تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,283,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,870,893 |
سیر تحول سوررئالیسم در آثار زکریا تامر براساس مطالعهی موردی سه مجوعهی (صهیل الجواد الأبیض، ربیع فی الرماد و الرعد) | ||
لسان مبین | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 28، تیر 1396، صفحه 187-157 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه نعمتی1؛ فائقه السادات میرمحمدحسینی2؛ شکوه السادات حسینی2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات عربی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
تاریخ دریافت: 27 تیر 1396، تاریخ پذیرش: 27 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
سوررئالیسم مکتبی هنری- ادبی است که در اوایل قرن بیستم در فرانسه ظهور کرد و هدف داعیان آن رسیدن به «واقعیت برتر» بود. رؤیا، نگارش خودکار، دیوانگی، طنز، اروتیسم، امر شگفت و جادو، اشیای سوررئالیستی و تصادف عینی از وسایل عمل سوررئالیستهاست. زکریا تامر، داستاننویس معاصر سوری، از جمله نویسندگان عربی است که مطالعة آثارش، نشاندهندة تأثیر وی از چنین نگرشی در گزینش سوژهها و فضاهای داستانی بوده است. مقالة حاضر با بررسی سه مجموعة نخستِ داستانهای کوتاه تامر بر اساس اصول و مبانی مکتب سوررئالیسم، سیر تحول دهة آغازین نویسندگی او را از این منظر بررسی و تحلیل کرده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که زکریا تامر در مجموعة نخست خود (صهیل الجواد الأبیض) پایبندی بیشتری به سوررئالیسم فرانسوی دارد و اکثر داستانهایش در فضایی رؤیاگونه و فراواقعی روایت میشود. وی در مجموعههای دوم (ربیع فی الرماد) و سوم (الرعد) به سمت بومی کردن این نگرش پیش میرود؛ بگونهای که باوجود کمرنگ شدن مؤلفههای سوررئالیستی در داستانها، فضای کلی آنها همچنان سوررئالیستی است. نکتة قابل توجه در این روند، نزدیک شدن تامر به نوعی سوررئالیسم اجتماعی است که تضاد آشکار با جنبه فردگرایانه این مکتب دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: سوررئالیسم؛ زکریا تامر؛ داستان کوتاه؛ صهیل الجواد الأبیض؛ ربیع فی الرماد؛ الرعد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Surrealism in the Works of Zakaria Tamer (The Neighing of the White Steed, Spring in The Ashes, and The Thunder | ||
نویسندگان [English] | ||
. .1؛ . .2؛ . .2 | ||
چکیده [English] | ||
Surrealism is a literary school that emerged in France in the early 20th century and its aim was to reach “Sublime”. Dreams, autographs, frenzy, humor, eroticism, magic, surrealistic objects, and the objective accident are surrealistic devices. Zakaria Tamer, a contemporary Syrian writer, is an Arab writer whose works illustrate his influence on such an attitude in the selection of subjects and fictional spaces. This article examines the course of the evolution of the early decades of writing by examining the three first sets of Tamer's short stories based on the principles of the school of surrealism. The findings of this study show that Zakaria Tamer in his first collection, The Neighing of the White Steed, has a greater commitment to French surrealism and most of his stories are narrated in a dream-like way. In his second collection, Spring in The Ashes, and third collection, The Thunder, localizes this attitude I such a way that the level of surrealistic components decreases yet surrealist spaces still dominate the stories. A remarkable point in this process is Tamer's approach to some kind of social surrealism which has a clear contradiction with the individualistic aspect of this school. The present study employs a descriptive-analytical approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Surrealism, Zakaria Tamer, The Neighing of the White Steed, Spring in The Ashes, The Thunder | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 927 |