تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,859 |
واکاوی نیازهای عمومی زبانی فارسی آموزان | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، مهر 1391، صفحه 61-78 اصل مقاله (430.4 K) | ||
نویسنده | ||
افسانه غریبی | ||
دانشجوی دکتری زبانشناسی | ||
تاریخ دریافت: 23 بهمن 1390، تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1391، تاریخ پذیرش: 25 مرداد 1391 | ||
چکیده | ||
«واکاوی نیازها»، اصطلاحی که به گفتهی لانگ نزدیک به 30 سال است که در حوزهی آموزش زبان مطرح شده است، به معنای آگاهی کامل از نیازهای زبان آموزان در زبان مقصد است که بر اساس آن دورههای آموزشی طراحی، محتوای دروس مشخص و آزمونها طرح و ارزیابی میشوند. منظور از «نیاز»، فاصلهی وضعیت فعلی با وضعیت مطلوب است و یک برنامهی مناسب و تصمیم گیری درست باید در صورت امکان و به بهترین روش این خلاء را پر کند. واکاوی نیازها، بخشی از برنامه ریزی آموزشی نیز هست؛ زیرا، بسیاری از مسائل آموزش مانند استفاده از دادههای طبیعی و مسائلی از این دست نیاز مند دادههای نیازسنجی است. در زبان فارسی هیچ پژوهشی در حوزهی واکاوی نیازهای عمومی فارسی آموزان انجام نشده است؛ اگرچه مراکزی مانند "جامعهالمصطفی" برنامهی آموزشی مطابق با اهداف این مرکز دارند، امّا هیچ دورهی آموزشی یا کتاب درسیای بر اساس نیازهای عمومی فارسیآموزان نوشته نشده است. مبنای چهارچوب، ترتیب و محتوای دروس سلیقهی نویسندگان است و پیکرهای از نیازهای زبانآموز این ارکان را مشخص نمیکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهی آموزشی؛ نیاز؛ نیازسنجی؛ آموزش زبان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of General and Lingual Needs of Persian Learners | ||
نویسندگان [English] | ||
Afsane Gharibi | ||
چکیده [English] | ||
Needs analysis is an important step in curriculum development. Teachers, writers and researchers must be aware of students’ needs to be able to make good decisions in choosing their teaching methodology or preparing course books. By the term “need”, we mean the gap between the current state and the desirable state. In the case of Persian language, there is no corpus based on students’ need, therefore, teachers, experts and authors have no reference for the generalized ‘needs’ of the students and also for choosing suitable course books, other than their intuition for preparing the course syllabus, evaluating their students or the teaching methods. Based on factors such as the source of needs, philosophical view of decision makers, the goals of needs analysis and other criteria, various modelshaves been proposed. In this research, we deal with some of these models such as Richterich & Chancerel (1977), Munby (1978), Hutchinson & Waters (1987), Berwick (1989) Brindley (1989) and Long (2005). Also, we talk about what the needs and needs analysis mean, and through which methods and sources we can achieve the most comprehensive and appropriate corpus. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum development, Need, Needs analysis, Language Teaching | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,322 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,821 |