تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,633 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,863,649 |
ارائه راهکارهای بازاریابی مبتنی بر اثربخشی برای افزایش صادرات صنعت سنگ ساختمانی ایران | ||
نشریه مهندسی منابع معدنی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2، شهریور 1396، صفحه 53-67 اصل مقاله (726.32 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmre.2017.1138 | ||
نویسنده | ||
رضا احمدی* | ||
استادیار، گروه مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اراک | ||
تاریخ دریافت: 29 شهریور 1396، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1396 | ||
چکیده | ||
صنعت سنگ ساختمانی ایران از جمله صنایعی است که بر اساس معیارها و شاخصهای ارزیابی متداول در امور اقتصادی، دارای مزیت نسبی صادراتی میباشد. برای حرکت در مسیر صادرات، نیاز به زمینهسازی و فراهم نمودن بسترهای لازم است که انجام تبلیغات موثر و بازاریابی اثربخش، نخستین و مهمترین گام میباشد. یکی از مهمترین عوامل ناکامی صادرات صنعت سنگ ایران ضعف در برنامهریزی و سازماندهی مناسب و عدم بهکارگیری روشهای مناسب تبلیغات و بازاریابی است. در پژوهش حاضر مشکلات عمده بازاریابی در زمینه صنعت سنگ ساختمانی کشور بررسی شده و سپس با ارائه روشهای تبلیغاتی موثر، عوامل اصلی تاثیرگذار بر توسعه صادرات، مورد مطالعه قرار گرفته است. در این راستا تجربه و عملکرد تبلیغاتی، بازاریابی و صادرات کشورهای موفق در زمینه تجارت سنگ دنیا یعنی کشورهای چین، ترکیه، ایتالیا و هند به عنوان الگوهای راهگشای پیش روی صادرات سنگ ایران، مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه واحدهای سنگبری و کارخانجات فرآوری سنگ استان مرکزی بهعنوان مطالعه میدانی پژوهش حاضر نیز نشان میدهد که اغلب آنها، از نظر نمره اکتسابی و معیارهای سنجش در ارتباط با تکنیکهای بازاریابی اثربخش، فروش موفق و مشتری مداری، دارای وضعیت متوسط رو به ضعیف هستند که بایستی در این خصوص، تمهیدات لازم صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
صنعت سنگ ساختمانی؛ تبلیغات؛ بازاریابی؛ صادرات؛ کشورهای صاحب صنعت سنگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effective advertisement on marketing to enhance export in stone industry | ||
نویسندگان [English] | ||
R. Ahmadi | ||
Assistant Professor, Dept. of Mining Engineering, Arak University of Technology, Arak | ||
چکیده [English] | ||
It is economically evaluated that building stone industry in Iran, among other industries has export comparative advantage. In order to improve this, it is necessary to plan and provide the infrastructure, thus effective advertisement and marketing are the primary and most important steps. One of the most important factors which causes the failure of Iran's stone is poor planning and organizing as well as failure in using effective methods of advertisement and marketing. In this research, major problems of marketing in the field of stone industry throughout the country have been studied. Afterward the main factors affecting the development of exports, have been presented. In this regard, as the guide patterns dealing with Iran's stone export, the experience and performance of advertising, marketing and export of progressive countries in the world stone trade (i.e. China, Turkey, Italy and India) have been evaluated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Marketing, Exports, Progressive countries in stone industry | ||
مراجع | ||
[1] صنایعی، ع.؛ 1386؛ "تجارت الکترونیک درهزاره سوم"، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی اصفهان، 312 صفحه. [2] کاکایی، ج.؛ آقاعلینطنزی، م. (مترجم)؛ 1386؛ "راهنمای تبلیغات برای فروشگاهها و شرکتهای کوچک"، 256 صفحه. [3] مهدی پور عطایی، خ. (مترجم)؛ 1380؛ "تجارت الکترونیکی"، انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران، 268 صفحه. [4] منتظری، م. (مترجم)؛ 1384؛ "بازاریابی اثربخش"، تهران، انتشارات سارگل، 72 صفحه. [5] سیدامامی، ک.؛ عباسی، م.ص. (مترجم)؛ 1380؛ "عصر تبلیغات"، تهران، انتشارات سروش، 335 صفحه. [6] الهی، ش.؛ عابدی، م. ح. (مترجم)، 1383؛ "فروش موفق"، انتشارات سارگل، 72 صفحه. [7] نقشینه، ن. (مترجم)؛ 1380؛ "تبلیغ کارآمد سایت وب"، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، تهران، 104 صفحه. [8] Andersson, M., and Johansson, S. (2010). “Human capital and the structure of regional export flows”, Technology in Society, 32: 230-240. [9] Stoian, M.C., Rialp, A., and Rialp, J. (2011). “Export performance under the microscope A glance through Spanish lenses”, International Business Review, 20(2): 117-135. [10] O'Cass, A., Ngo, L. V., and Heirati, N. (2012). “Examining market entry mode via resource-based institutional influences: empirical evidence from a region-within-country economy context”, Australasian Marketing Journal (AMJ) 20: 224-233. [11] Kuppusamy, J., and Anantharaman, R. N. (2012). “The link between export performance and export development: Does managements’ motivation play a role?”, Journal of Organizational Management Studies Faculty of Business and Law, Multimadia University, Malacca, 2012: 1-11. [12] Beleska-Spasova, E., Glaister, K. W. and Stride, C. (2012). “Resource determinants of strategy and performance: The case of British exporters”, Journal of World Business, 47(4): 635–647. [13] De Maeseneire, W., and Claeys, T. (2012). “SMEs, foreign direct investment and financial constraints: The case of Belgium”, International Business Review, 21(3): 408-424. [14] Chen, M., and Guariglia, A. (2013). “Internal finanacial constraints and firm productivity in china: Do liquidity and export behavior make a difference?”, Journal of comparative economic, 41(4): 1123-1140. [15] فتحی، ی.؛ 1381؛ "شناسایی مزیتهای نسبی و اولویت بندی بازارهای هدف صادرات سنگهای تزئینی ایران"، پژوهش نامه بازرگانی، شماره 22، ص 90-57.
[16] احمدی، ر.؛ 1386؛ "بررسی وضعیت صادرات سنگهای ساختمانی ایران و تجزیه و تحلیل بازارهای هدف"، مجله سراسری سازمان نظام مهندسی معدن، شماره 4، ص 60-51.
[17] احمدی، ر.؛ غلامی، ا.؛ 1388؛ "بهینهسازی در صنعت سنگ ساختمانی به منظور افزایش سهم صادرات با نگرشی بر وضعیت استان مرکزی"، سومین همایش سراسری سنگهای ساختمانی، 6 خرداد، محلات، دانشگاه پیام نور محلات، ص 14-2.
[18]جباری، م.ر.؛ منتظری، م. (مترجم)؛ 1388؛ "مشتری مداری"، انتشارات سارگل، 72 صفحه.
[19] فهیمی فر، ج.؛1381؛ "تعیین بازارهای هدف سنگهای تزئینی"، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 220 صفحه.
[20] احمدی، ر.؛ 1390؛ "چشم انداز آینده صنعت سنگ ساختمانی ایران در مقایسه با کشورهای صاحب این صنعت مانند ایتالیا، چین، هند و ترکیه"، نشریه سنگ، معدن و صنایع وابسته ایران، چهارمین نمایشگاه سنگ، معدن و صنایع وابسته ایران، نیمور محلات.
[21] احمدی، ر.؛ 1387؛ "راهکارهای بهبود تکنولوژی تولید سنگ به منظور افزایش سهم صادرات سنگ فرآوری شده در استان مرکزی"، گزارش طرح پژوهشی، سازمان مدیریت و بازرگانی استان مرکزی، 150 صفحه.
[22] دعائی، ح.ا.؛ 1392؛ "مدیریت صادرات و واردات"، انتشارات بیان هدایت نور وابسته به موسسه فرهنگی بیان، مشهد، 412 صفحه. [23] وبسایت روزنامه امروز، .www.smtnews.ir/mine/mineral [24] وبسایت مجله ساختمان،www.mspir.ir.
[25] وبسایت محلات ثروت درخصوص آینده شهر محلات،www.mahallatservat.com.
[26] وبسایت خدماتی پیشگامان پیشرفت،www.zendegie-modern.blogsky.com.
[27]وبسایت شرکت خدمات نمایشگاهی رستاک،www.rastakfair.com.
[28]وبسایت Irancoach: Customer Relationship Management
[29]وبسایت روزنامه صبح ایران دنیای اقتصاد،www.donya-e-eqtesad.com.
[30] وبسایت CRI online،
[31] حسینی، م.ع.؛ حسینی، م.ق.؛ 1388؛ "تجربیات منتخبی از کشورهای موفق در توسعه صادرات (کره جنوبی، مالزی، ترکیه و هند)"، بررسی های بازرگانی، ص 18-2.
[32] ITC, Bringing Down the barriers (2007). World export development forum, Turkey Export Strategy Plan (2004-2006). [33] وبسایت ویوان نیوزرسانه برندهای برتر بازار ایران، www.vivannews.com.
[34] وبسایت سیزدهمین نمایشگاه بینالمللیISF 2017 سنگ، معدن و صنایع وابسته، www.isfahanisf.ir. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,816 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,462 |