تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,656 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,863,715 |
بررسی تطبیقی دیدگاههای فیض کاشانی و مجلسی درباره معنای عقل با تکیه بر احادیث شیعه | ||
مطالعات فهم حدیث | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، شهریور 1395، صفحه 9-29 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mfh.2016.1125 | ||
نویسندگان | ||
قاسم زرعی مرکید* 1؛ محسن قاسم پور2؛ محمدرضا آرام3 | ||
1دانشجوی دوره دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان | ||
3استادیار گروه علوم قرآن و حدیث واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 17 خرداد 1395، تاریخ بازنگری: 16 تیر 1395، تاریخ پذیرش: 21 تیر 1395 | ||
چکیده | ||
این پژوهش معنا و کارکرد عقل را از دیدگاه فیض کاشانی و مجلسی مورد بررسی قرار میدهد. پرداختن به ماهیت عقل و چیستی آن از منظر دو محدث صاحب نام قرن یازدهم که رویکردشان در مباحث معرفت دینی با رویکرد متکلمان متفاوت است، از اهمیت این پژوهش حکایت دارد. با وجود آنکه هم فیض کاشانی و هم علامه مجلسی محدثاند با این حال ضمن برخورداری از نظرگاه مشترک هرکدام، در مواجهه با عقل، تفاوت دیدگاههایی هم دارند. فیض کاشانی به تأسی از غزالی چهار معنا برای عقل بیان میکند و سپس با جمع بین آنها به عقل نظری و عملی معتقد میشود و برای هرکدام معنای خاصی را در نظر میگیرد که در کارکرد باهم تفاوت دارند. اما علامهی مجلسی شش معنا برای عقل ذکر کرده است و برخلاف فیض، سعی میکند همهی معانی ششگانه را تجمیع کند و حقیقت واحدی را برای عقل درنظر گیرد؛ ولی با قائل شدن در معنای پنجم عقل به عنوان تمثیل و نیز عدم پذیرش معنای ششم عقل که از سوی فلاسفه بیان گردیده، عملاً این اتحاد معنایی عقل را زیر سؤال میبرد. از سوی دیگر هر دو محدث میکوشند، متناسب با این معانی عقل، روایاتی را شاهد بر ادعای خود بیاورند که در این جستار علمی برخی از آنها ذکر شده و از رهگذر آن نظریه هرکدام روشنتر خواهد شد. هدف نهائی این نوشتار که با روش توصیفی تحلیلی است، مقایسهی این دو دیدگاه و برجسته ساختن وجوه اشتراک و اختلاف آن دو دیدگاه است. | ||
کلیدواژهها | ||
عقل؛ حدیث؛ شیعه؛ فیض کاشانی؛ علامه مجلسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study of Feiz Kashani and Majlesi Views on the Meaning of the Reason on the basis of Shiite Hadiths | ||
نویسندگان [English] | ||
Qasem Zaree Markid1؛ Mohsen Qasempour2؛ Mohammad Reza Aram3 | ||
1PH.D. Student, Islamic Azad University of Karaj Branches. | ||
2Associate Professor,, University of Kashan | ||
3Assistant Professor, Islamic Azad University of Karaj Branches | ||
چکیده [English] | ||
This study investigates the meaning and the application of wisdom from the views of Allama Majlisi and Feiz Kashani. Studding the nature of the wisdom and its quiddity from the perspective of the two famous Hadithhologists of the eleventh century, whose approach to religious knowledge is different from that of the theologians, shows the importance of this research. Although both Feiz Kashani and Allameh Majlesi are Hadithhologist and have common views, they have different views in dealing with wisdom. Following Ghazali, Feiz states four meanings about the wisdom and then he believes in two theoretical and practical wisdoms, and considers special meaning for each of them that are different in functions. But Majlisi states six definitions for the wisdom and unlike Feiz, tries to collect all the six meanings and consider a single reality for the wisdom but by affirming the fifth meaning of wisdom as an allegory, as well as the rejection of the sixth meaning of wisdom that has been expressed by philosophers, in fact he questions this unity of the meaning of wisdom. On the other hand, according to the meanings of wisdom they attempt to bring Narratives as a witness to their claims that some of them have been mentioned in this scientific research so that their thinking can be clarified in this regard. The ultimate objective of this scientific study is to compare these two views and to highlight their similarities and differences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Wisdom, Hadith, Shia, Feiz kashni, Allamah Majlisi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,164 |