| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 424 |
| تعداد مقالات | 3,487 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,260,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,602,047 |
آینده پژوهی آموزش در ایران پس از اجرای مرحله اول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
| آینده پژوهی ایران | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfs.2025.22043.1633 | ||
| نویسندگان | ||
| سعیده میرزائی1؛ افسانه زمانی مقدم* 2؛ نادر قلی قورچیان2 | ||
| 1گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
| 2گروه علمی مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 20 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 01 دی 1404، تاریخ پذیرش: 02 دی 1404 | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش طرح سناریوهای آیندهنگر نظام آموزش و پرورش ایران و شناسایی پیشرانها بازیگران کلیدی گفتمانهای مؤثر بهمنظور ارائه الگوی سیاستگذاری اثربخش در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آمادگی برای مواجهه با چالشهای آینده بود. از رویکرد ترکیبی آیندهپژوهی با بهکارگیری چهار روش مکمل شامل مثلث آیندهها، تحلیل لایهای علت ها، تحلیل ساختاری،تحلیل کنشگران کلیدی از طریق اسناد بالادستی، مصاحبه با خبرگان و پنل تخصصی استفاده شد. اجرای سند با چالشهایی از قبیل عدم تطبیق با نیازهای واقعی مدارس، ضعف مشارکت معلمان و سایر ذینفعان، مبهم بودن برخی از انتظارات سند، مشکلات زیرساختی و تخصیص ناعادلانه منابع مواجه است و نیاز به ارتقا کیفیت معلمان، تحول در محتوای درسی و مهارتمحوری و باز نویسی مجدد سند است بر این اساس، دوسناریوی کلی محتمل برای آینده آموزش و پرورش ایران ترسیم گردید که هر یک ناظر بر ترکیب متفاوتی از نیروهای کشش، فشار و محدودیت بودندهمچنین بازیگران اصلی نظیر دولت، معلمان و بخش خصوصی فناور، نقش تعیینکننده در تحقق سناریوهای آینده همراه با گفتمانهای دانشبنیانی، مهارتمحوری و عدالتمحوری نیز بهعنوان بنیانهای معنایی مؤثر شناسایی شدند. پژوهش حاضر با ارائه تصویری چندلایه و آیندهنگر از نظام آموزش و پرورش ایران، نشان میدهد که سیاستگذاری کارآمد در این حوزه مستلزم تمرکز همزمان بر پیشرانهای کلیدی، مدیریت تعامل بازیگران، تقویت گفتمانهای زیرین و مهار موانع نهادی است. اصالت مطالعه در ترکیب روشهای پیشرفته آیندهپژوهی و تلفیق آن با اسناد بالادستی آموزشی کشور است که زمینه ارائه توصیههای سیاستی عملیاتی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین را فراهم میسازد. | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Futures Studies of Education in Iran Following the Implementation of the First Phase of the Fundamental Reform Document of Education | ||
| نویسندگان [English] | ||
| saeedeh mirzaei1؛ Afsane Zamani moghadam2؛ Nader gholi Ghorchian2 | ||
| 1Department of Educational Management, SR.C, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
| 2Department of Educational Management, SR.C, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Purpose: The aim of this study is to develop forward-looking scenarios for Iran's education system and to identify key drivers, principal stakeholders, and influential discourses in order to propose an effective policy model aligned with the objectives of the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) and to enhance preparedness for future challenges. Methodology: This research adopts a mixed-method foresight approach, utilizing four complementary methods: Futures Triangle, Causal Layered Analysis (CLA), Structural Analysis (MICMAC), and Key Actor Analysis (MACTOR). Data were collected through the analysis of strategic documents, expert interviews, and specialized panels. Findings: The implementation of the FRDE faces several challenges, including misalignment with the actual needs of schools, limited participation of teachers and other stakeholders, ambiguity in some expectations of the document, infrastructural deficiencies, and inequitable resource allocation. Addressing these issues requires enhancing teacher quality, transforming curriculum content towards skill-based learning, and revising the document itself. Based on the findings, two overarching plausible scenarios for the future of Iran’s education system were formulated, each reflecting a different combination of driving forces, pressures, and constraints. Additionally, key actors—such as the government, teachers, and the technology-oriented private sector—were identified as pivotal in shaping future scenarios, alongside influential discourses emphasizing knowledge-based development, skill-orientation, and equity. Conclusion: By providing a multilayered and future-oriented depiction of Iran's education system, this study demonstrates that effective policymaking in this domain necessitates a simultaneous focus on key drivers, management of stakeholder interactions, strengthening of underlying discourses, and mitigation of institutional barriers. The originality of this research lies in its integration of advanced foresight methods with national educational policy documents, paving the way for operational policy recommendations to realize the goals of the FRDE | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||