| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 420 |
| تعداد مقالات | 3,460 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,198,738 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,557,371 |
ارزیابی میزان ادراک معلمان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از مفهوم ارزشیابی بر اساس مدل گاوین تی. ال. بروان (2006) | ||
| پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
| دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 30، مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.22159.1721 | ||
| نویسنده | ||
| امیرحسین رستمی* | ||
| گروه زبان شناسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 11 مرداد 1404، تاریخ بازنگری: 18 آذر 1404، تاریخ پذیرش: 11 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| ارزشیابی یکی از مؤلفههای کلیدی در آموزش زبان است که میتواند به بهبود تدریس و یادگیری زبانآموزان کمک کند. هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک معلمان زبان فارسی به غیرفارسیزبانان از مفهوم ارزشیابی و تطبیق آن با چارچوب نظری گاوین تی. ال. بروان بود. به این منظور دادهها با استفاده از نسخه کوتاهشده پرسشنامه تصورات معلمان از ارزشیابی (CoA-III) شامل ۲۷ گویه در چهار سازه اصلی (بهبود آموزش، پاسخگویی موسسه، پاسخگویی زبانآموزان، و بیارتباط بودن ارزشیابی) به صورت برخط جمعآوری شدند. 34 معلم آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در این پژوهش شرکت کردند. تحلیلهای آماری توصیفی و استنباطی نشان داد که معلمان ارزشیابی را بهعنوان ابزاری برای بهبود تدریس و یادگیری مهم میدانند، اما دیدگاههای متفاوتی نسبت به نقش پاسخگویی موسسات، زبانآموزان و بیارتباط بودن ارزشیابی دارند. نتایج همچنین نشان داد که متغیرهایی نظیر جنسیت، سن و تجربه تدریس تأثیر معناداری بر نگرش این معلمان به ارزشیابی ندارند. این یافتهها نشان میدهد که نیاز است برنامههای آموزشی برای تقویت سواد ارزشیابی در میان معلمان این حوزه طراحی شود و پیشنهاد میدهد که سیاستهای آموزشی باید با درک معلمان از ارزشیابی هم سو باشند و در این راستا توافقی دوجانبه صورت گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی؛ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان؛ چارچوب بروان؛ نگرش معلمان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Evaluating the level of understanding of teachers of Persian language teaching to non-Persian speakers of the concept of assessment based on the Gavin T. L. Brown model (2006) | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Amirhossein Rostami | ||
| Department of Linguistics, Faculty of Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Assessment is one of the key components in language education that can contribute to improving teaching and learning for language learners. The present study aimed to investigate the perceptions of Persian language teachers teaching non-Persian speakers regarding the concept of assessment and to align these perceptions with the theoretical framework of Gavin T. L. Brown. To this end, data were collected online using the abridged version of the Teachers' Conceptions of Assessment (CoA-III) questionnaire, which includes 27 items across four main constructs: improvement in education, institutional accountability, learner accountability, and the irrelevance of assessment. Thirty-four Persian language teachers teaching non-Persian speakers participated in this study. Descriptive and inferential statistical analyses revealed that teachers consider assessment an important tool for improving teaching and learning, but they hold varied perspectives regarding the roles of institutional accountability, learner accountability, and the irrelevance of assessment. The results also indicated that variables such as gender, age, and teaching experience do not have a significant impact on these teachers' attitudes toward assessment. These findings suggest the need to design educational programs to enhance assessment literacy among teachers in this field and propose that educational policies should align with teachers' understanding of assessment, fostering a mutual agreement in this regard. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Assessment, Teaching Persian to non-Persian speakers, Brown’s framework, Teachers’ attitudes | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||