تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,969 |
بررسی کتاب «فی الأدب العباسی، الرؤیة و الفنّ» عزالدین اسماعیل با تکیه بر الگوی فراگفتمانی هایلند | ||
لسان مبین | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 29، آبان 1396، صفحه 129-146 اصل مقاله (627.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فواد عبدالله زاده* 1؛ طاهره میرزاده2 | ||
1دانشگاه زابل | ||
2، کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل | ||
تاریخ دریافت: 12 آبان 1395، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1396، تاریخ پذیرش: 24 مهر 1396 | ||
چکیده | ||
تحلیل فراگفتمان نوعی تحلیل زبانشناسی است که خواننده را به فراسوی متن میکشاند و بین خواننده و نویسنده ارتباطی مشارکتآمیز ایجاد میکند. در همین زمینه کِن هایلند با ارائۀ الگوی نظری فراگفتمان، دامنۀ وسیعی را در شناخت بهتر ارتباط مشارکتی بین نوع نگرش خواننده و نویسندۀ متن بیان کرده است. در چارچوب نظری وی، نویسنده از ابزارهای مختلف فراگفتمانی نظیر نگرشنماهای مثبت و منفی (صفاتی نظیر شیوا و ضعیف)، تردیدنماها (کلماتی مانند شاید) و یقیننماها (قیدهایی مانند حتما) برای بیان ارزشهای یک پدیده، میزان تردید و قطعیت در خصوص یک گذاره استفاده کرده است. بررسی کتابهای نقدی براساس این الگو، معیاری برای تبیین شیوۀ نگرش ناقدان است. پژوهش حاضر در صدد است با روش توصیفی-تحلیلی و بر مبنای الگوی فراگفتمانی هایلند به بررسی مقولههای زبانی- بلاغی کتاب «فی الأدب العباسی، الرؤیة والفنّ» اثر عزالدین اسماعیل بپردازد. یافتههای پژوهش حاکی از درصد بالای مقولههای زبانی در کتاب به ترتیب زیر دارد ؛ استنادها 451 و گذارهها 335، ابهامزداها 324، خوداظهاره جمع 269 و راهنمایی خواننده در متن 246 مورد. این ارزیابی زبانی بر این امر دلالت دارد که نویسنده متن را به مثابه کنشی اجتماعی می داند و سعی در مشارکت دادن خواننده را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد؛ فراگفتمان؛ هایلند؛ عزالدین اسماعیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the Ezaddin Esmaeel’s book »fy aladab e alabbasi, alroyat va alfan« by relying to Hyland’s metadiscourse pattern | ||
نویسندگان [English] | ||
. .2؛ | ||
2. | ||
چکیده [English] | ||
Metadiscourse analysis is a kind of linguistic analysis that drags reader to beyond text and provides cooperative communication between reader and writer. In this field, Ken Hyland with providing of metadiscourse theory pattern has expressed a wide range to better understand for participatory communication between attitude of reader and author of the text. In this theoretical framework, writer has been used from metadiscourse different tools such as positive and negative attitudes (characters such as eloquent and weak), hedges (words such as May) and boosters (constraints such as inevitably) to express the values of a phenomenon, the doubts and certainty of a transmission. Study of criticism books based on this pattern is a criterion for determining of way critics attitude. This study try to investigate linguistic-rhetorical of »FY aladab e alabbsi, alroyat va alfan« book; Ezaddin Esmaeel’s work, with descriptive-analytical way and based on Hyand’s metadiscourse pattern. Results of study are that high percentage of linguistic categories in the following order: citations with 451 and transitions 335, demystify 324, collective self-mention 269 and interactive resources 246. This linguistic analysis implies to this work that writer has been provided most important role of reader beside himself. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Criticism, Metadiscourse, Hyland, Ezaddin Esmaeel | ||
مراجع | ||
منابع مقالات فارسی - پهلواننژاد، محمدرضا و بتول علینژاد. (1391ش). «بلاغت مقابلهای و بررسی فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسیزبانان و فارسیآموزان عرب»؛ پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان؛ س1، ش1، صص80 ـ100. - درودی، فریبرز، (1393ش)، «درآمدی بر انواع نقد و کارکردهای آن»؛ فصلنامۀ نقد کتاب، س1، ش3ـ4، صص221ـ234. - عبدی، رضا، شهرزاد محمدی، (1392ش)، «تأثیر وجود شاخصهای فراگفتمانی بر درک مطلب خواندن انگلیسی»؛ مجلۀ روانشناسی مدرسه، س2، ش2، صص93ـ106. - قلیفامیان، علیرضا، مریم کارگر، (1392ش)، «تحلیل مقالات نقد کتابهای زبانشناسی ایران براساس الگوی فراگفتمان هایلند»؛ پژوهشهای زبانشناسی، س5، ش2، صص37ـ52. - کتابهای عربی - اصفهانی، أبوالفرج. (1994م). الأغانی؛ ج 14، ط1، بیروت: مکتب تحقیق دار احیاء التراث العربی. - إسماعیل، عزّالدّین. (1972م). روح العصر؛ ط 4، بیروت: دارالرائد العربی. - ..................... . (1974م). الأسس الجمالیة فی النقد العربی: عرض و تفسیر و مقارنة؛ط 3، القاهرة: دارالفکر العربی. - ...................... . (1985م). الشعر فی إطار العصر الثوری؛ ط 2، القاهرة: دارالحداثة. - ...................... . (2009م). فی الأدب العباسی، الرؤیة و الفنّ؛ ط1، بیروت: دارالنهضة. - بسطان، هالة أبایزید. (2014م). «البحث عن المنهج العربی فی اللأدب النقد»؛ مجلة العلوم الإنسانیة، کلیة الآداب - جامعة أم درمان الأهلیة، صص55-63. - خیراتی، فاطمة، رضا ناظمیان، مجید صالح بک. (1423ه.ق). «عزّالدّین إسماعیل و منهجه النقدی مع ترجمة مائتی صفحة من کتاب الشعر العربی المعاصر»؛ درجة الماجستیر فی اللغة العربیة و آدابها، جامعة العلامة الطباطبائی، صص ۱-268. - الدوسری، ولیدبنعبدالله. (1428ه.ق). «القضایا النقدیة عند عزّالدّین إسماعیل»؛ درجة الماجستیر فی اللغة العربیة و آدابها بکلیة الآداب، جامعة الملک مسعود، صص ۱-۲۴۰. - عبدالصایل، عارف. (2012م). «الأصالة و الحداثة عند الناقد عزّالدّین إسماعیل»؛ مجلة جامعة الأنبار- کلیة الآداب، العدد الثامن، السنة الثالثة، صص114-130. - محمدیة، أحمد سعید. (2009م). ثلاثة نقاد...ثلاثة شعراء؛ ط1، دارالعودة؛ بیروت. - ملا، خدیجة، خلیل بروینی، کبرى روشنفکر؛ (1391ه.ش). «عزّالدّین إسماعیل ناقداً أدبیاً». شهادة الماجستیر فی اللغة العربیة و آدابها؛ جامعة تربیت مدرس، صص 1-270. - منابع انگلیسی - Hyland, K. (2000). Disciplinary discourses: social interactions in academic writing; London. Longman.
- .................. (2004). Disciplines and discourse: social interactions in the construction of knowlage; parlour press.
- .................. (2004). “Disciplinary interactions: metadiscourse in l2 postgraduate writing”; Journal of second language writing,13, p133-151.
- .................. (2005). Metadiscourse: Exploring interaction in writing; London: Continuum.
- .................. (2011). “Academic discourse: In K Hyland & b. Paltridge (EDs)”; Companion to discourse analysis, Continuum press, London, p 171-184.
- Schiffrin, D. (1980). “Metatalk: organizational and the evaluative brackets in discourse”; Sociological Ingairy: language and social interaction, 50, p199-236.
- Vande, Kopple. W.J. (1985). Some exploratory discourse on metadiscourse; College composition and communication, 36, p82-93.
- ................................ (2012). The important of studying metadiscourse; Applied reaserch in English 1 (2), p37-44. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447 |