| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 421 |
| تعداد مقالات | 3,476 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,216,180 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,567,111 |
اینهمانی ذهن و بدن در فلسفه تحلیلی معاصر | ||
| فلسفه غرب | ||
| دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، آذر 1404، صفحه 103-123 اصل مقاله (766.51 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2025.20916.1114 | ||
| نویسندگان | ||
| سارا خاکی پور* 1؛ عبدالرزاق حسامی فر2؛ سید مسعود سیف3؛ شیرزاد پیک حرفه3 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه بینالملی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
| 2استاد گروه فلسفه، دانشگاه بینالملی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
| 3دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالملی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
| تاریخ دریافت: 02 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 21 مهر 1403، تاریخ پذیرش: 22 مهر 1403 | ||
| چکیده | ||
| یکی از مهمترین مسائل در فلسفه ذهن، ارتباط میان ذهن و بدن است. نظریات مهمی در اینباره مطرح شده که در آن میان، یکی نظریه اینهمانی ذهن و بدن یا ذهن و مغز است. قائلان به این نظریه با نفی نظریههای دوگانهانگاری جوهری و دوگانهانگاری ویژگی، ذهن و بدن را حقیقتی واحد میدانند که هیچ ثنویتی در آن راه ندارد. بنابراین آنچه تحت عنوان حالات ذهنی مطرح میشود، مثل غم و شادی و فکر، همه به حالات بدنی یا فیزیکی تحویل میشود. نظریه اینهمانی ذهن و بدن دو خوانش مهم دارد: یکی نظریه اینهمانی نوعی که معتقد است تطابق و بلکه یگانگی حالان ذهنی با حالات بدنی در نوع حاصل میشود، و دیگری، نظریه اینهمانی مصداقی که یگانگی را محدود به هر مصداق میداند؛ چنانکه فیالمثل، حالت ذهنی درد را با حالت فیزیکی تحریک اعصاب C در یک مصداق جزئی یک نوع، یکی میداند و میگوید در یک مصداق دیگر، درد میتواند با تحریک اعصاب D یکی باشد. نظریه اینهمانی ذهن و بدن با نظریات دیگر در فلسفه ذهن، همچون وقوع تبعی و علیت ذهنی، پیوند دارد. هدف این مقاله تحلیل و بررسی نظر بعضی فیلسوفان تحلیلی معاصر در باب نظریه اینهمانی و نظریات مرتبط با آن است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اینهمانی نوعی؛ اینهمانی مصداقی؛ ذهن؛ بدن؛ علیت | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Mind-Body Identity in Contemporary Analytic Philosophy | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Sara Khakipour1؛ Abdurrazzaq Hesamifar2؛ Seyed Masoud Seif3؛ Shirzad Peik Herfeh3 | ||
| 1PhD Student, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University (IKIU), Qazvin, Iran. | ||
| 2Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University (IKIU), Qazvin, Iran. | ||
| 3Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University (IKIU), Qazvin, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| One of the most important issues in the philosophy of mind is the relationship between mind and body or mind and brain, and there are important theories in this field, one of which is the identity theory of mind and body. By rejecting the theories of substantive dualism and property dualism, the proponents of this theory consider the mind and body to be a single reality that does not have any duality in it. Therefore, what is mentioned under the title of mental states, such as sadness, happiness, and thought, are all reduced to physical states. The identity theory of mind and body has two important versions: One is the theory of type theory of identity which believes that the correspondence and rather the unity of mental states with physical states is achieved in kind, and the other is the theory of token theory of identity which considers unity limited to each instance, such for example the mental state of pain with the physical state of stimulation of C fibers in a token of a type, and says that in another token, pain can be the same as stimulation of D fibers. The identity theory of mind and body is connected with other theories in the philosophy of mind, such as supervenience and mental causality. The purpose of this article is to analyze and examine the point of view of contemporary analytic philosophers about the identity theory and related theories. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| type-type identity, token-token identity, mind, body, causality | ||
| مراجع | ||
|
چرچلند، پاول (1386) ماده و آگاهی، ترجمه امیر غلامی، تهران: نشر مرکز.
ریونز کرافت، ایان (1387) فلسفه ذهن، راهنمای مقدماتی، ترجمه حسین شیخرضایی، تهران: صراط.
مسلین، کیت (1391) درآمدی به فلسفه ذهن، ترجمه مهدی ذاکری، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
هارت، ویلیام دی. و دیگران (1381) فلسفه ذهن، ترجمه امیر دیوانی، تهران: سروش.
Carruthers, Peter (1991) Introducing Persons, New York: Routledge. Davidson, D., (1980) “Mental Events”, Essays on Actions and Events, Oxford: Oxford University Press. Dennett, Daniel (1997) “The Cartesian Theater and 'Filling in' the Stream of Consciousness”, Nature of Consciousness, edited by Ned Block, Owen Flangan and Guven Guzzler, Massachusetts: MIT Press. Dretske, Fred (1988) Explaining Behavior; Reasons in a World of Cause, Massachusetts: MIT Press. Graham, George (1998) Philosophy of Mind: An Introduction, Massachusetts: Blackwell. Jackson, Frank (1997) “Finding the Mind in the Natural World”, Nature of Consciousness, edited by Ned Block, Owen Flangan and Guven Guzzler, Massachusetts: MIT Press. Kim, Jaegwon (1998) Mind in a Physical World, Cambridge: MIT Press. Kim, Jaegwon (2005) Physicalism, or Something near Enough, Princeton University Press. Macdonald, Cynthia (1992) Mind-Body Identity Theories, Oxford: Routledge. McGinn, Colin (2001) “Consciousness and Content”, Nature of Consciousness, edited by Ned Block, Owen Flangan and Guven Guzzler, Massachusetts: MIT Press. Melnyk, Andrew (2003) A Physicalist Manifesto, Cambridge: Cambridge University Press. O'Coner, Timothy, and Robb, David (2003) Philosophy of Mind Contemporary Readings, London: Routledge. Putnam, Hilary (1975) “Meaning of Meaning”, in Mind, Language and Reality; Philosophical Papers, Volume 2, Cambridge: Cambridge University Press. Putnam, Hilary (1984) “What is Realism”, Scientific Realism, edited by Jarrett Leplin, Berkeley: University of California Press. Stoljar, Daniel (2001) There is Something about Mary: Essays on Phenomenal Consciousness and Franck Jackson's Knowledge Argument, Massachusetts: MIT Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||