تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,863,707 |
مهارت درک خواندن فارسی آموزان غیرایرانی: مطالعه ی تأثیر کاربرد متون ساده شده ی گلستان بر آن | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 13، شهریور 1396، صفحه 135-152 اصل مقاله (736.21 K) | ||
نویسندگان | ||
یداله شکری1؛ شهرام نقش بندی2؛ عصمت اسماعیلی3؛ زهرا استادزاده* 4 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه سمنان | ||
2استادیار زبانشناسی همگانی- دانشگاه سمنان | ||
3دانشیار زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه سمنان | ||
4دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 01 تیر 1396، تاریخ پذیرش: 20 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
به دلیل غنای منابع و متون در ادبیات فارسی بهنظر میرسد که استفاده از متنهای ساده شدهی ادبی میتواند در آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان دوم/خارجی و رساندن زبانآموزان غیرفارسیزبان به سطح پیشرفته، کارآمد باشد. اینکه میزان تأثیر متون ساده شدهی ادبی بر یادگیری زبانآموزان غیرایرانی تا چه حد میتواند باشد، مسألهی اصلی در پژوهش حاضر است. این تحقیق بهصورت میدانی و در دو کشور ایران و چین در مدت یک ترم تحصیلی 4 ماهه انجام شده است و بهصورت تصادفی22 نفر از بین 40 زبانآموز چینی بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. معیار انتخاب، اخذ حداقل نمرهی 65 از 100 نمرهی پیش آزمون بوده است. در بخش آمار استنباطی، ابتدا اطلاعات حاصل از آزمونها استخراج شده، سپس کلیه دادهها با استفاده از نرمافزار آماری اسپیاساس.22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه برای بررسی فرضیههای پژوهش از آزمون آنالیز کواریانس (طرح آنالیز واریانس با حذف و کنترل اثر نمره پیشآزمون) و آزمون شاپیرو- ویلک (با توجه به حجم نمونه کم در طرح) استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اثر مداخله (تدریس متون ساده شدهی ادبی در کنار متن اصلی) بر حالت آزمایشی نسبت به حالت کنترل تأثیر معنیداری در نمره آزمونشوندگان داشته و با توجه به میانگین نمرات، میتوان بیان کرد که این تأثیر مثبت است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی؛ غیرفارسیزبانان؛ مهارت خواندن؛ متون ساده شده؛ گلستان سعدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Using Simplified Texts from Sa'di’s Golestan on the Reading Comprehension of non-Iranian Persian language learners | ||
نویسندگان [English] | ||
Yadollah Shokri1؛ Shahram Naghshbandi2؛ Esmat Esmaeili3؛ Zahra Ostadzadeh4 | ||
1---- | ||
2---- | ||
3--- | ||
چکیده [English] | ||
The rich literature of Persian language could be used in the simplified form in teaching Persian as a foreign or second language to improve learners’ proficiency to advanced level. The main question of the current study was to explore the effect of using simplified literary texts on the learning of non-Iranian learners of Persian. This field study was conducted over a four-month period in Iran and China. 22 participants were randomly selected from among 40 Chinese learners of Persian language. The selection criterion was to obtain a minimum score of 65 out of 100 in the pretest. Inferential statistics were used to analyze the data obtained through the tests. The covariance analysis (analysis of variance design in which the effect of pretest scores is removed or controlled) and Shapiro-Wilk test (due to the small sample size) were used to examine the research hypotheses. The findings of the study showed that teaching simplified texts along with the original literary texts to Farsi learners positively affected their reading comprehension scores. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teaching Persian language, non-Persian speakers, reading skill, simplified texts, Sa’adi’s Golestan | ||
مراجع | ||
آقا گلزاده، ف. و میرزاییحصاریان، م. (1392). در جستجوی انگارهای آموزشی بر پایه پیچیدگیهای واژگانی و دستوری در دستور نظاممند نقشگرای هلیدی: بررسی موردی کتاب خواندن و درک مطلب فارسیآموزان غیرایرانی. پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره). دوره 2، شماره دو (پیاپی 4)، صص: 87-118. بهارلویی نژاد، ف. (1393). دستیابی پذیری متون اصلی برای فراگیران زبان دوم از طریق سادهسازی متن. پایان نامهی کارشناسی ارشد. پاشاشریفی، ح. (1377). اصول روانسنجی و روانآزمایی، تهران: رشد، چاپ پنجم. جعفرپور، ع. (1375). مقدمهای بر آزمونشناسی زبان.شیراز: دانشگاه شیراز. جوادی راد. ع. (1392).بررسی شاخصهای سادهسازی متنهای کهن ادبی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان؛ مطالعه موردی کلیله و دمنه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا. خراسانی، م. (1381). تدوین متون برگزیده نثر برای فارسیآموزان پیشرفته، پایاننامه کارشناسیارشد. رضایی، ح. (1392). بررسی متون خوانداری مجموعهی «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقشهای هفتگانهی زبان از دیدگاه هلیدی. پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، دوره 1، شماره دو ( پیاپی 2)، صص: 163-179. رضای یزدی، م. (1380). استفاده از متنهای ادبی فارسی برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. پایاننامه کارشناسی ارشد. فرخ، پ. (1380). بررسی تأثیر ساده سازی متن بر درک مطلب خواندن. پایاننامه کارشناسی ارشد. فهیم، م. و نعمت پور، م. (1383). بررسی سادهسازی واژگانی بر خواندن و درک مفاهیم. پژوهشنامه متن پژوهی ادبی، دوره 8، شماره 22، صص: 26-.57 میردهقان، م. و طاهرلو. ف. (1390). تأثیر فرهنگ ایرانی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان. ادبیات پارسی معاصر جلد ۱، شماره ۲، صص: ۱۱۵-۱۳۱. Allen, J., & Widdowson, H. G. (1979). Teaching the communicative use of English. In C. Brumfit & K. Johnson (Eds.), The communicative pproach to language teaching (pp. 124 142). Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Honeyfield, J. (1977). Simplification, TESOL Quarterly, Vol 11, pp. 431 440.
Hirvela, A,(1988), Intergrating Simplified and Original Texts, JALT Journal, Vol. 9, No.2
Krashen, S. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon Press. vocabulary learning. System, 23(1): pp.43-55.
Kuo, C. (1993). Problematic issues in EST materials development. English for Specific Purposes, 12, pp. 171- 181.
Larsen freeman. D.(1986). Techniques and principles in language teaching. USA: Oxford University Press.
Long, M., & Ross, S. (1993).Modifications that preserve language and content. In M. L. Tickoo (Ed.), Simplification: Theory and application (pp. 29 52). Singapore: SEAMEO Regional Language Center.
Meisel, J. (1980). Linguistic simplification. In S. Felix (Ed.), Second language: Trends and issues (pp. 13 140). Tubingen, Germany: unter Narr.
Nunan, D. (1387). Syllabus Design. Oxford: Oxford university press, offset: Tehran: jungle publishing.
Simensen, A. M. (1987). Adapted readers: How are they adapted?In Reading in a Foreign Language, 4, pp. 41 57.
Widdowson, H. G. (1978). Teaching language as communication. Oxford: Oxford University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 897 |