تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,401 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,863,365 |
جمالیات مکونات القناع فی قصیدة "مقتطفات من خطاب نوح بعد الطوفان" لـ"عبدالعزیز المقالح | ||
لسان مبین | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 27، اردیبهشت 1396، صفحه 68-47 اصل مقاله (580.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا شیخی1؛ محمدرضا احمدی2؛ وحید میرزایی3 | ||
1استادیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
2دانشجو گروه زبان و ادبیات عربی | ||
3دانشجوی دکتری زبان و ادبیت عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1395 | ||
چکیده | ||
چکیده در دوره معاصر، به دلیل پیچیدگی مفاهیم شعری از سخنانی مبهم، غیر مستقیم و ابزار هنری گوناگونی بهره میبرند، ابزاری چون «نقاب» که پیام آور ابهام است. تکنیک کاربرد نقاب در بیشتر اشعار بر استفاده از شخصیتهای تاریخی استوار بوده که برای بیان دیدگاه شاعر در خصوص کاستیهای جامعه بشری یا محکوم کردن اوضاع جامعه ملی خود است. «نقاب» از نظر بافت و ساختار ارتباط تنگاتنگی با اسطورهها (نمادها) دارد و در عین حال مؤلفههای درام مانندِ «مونولوگ» (گفت گوی درونی) در آن به کار گرفته میشود. «عبدالعزیز المقالح» از همین تکنیک برای آگاهی بخشی به هم وطنان خود در باره ظلم وجور حاکمان مستبد و آن هم در پسِ نقاب حضرت «نوح» بهره برده است. قصیده »مقتطفات من خطاب نوحبعد الطوفان»اولین قصیدهای است که شاعر در آن از تکنیک نقاد استفاده کرده است.این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی - تحلیلی قصد آن دارد تا چگونگی استفاده از تکنیک نقاب را در این قصیده مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. از همین روی از معیار های مونولوگ درامی، نقاب و صورتک و رویکردهای متنوع تصاعدی و نزولی (جابجایی) نقابها استفاده شده است. از مهمترین دستاوردهای این تحقیق به موارد زیر اشاره میشود: شاعر در زمینه تنوع بخشی به نقاب برای انتقال ویژگیهای عصر خود به شخصیت تاریخی از سبک آشناییزدایی بهره برده، میان این شخصیت و شخصیت خود ارتباط مملوسی برقرار ساخته است. صورت و نقاب در این قصیده از هم جدا نمیشوند و تا پایان همراه یکدیگرند هرچند گاهی نقاب بر صورت تفوق مییابد. گرچه شاعر در پارهای از سبک سخنرانی بهره میبرد لکن شاکله اصلی قصیده در مونولوگ درامی استوار است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: عبدالعزیز المقالح؛ مقتطفات من خطاب نوح بعد الطوفان؛ نقاب؛ مونولوگ درامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Aesthetics of Mask Components in “Selection of Noah’s Speech After the Storm” by Abdulaziz Al-Maqaleh. | ||
نویسندگان [English] | ||
. .1؛ . .2؛ . .3 | ||
چکیده [English] | ||
In the contemporary era, poet use vague and indirect speech due to complexity of poetic concepts and use devices such as mask. Mask is a technique which has ambiguity in itself. This technique which is mostly based on the use of historical figures is used to express views or denounce the shortcomings of the time. Structurally, the mask is to a large extent related to symbol and myth and elements of drama including internal dialogue. Abdulaziz Al-Maqaleh used this technique in order to make the people of his own land aware of the oppressive ruling system and disguised himself under the mask of the Noah. "Selection of Noah’s speech After the storm" is the first ode in which the poet has used the technique of mask. This paper uses analytical and descriptive method in order to investigate how the poet has made use of this technique. The researcher used the criteria of the dramatic monologue, mask and face, and progressive and descending approaches. The results are as followed: in associated with the fragility of mask, the poet used defamiliarization in order to add the characteristics of the contemporary age into historical figures and make relation between these two figures. The mask and the face are not separated in this ode but also move in one direction till the end of the ode and sometimes mask prevails the face. The poet uses dramatic monologue in this ode, although the words used in the speech are in contrast with this internal dialogue. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Abdulaziz Al-Maqaleh, “Selection of Noah’s Speech After the storm, Mask, Dramatic monologue | ||
مراجع | ||
المصادر والمراجع - القرآن الکریم. - بسیسو، عبدالرحمن. (1999). قصیدة القناع فی الشعر العربی المعاصر؛ الأردن: دار الفارس. - البیاتی، عبدالوهّاب. (1993). تجربتی الشعریّة؛ ط 3، بیروت: المؤسسة العربیّة للدراسات والنشر،. - حداد، علی. (1986). أثر التراث فی الشعر العربی الحدیث؛ بغداد: دار الشئون الثقافیة العامة. - السلیمانی. أحمد یاسین. (2007)؛ «تقنیة القناع الشعری»، فصلیة غیمان، العدد الثالث. - الصکر، حاتم. (1999). مرایا نرسیس. بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات و النشر. - عباس، إحسان. (1978). إتجاهات الشعر العربی المعاصر؛ الکویت: دار المعرفة. - عشری زاید، علی. (2008). عن بناء القصیدة العربیة الحدیثة؛ القاهرة: مکتبة الأداب. - العید، یمنی. (1987). فی القول الشعری؛ دار توبقال للنشر، دارالبیضا. - فضل، صلاح. (1990). شفرات النص؛ القاهرة: دار الفکر للدراسات والنشر والتوزیع. - کندی، محمدعلی. (2003). الرمز و القناع فی الشعر العربی الحدیث؛ بیروت: دار الکتاب. - ک: هول، ج لنذری. (1971). نظریات الشخصیة؛ ترجمة: فرج أحمد فرج، قدری محمود حفنی، لطفی محمد فطیم، مراجعة: لویس کامل ملیکة، القاهرة: الهیئة المصریة العامة للتالیف والنشر. - المقالح، عبدالعزیز، (1986). دیوان عبدالعزیز المقالح ؛ بیروت: دار العودة. - الورقی، السعید. (1984). لغة الشعر العربی الحدیث مقوماتها الفنیة وطاقاتها الإبداعیة؛ بیروت: دار النهضة. المقالات - رخشنده نیا، اکرم، کبری روشنفکر ومعصومه نعمتی. (1434). «قناع یوسف فی الشعر الفلسطینی المعاصر»؛ مجلة اللغة العربیة وآدابها. السنة التاسعة. العدد 2، صص:47-66 - . العلاق، علی. (1997). «بنیة القناع: قراءة فی قصیدة أحد عشر کوکبا»؛ مجلة علامات فی النقد، المجلد 7، العدد 25.صص: 90-110. - عصفور، جابر. (1981). «أقنعة الشعر المعاصر: مهیار الدمشقی»؛مجلة فصول، المجلد 1، العدد 4، صص: 123-148. - یعقوب، ناصر. (2008). «قصیدة القناع: قراءة فی قصیدة رحلة المتنبی الی مصر لمحمود درویش»، مجلةجامعةدمشق، المجلد24 ، العددالثالث الرابع. صص: 246-304 الموقع الالکترونی - موسی، خلیل. (2000). قراءات فی الشعر الحدیث والمعاصر؛ منشورات موقع اتحاد الکتاب العرب علی شبکة الإنترنت. www.awu-dam.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,540 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 390 |