| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 420 |
| تعداد مقالات | 3,445 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,140,810 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,521,576 |
اثر تجدید ارایه اجباری و داوطلبانه صورتهای مالی بر فرایند یادگیری مدیریت از بازار | ||
| دانش حسابداری مالی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2025.22580.3330 | ||
| نویسندگان | ||
| بلاسم فالح حمدی1؛ پری چالاکی* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
| 2استادیار حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 02 شهریور 1404، تاریخ بازنگری: 05 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 11 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر تجدید ارایه اجباری و داوطلبانه صورتهای مالی بر فرایند یادگیری مدیریت از بازار در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. اهمیت این موضوع در آن است که نوع افشای اطلاعات مالی میتواند بر واکنش بازار و رفتار سرمایهگذاری مدیران به شکلهای متفاوتی تأثیر بگذارد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامع آماری شامل کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۲ است که پس از غربالگری، نمونهای متشکل از ۱۳۸ شرکت برای آزمون فرضیههای پژوهش انتخاب شدهاند. همچنین دادهها با استفاده از مدلهای رگرسیونی چندمتغیره و با کنترل اثرات سال و صنعت تحلیل شدهاند. همچنین برای اطمینان از پایداری نتایج، مجموعهای از آزمونهای تحلیل حساسیت و برآورد پویا با روش گشتاورهای تعمیمیافته (GMM) اجرا شد. یافتهها: نتایج حاصل از برآورد مدلها نشان داد که بازخورد بازار تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایهگذاریهای آتی شرکتها دارد؛ موضوعی که بیانگر وجود فرایند یادگیری مدیریت از بازار در شرکتهای مورد بررسی است. در خصوص منشأ تجدید ارایهها، یافتههای مدل دوم نشان داد که تجدید ارایه اجباری، چه بهصورت مستقیم و چه از طریق تعامل با بازخورد بازار، اثری معنادار بر تصمیمات سرمایهگذاری و فرایند یادگیری مدیریتی ندارد. در مقابل، تجدید ارایه داوطلبانه با ضریب مثبت و معنادار، موجب تقویت فرایند یادگیری مدیریت از بازار میشود. نوآوری: این پژوهش برای نخستین بار نشان میدهد که نوع افشای صورتهای مالی میتواند بر یادگیری مدیریت از بازار و کارایی تصمیمگیریهای سرمایهگذاری تأثیر بگذارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تجدید ارایه صورتهای مالی؛ یادگیری مدیریت از بازار؛ افشای اجباری؛ افشای داوطلبانه؛ حساسیت سرمایهگذاری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Effect of Mandatory and Voluntary Financial Restatements on the Process of Managerial Learning from the Market | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Balasim Falih Hamdi1؛ pari Chalaki2 | ||
| 1Ph.D. of Accounting Student, Faculty of Economics and Management, Urmia University, Urmia, Iran | ||
| 2Assistant Professor of Accounting, Faculty of Economics and Management, Urmia University, Urmia, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Objective: This study aims to examine the impact of mandatory and voluntary restatements of financial statements on the process of managerial learning from the market in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The significance of this topic lies in the fact that the type of financial information disclosure can influence market reactions and managerial investment behavior in different ways. Method: This study is applied in nature and follows a descriptive–correlational approach. The statistical population includes all firms listed on the Tehran Stock Exchange during 2010–2023. After applying screening criteria, a final sample of 138 firms was selected to test the hypotheses. The data were analyzed using multivariate regression models controlling for year and industry effects. Furthermore, to ensure robustness, sensitivity analyses and dynamic estimations were conducted using the Generalized Method of Moments (GMM). Findings: The results of the model estimations revealed that market feedback has a positive and significant effect on firms’ future investment expenditures, indicating the existence of a managerial learning process from the market among the sampled firms. Regarding the origin of restatements, the findings of the second model showed that mandatory restatements—whether directly or through their interaction with market feedback—have no significant effect on investment decisions or managerial learning. In contrast, voluntary restatements, with a positive and significant coefficient, enhance the managerial learning process from the market. Innovation: This study demonstrates for the first time that the type of financial statement disclosure can influence managerial learning from the market and the effectiveness of investment decision-making. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Financial statement restatement, managerial learning from the market, mandatory disclosure, voluntary disclosure, investment sensitivity | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |
||