تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,859,295 |
پیشفرضها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی (ره) | ||
مطالعات فهم حدیث | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، بهمن 1396، صفحه 55-79 اصل مقاله (277.36 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mfh.2018.1302 | ||
نویسندگان | ||
علی محمد میرجلیلی* 1؛ حسن رضایی هفتادر2؛ یاسر ملکی3 | ||
1دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه میبد | ||
تاریخ دریافت: 08 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 10 دی 1396، تاریخ پذیرش: 23 دی 1396 | ||
چکیده | ||
امام خمینی از عالمان تأثیرگذار بر جریانهای اسلامی در قرن اخیر به شمار میآید. وی علاوه بر رهبری انقلاب و بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران، در علوم مختلف اسلامی مانند تفسیر، فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان و حدیث، متخصص بوده است. هرچند شخصیت سیاسی و فقهی امام، بر جنبههای دیگر شخصیتی او تا حدودی تأثیر گذاشته، بیشک حدیث و فقهالحدیث، یکی از تخصصهای او به شمار میآید که آن را در آثار خود و بهویژه کتب فقهی و شروح خود بر برخی از روایات نشان داده است. این مقاله، به روش توصیفیـ تحلیلی، پیشفرضها و مبانی امام را در فهم و نقد حدیث استخراج میکند. نتایج این مقاله نشان میدهد که پیشفرض فهم و نقد حدیث از دیدگاه امام عبارت است از: اهمیت و نورانیت روایات و مرجعیت عقل در فهم آنها. مبانی نقد حدیث از دیدگاه امام عبارت است از: لزوم اطمینان از صدور روایت از معصوم (ع) و ترجیح متن بر سند. برخی از مبانی فهم حدیث از نظر امام عبارتند از: توجه به مناصب مختلف معصومان (ع)، رفع اضطراب از حدیث، تشکیل خانواده حدیث، توجه به جامعیت روایات، رفع تعارض از روایات متعارض، توجه به سبب، زمان و مکان صدور حدیث. گفتنی است که امام، ابتکاراتی نیز در فقهالحدیث داشته است؛ مانند حمل حدیث «لا ضرر» بر نهی حکومتی که در سخنان عالمان پیشین سابقه ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
امام خمینی؛ فهم حدیث؛ نقد حدیث؛ متن و سند حدیث | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Premises and Principles of Understanding and Evaluation of Islamic Traditions from the Viewpoint of Imam Khomeini | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Mohammad Mirjalali1؛ Hasan Rezaii Haftadur2؛ Yaser Maleki3 | ||
1Associated Professor of University of Meybod, Iran | ||
2Department of Univercity of Tehran | ||
3PhD of Hadith and Qur’anic students at University of Meybod, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Imam Khomeini is considered as one of the scholars effective on the Islamic movements in the present century. In addition to being the leader of the Revolution and founder of the Islamic Republic of Iran, he has been a specialist in different Islamic sciences such as interpretation, jurisprudence, philosophy, ethics, mysticism, and Hadith. Although Imam Khomeini's political and jurisprudential character affected his personality to some extent, Islamic tradition and Fiqh al-Hadith (contextual study of traditions) is certainly one of his specialties that has appeared in his works, especially in his jurisprudential books and his expositions on some Islamic traditions. The article at hand has adopted a descriptive-analytical method to extract Imam Khomeini's premises and principles in understanding and evaluation of the Islamic traditions. The findings reveal that the premise of understanding and evaluation a tradition from the viewpoint of Imam Khomeini is the importance and brilliance of the traditions and authority of reason in understanding them. Besides, the principles of tradition evaluation in Imam Khomeini's view are the necessity of having confidence that the tradition has been issued by an Infallible and preference of the text over the chain of transmitters. The principles of tradition understanding in Imam Khomeini's stance include paying attention to the different ranks of the Infallibles, removing shakiness of the chain of transmitters of a tradition, drawing the tradition tree, paying attention to the comprehensiveness of the traditions, removing contradiction from contradictory traditions, and paying attention to the cause, time, and place of the tradition issuance. It is noteworthy that Imam Khomeini has had innovations in Fiqh al-Hadith, such as taking the "Lāzarar" tradition as governmental prohibiting order, which is not present in the previous scholars' words. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imam Khomeini, Fiqh al-Hadith, Evaluation of Tradition, Text and Chain of Traditions | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ابن حیون تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الإسلام، قم، مؤسسة آل البیت، چاپ دوم، 1385ق. ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول ص، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین، قم، چاپ دوم، 1404ق. ابن صلاح شهرزوری، عثمان بن عبد الرحمن، علوم الحدیث، تحقیق: نورالدین عتر، دمشق، دار الفکر، 1421ق. اردبیلى، سیدعبد الغنى، تقریرات فلسفه امام خمینى، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1385ش. برقى، احمدبن محمد، المحاسن، تصحیح: جلال الدین محدث، قم، دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم، 1371ق. بروجردی، حسین، جامع أحادیث الشیعة، به اهتمام إسماعیل معزى ملایری، قم، المطبعة العلمیة، 1399ق. تقوى اشتهاردى، حسین، تنقیح الأصول (تقریرات درس امام خمینی)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ سوم، 1385ش. خمینی، سید روح الله، آداب الصلاة (آداب نماز)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ شانزدهم، 1388ش. .........................، الاجتهاد و التقلید، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1384ش. .........................، الاستصحاب، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ سوم، 1385ش. .........................، استفتاءات، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، بیتا. .........................، أنوار الهدایة فی التعلیقة على الکفایة، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ سوم، 1385ش. .........................، بدائع الدرر فی قاعدة نفی الضرر، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ چهارم، 1387ش. .........................، تحریر الوسیلة، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1384ش. .........................، التعادل و الترجیح، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ سوم، 1384ش. .........................، التعلیقة على العروة الوثقى، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1386ش. .........................، الخلل فی الصلاة، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ، دوم، 1384ش. .........................، شرح چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، 1373ش. .........................، شرح حدیث جنود عقل و جهل، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوازدهم، 1387ش. .........................، صحیفه امام، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، 1378ش. .........................، کتاب البیع، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ سوم، 1388ش. .........................، کتاب الطهارة، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1385ش. .........................، کشف الاسرار، تهران، دفتر نشر فلق، بیتا. .........................، المکاسب المحرمة، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1385ش. .........................، وصیتنامه سیاسىـ الهى امام خمینى، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ، بیست و نهم، 1388ش. .........................، ولایت فقیه، حکومت اسلامى، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ بیستم، 1388ش. حر عاملى، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1409ق. حلبى، ابوالصلاح تقىالدین، الکافی فی الفقه، تحقیق رضا استادى، اصفهان، کتابخانه امیرالمؤمنین (ع)، 1403ق. رجبی، محمود، روش تفسیر قرآن، قم، مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه، 1383ش. سبحانى، جعفر، تهذیبالأصول (تقریرات درس امام خمینی)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1387ش. سیدرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، قم، انتشارات هجرت، 1414ق. شهیدثانی، زین الدین بن علی عاملى، الرعایة فی علم الدرایة، تحقیق، عبد الحسین محمد علی بقال، قم، کتابخانه آیة الله مرعشی، چاپ دوم، 1408ق. صدوق، محمد بن على، الخصال، تحقیق، علیاکبر غفاری، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1362ش. ..........................، من لا یحضره الفقیه، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ دوم، 1413ق. طاهرى خرم آبادى، سیدحسن، کتاب البیع (تقریرات درس امام خمینی)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، 1386ش. طوسى، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، تحقیق: سیدحسن خرسان، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق. فاضل لنکرانى، محمد، کتاب الطهارة (تقریرات درس امام خمینی)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1386ش. .........................، معتمد الأصول (تقریرات درس امام خمینی)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1386ش. قدیرى، محمدحسن، کتاب البیع (تقریرات درس امام خمینی)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1386ش. کلباسى، ابوالهدى، سماء المقال فی علم الرجال، قم، مؤسسة ولی العصر (ع)، 1419ق. کلینى، محمدبن یعقوب، الکافی، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. مامقانى، عبدالله، تنقیح المقال فی علم الرجال، قم، موسسة آل البیت (ع) لإحیاء التراث، 1431ق. مجلسى، محمدباقر، بحار الانوار، تحقیق، سید إبراهیم میانجی و محمدباقر بهبودی، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1403ق. مجلسى، محمدتقى، روضة المتقین، قم، مؤسسه فرهنگى اسلامى کوشانبور، چاپ دوم، 1406ق. مرتضوی لنگرودی، سیدمحمد حسن، جواهر الأصول (تقریرات درس امام خمینی)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ دوم، 1386ش. معماری، داود، «امام خمینی و احادیث عرفانی، روایت و درایت»، حکمت معاصر، زمستان 1392ش، شماره4، 121-145. مهریزی، مهدی، «امام خمینی و فقه الحدیث»، مجله علوم حدیث، زمستان 1378ش، شماره 14، 2-25. میرجلیلی، علیمحمد، «بازخوانی نارسایی اضطراب حدیث، حکم و چگونگی تعامل با آن»، دوفصلنامهحدیثپژوهی، بهار و تابستان 1388ش، شماره 1، 129-166. ..........................، روش و مبانی فقهالحدیث، یزد، دانشگاه یزد، 1390ش. ..........................، «مبانی فهم حدیث از دیدگاه شیخ حر عاملی»، مطالعاتقرآنوحدیث، ، بهار و تابستان 1392ش، شماره12، 5-27. نجفى، محمدحسن بن باقر، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ هفتم، 1981م. نورى، حسینبن محمدتقى، مستدرک الوسائل، قم، موسسه آلالبیت علیهم السلام، 1408ق. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,205 |