| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 423 |
| تعداد مقالات | 3,486 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,246,815 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,589,227 |
چالشها و راهکارهای آموزش زبان فارسی به فارسیآموزان عراقی بر اساس نظریه چارچوب فرهنگی هافستد و هال | ||
| پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
| دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 30، مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.22469.1723 | ||
| نویسندگان | ||
| منیره طلیعه بخش* 1؛ معصومه غیوری2 | ||
| 1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، شهر رشت، ایران | ||
| 2گروه زبان و ادبیات فارسی، انشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، شهر رشت، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 20 مرداد 1404، تاریخ بازنگری: 27 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 29 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| یکی از مؤلفههای مهم آموزش زبان دوم، توجه به فرهنگ و تعامل فرهنگ و زبان است که همواره در تسریع یادگیری زبانآموزان عامل تأثیرگذاری است. گاه درآموزش زبان فارسی به فارسیآموزان غیرایرانی، با چالشهای فرهنگی متعددی روبروییم که این چالشها میتواند ناشی از تفاوت در چارچوبهای فرهنگی بین زبان مبدأ و زبان مقصد باشد. از آنجایی که در آموزش زبان توجه به تعاملات فرهنگی همراه راهگشا بودهاست در این پژوهش با بهرهگیری از نظریة «ابعاد ششگانة فرهنگی» گیرت هافستد و نظریة «زمینهگرایی و زمانشناسی» ادوارد هال، به بررسی موانع فرهنگی در یادگیری زبان فارسی و انتقال آن به فارسیآموزان عراقی پرداختهایم. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی با رویکرد بینافرهنگی در فرایند آموزش زبان دوم است؛ دادهها از طریق مطالعات کتابخانهای و به صورت میدانی-تحلیلی با طراحی دو پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت پنجدرجهای انجام شدهاست. یافتهها نشان میدهند که عواملی مانند «اجتناب از عدم قطعیت»، «فاصلة قدرت بالا»، «زمینهگرایی فرهنگی» و... تأثیر قابلتوجهی بر فرآیند یادگیری زبان فارسی دارند. پژوهش حاضر با ارائه راهکارهای عملی مانند طراحی برنامههای آموزشی ساختاریافته، استفاده از محتوای فرهنگی مشترک و روشهای تدریس انعطافپذیر، الگویی برای کاهش این چالشهای فرهنگی پیشنهاد میدهد. این یافتهها میتواند مبنای برنامهریزیهای آموزشی بینفرهنگی برای ارتقای کیفی و کمی آموزش زبان فارسی به عربزبانان قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش زبان فارسی؛ چالشهای فرهنگی؛ گیرت هافستد؛ ادوارد هال؛ فارسیآموزان عراقی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Challenges and Solutions in Teaching Persian to Iraqi Learners Based on Hofstede’s and Hall’s Cultural Framework Theories | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Monireh Taliehbakhsh1؛ Masoumeh Ghayouri2 | ||
| 1Department of Persian Language and Literature Faculty of Literature and Humanities University of Guilan Rasht Iran | ||
| 2Department of Persian Language and Literature Faculty of Literature and Humanities University of Guilan, Rasht, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| One of the key components of second language acquisition is the consideration of culture and the interaction between language and culture, which consistently plays a significant role in accelerating learners' proficiency. In teaching Persian to non-Iranian learners, we often encounter various cultural challenges, many of which stem from differences in cultural frameworks between the source and target languages. Given that cultural awareness facilitates language instruction, this study employs Geert Hofstede’s "Six-Dimensional Cultural Model" and Edward Hall’s "Context-Dependency and Time Orientation" theory to examine cultural barriers in learning Persian and their implications for Iraqi learners. The research adopts a descriptive-analytical method with an intercultural approach to second language education. Data was collected through library research and field-analytical studies, utilizing two Likert-scale questionnaires. Findings indicate that factors such as "uncertainty avoidance," "high power distance," and "high context-dependency" significantly influence the Persian language learning process. This study proposes practical solutions, including structured curriculum design, the use of shared cultural content, and flexible teaching methodologies, to mitigate these cultural challenges. The results can serve as a foundation for intercultural educational planning, enhancing both the quality and effectiveness of Persian language instruction for Arabic speakers. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Persian language teaching, cultural challenges, Geert Hofstede, Edward T. Hall, Iraqi Persian learners | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |
||