تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,827 |
رابطهی جنسیت و به کارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، مهر 1391، صفحه 25-59 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نویسندگان | ||
امیررضا وکیلی فرد1؛ شراره خالقی زاده2 | ||
1استادیار گروه آموزش زبان فارسی- دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) | ||
2کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1391، تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1391، تاریخ پذیرش: 25 مرداد 1391 | ||
چکیده | ||
این پژوهش، از نوع کاربردی است و تأثیر جنسیت را بر بهکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی (بهعنوان زبان دوم) در میان فارسیآموزان خارجی مورد بررسی قرار میدهد. بر اساس پژوهشهای مختلف، استفاده از این راهبردها در یادگیری مهارتهای زبان تاثیر بسزایی دارد. در حوزهی آموزش و یادگیری زبان انگلیسی و همچنین در زبانهای مختلف، راهبردهای یادگیری زبان مورد بررسی قرار گرفتهاند، ولی در حوزهی آموزش زبان فارسی(بهعنوان زبان دوم) به غیر فارسیزبانان، پژوهشی که بتوان بر اساس آن برنامه ریزی کرد، انجام نشده است و تنها به بررسی راهبردهای شناختی و فراشناختی(در میان فارسیزبانان)، اکتفا شده است؛ بنابراین، انجام این پژوهش، کاری ضروری به نظر میرسید. برای انجام پژوهش مورد نظر، از پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد(1990)، استفاده شد. ابتدا نسخهی 50 سوالی پرسشنامه به زبان فارسی ترجمه و پایایی آن طی یک آزمون آزمایشی(با استفاده از 30 فارسیآموز)، به روش آلفاکرونباخ محاسبه شد که برابر 80/0 بود. با این حال، در برخی از بخشهای پرسشنامه اصلاحاتی صورت گرفت. سپس 156 فارسیآموز خارجی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، از 13 کشور گوناگون به پرسشنامهی اصلاح شده پاسخ دادند. تحلیل آماری به کمک آزمون "تی" و آزمون "ضریب همبستگی اسپیرمن" نشان میدهد اگرچه، میانگین کلّ نمرهی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است، امّا امّار استنباطی بیانگر آن است که این اختلاف میانگینها معنادار نیست. بنابراین، دو گروه دانشجویان دختر و پسر، کم و بیش به یک میزان از همهی راهبردهای یادگیری استفاده میکنند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که اولویتهای فارسیآموزان دختر و پسر، در انتخاب نوع راهبردها متفاوت است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای یادگیری؛ زبان دوم؛ یادگیری زبان فارسی؛ جنسیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relation Between Gender and Using Learning Strategies for Persian Language as a Second Language | ||
نویسندگان [English] | ||
Amirreza Vakilifard1؛ Sharare Khaleghizade2 | ||
چکیده [English] | ||
This study examines the relationship between learners' gender and second language learning strategies among Persian language learners. Various researches indicate that using learning strategies have significant effects on learning language skills. Since very few researches have been done on Persian learners and Persian learning strategies, such a research seems to be of great importance and usefulness. So we translated Oxford (1990) Questionnaire into Persian and then during a pilot study (using 30 Persian learners) Questionnaire's reliability was examined. The result was an overall reliability of 0.80. However we revised the questionnaire and used the improved one in the main study. In this regard, 156 Persian learners (from 13 different countries) in Imam Khomeini International University answered the questionnaire. The collected data were analyzed using T-test and Spearman correlation coefficient. Finally, inferential statistics showed that women use learning strategies more than men. But these inferential statistics and statistical tests showed that there is no significant difference in overall use of Persian learning strategies between men and women. So men and women use learning strategies at the same rate. Results also indicate that Persian learners' priorities (male and female students) differ in the choice of learning strategies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning strategies, Second language, Persian learning, gender | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,905 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,801 |