| While the benefits of interactive listening are well-established, Persian language teaching continues to predominantly rely on one-way listening exercises where learners passively receive information without opportunities for dialogue or clarification. This approach overlooks the inherently interactive nature of listening, which requires active engagement between speakers and listeners (Brown & Lee, 2015). Interactive listening circles address this gap by creating structured yet flexible listening environments that enable learners to enhance their comprehension skills through peer interaction and guided discussions. This study examines the impact of interactive listening circles on the listening comprehension of non-native Persian learners. Employing an experimental pretest-posttest control group design, the research involved 60 adult upper-intermediate Iraqi learners of Persian, who were randomly assigned to either an experimental group (participating in interactive listening circles) or a control group (receiving traditional listening instruction). A mixed-methods approach was used, combining quantitative and qualitative analyses. Quantitative results demonstrated a statistically significant improvement in the listening comprehension scores of the experimental group compared to the control group. Qualitative findings revealed that participants perceived the interactive listening circles as both engaging and effective for improving listening proficiency. Consequently, the study rejects the null hypothesis that interactive listening circles have no significant impact on the listening comprehension of non-native Persian learners, providing empirical support for interactive, collaborative approaches to language learning. By highlighting the effectiveness of structured interactive listening activities, this research contributes to Persian language pedagogy and underscores the need to incorporate such approaches into curriculum design. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Interactive Listening Circles, Listening Comprehension, Collaborative Dialogue, Iraqi Persian learners | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |
||