تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,153 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,304,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,897,361 |
سخن سردبیر | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
سخن سردبیر، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 10، آبان 1394، صفحه 1-1 اصل مقاله (100.87 K) | ||
تاریخ دریافت: 14 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 14 آذر 1394 | ||
چکیده | ||
نشریهی علمی پژوهشی «پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان» وارد چهارمین سال میشود که به عرصهی نشریات دانشگاهی کشور پا نهاده است. آنچه ما را به راهاندازی نشریه برانگیخت، اراده و میل درونی ما برای گسترش و یاری پژوهشهایی بود که سهمی هر چند اندک در پیشرفت دانش آموزشکاوی فارسی به عنوان زبان دوم و خارجی در حوزههای یاددهی و یادگیری زبان فارسی داشتند. علم آموزشکاوی زبان فارسی دانشی میان رشتهای است که از دستاوردهای سایر علوم بهره میگیرد تا بهعنوان یک علم مستقل آنها را برای رسیدن به اهداف خویش بهکار گیرد. با این دیدگاه، پژوهشهایی که صراحتاً با رویکردی میان رشتهای یا تطبیقی به مسائل دانش آموزشکاوی زبان فارسی میپردازند، از اولویت برخوردارند. بنابراین، پژوهشهایی که سهمی در توسعهی روابط بین دانش آموزشکاوی زبان فارسی و سایر دانشها از جمله آموزش و پروش، جامعهشناسی، روانشناسی و زبانشناسی، مدیریت و .... دارند، ما را به دستیابی به هدف اولیهی راهاندازی نشریه نزدیک مینماید. پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بهعنوان اصلیترین منبع ارجاع در حوزهی پژوهشهای زبان فارسی به رسمیت شناخته میشود. این مسئله ما را تشویق و نیز وادار میکند تا هرچه بیشتر در مورد محتوای مقالات و تناسب آنها با فلسفهی وجودی نشریه، همانگونه که در بالا اشاره شد، سختگیری نماییم و بر کیفیت علمی مقالات منتشر شده بیافزاییم. بنابراین، ضمن احترام به همهی پژوهشگران و همکاران گرامی و اذعان به ارزشمند بودن مقالات ارسالی آنان، نشریه در پذیرش مقالات بهصرف این که در حوزهی زبان فارسی میباشد، محدویت دارد. حتی در حوزهی دانش آموزشکاوی نیز ممکن است با وجود پژوهشهایی که به مسائل اساسی و مهم پرداختهاند، مقالههایی که به مسائل جزئیتر و کم اهمیتتر این دانش پرداختهاند، در اولویت چاپ قرار نگیرند. شایسته است یادآوری گردد که روند ارزیابی بهگونهای طراحی شده است که بهصورتی شفاف، دقیق و سریع به ارزشیابی مقالاتی بپردازد که در پیشرفت و بومی کردن دانش در حوزههای یاددهی و یادگیری دانش آموزشکاوی زبان فارسی نقش دارند و مدرسان، پژوهشگران و مؤلفان زبان فارسی به عنوان زبان دوم و خارجی میتوانند از آنها بهره گیرند. امیررضا وکیلیفرد سردبیر پژوهشنامه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Guest editorial | ||
چکیده [English] | ||
Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages just entered its fourth year of publication. What prompted us to launch the publication was our intent and desire for expanding and furthering research into Persian as a foreign or second language instruction and consequently contributing to Persian language teaching and learning. Persian language acquisition research is an interdisciplinary scientific endeavor that, as an independent discipline, draws on the findings of other sciences to realize its own objectives. Accordingly, research that explicitly addresses Persian language acquisition through interdisciplinary or comparative approaches is prioritized. Research that contributes to the development of interrelationships between Persian language acquisition research and other disciplines such as education, sociology, psychology, linguistics, management, and etc. would bring us closer to the realization of the journal’s primary objectives. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages is recognized as the main reference point in the field of Persian language acquisition research. This encourages us and motivates us to closely monitor the quality of submitted manuscripts in terms of content and relevance to the journal’s objectives. Therefore, with all due respect to the submitting authors and acknowledgment of the worthiness of their articles, the journal will no longer accept articles solely on the basis of the manuscripts’ focus on Persian language per se. Even in the field of Persian language acquisition research, we will prioritize manuscripts which deal with important and fundamental issues over the ones which attend to trivial and less important issues. It is worth noting that the peer review is designed in a way that ensures transparent, accurate, and timely evaluation of the articles that contribute to the development and localization of knowledge in the field of Persian language acquisition research. The intended audience of the journal’s articles includes Persian as a foreign or second language instructors, researchers, and material developers. Amirreza Vakilifard Editor-in-Chief | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |