تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,486 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,931 |
تحلیل فرایندهای کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان: مطالعه ی موردی رویکرد نقش گرای نظام مند | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 14، آبان 1396، صفحه 17-38 اصل مقاله (381.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یوسف محمدنژاد عالی زمینی* 1؛ لیلا الهیان2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
تاریخ دریافت: 26 مهر 1396، تاریخ بازنگری: 01 بهمن 1396، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1396 | ||
چکیده | ||
بهطور کلی آموزش «فعل» اهمیت بسیار زیادی در فراگیری ساختار معنایی و دستوری هر زبان دارد. در دستور نقشگرای هلیدی، فعل ذیل نظام گذاریی با نام «فرایند» بررسی میشود. از منظر این نظام، فعل دارای قابلیت بازنمایی تجربه در زبان است؛ ازینرو، در قالب فرانقش تجربی بررسی میشود. فرایند، رخداد، بود و نبود، احساس و کنش اموری هستند که به شکل گروههای فعلی ظاهر میشوند. با بررسی بسامد و انواع فرایندها در متنهای آموزشی میتوان به رویکرد آنها برای انتقال مفاهیم تجربی زبان و تنوع یا عدم تنوع فرایندها و کارکردهای آموزشیِ این فرایندها پی برد. هدف اصلی این جستار، دریافت بسامد انواع فرایندها و بررسی شیوهی تعبیهی آنها با رویکردی آموزشی در متنهای سطح میانیِ سه کتاب "فارسی بیاموزیم"، "آموزش نوین زبان فارسی" و "زبان فارسی" است. ازینرو، فرایندهای موجود در متن این کتابها و اقسام آنها با شیوهای تحلیلی-آماری مشخص و بررسی شد. حاصل آنکه در سه کتاب مورد بررسی، فرایندِ رابطهای نسبت به دیگر فرایندها بسامد بیشتری داشته است. تعداد زیادی از جملهها در زبان با فرایند رابطهای ساخته میشود؛ ازاینرو، فراوانی معنادار آن در منابع سطح ابتدایی آموزش زبان، توجیه آموزشی دارد. این در حالی است که کتابهای مورد بررسی در این پژوهش، مربوط به "سطح میانی" آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان است. از سوی دیگر، در این کتابها کاربرد فرایندهای رفتاری و مادی که بیشترین تجربههای زندگی بشر را نشان میدهند، در حد متوسط است و نویسندگان برای یادگیری و حفظ این فرایندها بیشتر از متغیرهای معنایی چون تکرار کامل یا ناقص، هممعنیها، همآیندها و متضادها سود جستهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرایند؛ فعل؛ زبان شناسی نظام مند-نقش گرا؛ نظام گذرایی؛ فرانقش تجربی؛ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the representation of processes in Persian language learning textbooks: A case study based on systemic functional linguistics | ||
نویسندگان [English] | ||
Yousef Mohammadnezhad Alizamini1؛ Laila Elahian2 | ||
چکیده [English] | ||
Teaching the “verb” is very important in learning the grammatical and semantic structure of any language. In Halliday’s functional grammar, verb is considered as “process” under the transitivity system. From the viewpoint of this system, verb has the ability to represent the experience in language; therefore, it is considered in the format of experiential metafunction. Process, event, being and not-being, feeling, and action are issues which appear in form of verb phrases. By considering the types and frequency of processes in educational texts, one can identify their approaches to the transfer of experiential concepts of the language and the diversification or non-diversification of processes and the educational outputs of these processes. The main purpose of this article was to explore the frequency of process types and investigate the embedding of those processes into educational approaches in three intermediate books titled “Let’s learn Persian”, “Modern instruction of Persian language”, and “Persian language”. Hence, the processes which appeared in the texts of these books and their types were specified in an analytical-statistical method. The results showed that in the three considered books, relational process has more frequency than the other processes. Since a wide range of sentences are made by relational process in the language, its significant frequency in elementary language teaching materials is educationally justified. However, the books considered in this paper related to the intermediate level. Furthermore, behavioral and material processes which represent most of the human’s life experiences are of average frequency in these books and for the learning and retention of these processes, the writers have resorted more to semantic variables such as partial or complete repetition, synonymy, collocation, and antonymy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
process, verb, systemic functional linguistics, transitivity system, experimental metafunction, teaching Persian to speakers of other languages | ||
مراجع | ||
منابع: آقاگلزاده، فردوس. (1385). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. آقاگلزاده، فردوس، کرد زعفرانلو، عالیه و رضویان، حسین. (1390). سبکشناسی داستان بر اساس فعل: رویکرد نقشگرا، سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، سال 4، شمارهی 1، صص: 243-255. ابوالحسنی، زهرا، میرملک ثانی، مریم. (1387). بررسی کتابهای درسی دانشگاهی بر اساس نظریهی نقشگرای نظاممند هلیدی و مقایسه آن با متون همسان غیر درسی، معرفی یک پایاننامه، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی: سخن سمت، شمارهی 20، صص129-144. تبریزمنش، معصومه. (1385). بررسی مجموعهی فارسی بیاموزیم از منظر فرانقش تجربی بر اساس چارچوب نظری دستور نقشگرای نظاممند هلیدی، پایاننامه کارشناسی ارشد زبان، دانشگاه تهران. تولان، مایکل. (1386). روایتشناسی درآمدی بر زیباشناختی ـ انتقادی، ترجمهی سید فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت. جمالی، رسول. (1385). بررسی پیوندهای انسجام دستوری ارجاع، حذف و جانشینی در متون خواندن کتابهای درسی فارسی بیاموزیم، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. حقشناس، علی محمد. (1390). زبان و ادب فارسی در گذرگاه سنت و مدرنیته، تهران: آگه. دبیرمقدم، محمد. (1383). زبانشناسی نظری، پیدایش و تکوین دستور زایشی، تهران: سمت. ذوالفقاری، حسن، غفاری، مهبد و محمودی بختیاری، بهروز. (1382)، فارسی بیاموزیم، تهران: مدرسه. رضاخانی، فرشته. (1385). بررسی مجموعهی فارسی بیاموزیم (آموزش زبان فارسی) از منظر فرانقش بینافردی بر اساس چارچوب نظریهی دستور نقشگرای نظاممند هلیدی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. رضایی، حدائق، علیپور، محمد. (1391). بررسی متون خوانداری مجموعهی فارسی بیاموزیم بر اساس نقشهای هفتگانه زبان از دیدگاه هلیدی، پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی بهغیرفارسیزبانان، سال اول، شمارهی 2، صص: 163-179. رمضانی، احمد، رستم بیک تفرشی، آتوسا. (1394). تحلیل متن کتاب زبان انگلیسی هفتم بر مبنای دستور نقشگرای نظاممند هلیدی، پژوهشنامه انتقادیمتون و برنامههایعلوم انسانی، سال 15، شمارهی 3، صص: 59-76. سارلی، ناصرقلی، ایشانی، طاهره. (1390). نظریهی انسجام و هماهنگی انسجامی و کاربست آن در یک داستان کمینهی فارسی (قصه نردبان) ، دو فصلنامهی زبانپژوهی، سال 2، شمارهی 4، صص: 51-77. سلطانی، علی اصغر. (1384). قدرت، گفتمان و زبان، تهران: نشر نی. صفار مقدم، احمد. (1391). زبان فارسی: کتاب سوم، ایران امروز، تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی. صحرایی، رضامراد، وکیلیفرد، امیررضا، سلطانی، مریم. (1392). بازنمایی اصول انگارهی نیشن و مکآلیستر در برنامههای درسی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، سال دوم، شمارهی1، صص: 5-36. غفاری مهر، مهرخ. (1383). بررسی دو مجموعه از کتابهای آموزش زبان فارسی از دیدگاه نظریهی نقشگرای هلیدی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. فاولر، راجر، یاکوبسن، رومن، لاج، دیوید، بری، پیتر. (1390)، زبانشناسی و نقد ادبی، ترجمهی مریم خوزان و حسین پاینده، تهران: نشر نی. فالک، جولیا. اس. (1377). زبانشناسی و زبان، ترجمهی خسرو غلامعلیزاده، مشهد: آستان قدس رضوی. قبول، احسان. (1393). آموزش نوین زبان فارسی، مشهد: یاسین. مدرسی، یحیی، حاجی زاده، معصومه. (1395). نگاهی تطبیقی به فرایندهای ششگانه هلیدی در تحلیل متون تألیفی و ترجمهای پزشکی، فصلنامه زبان شناخت، سال هفتم، شمارهی1،صص:151-170. مشکوهالدینی، مهدی. (1381). سیر زبانشناسی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. مهاجر، محمد، نبوی، مهران. (1376). به سوی زبانشناسی شعر، رهیافتی نقشگرا، تهران: مرکز. ناسک، شیوا. (1388). بررسی مجموعه آموزشی زبان فارسی از دیدگاه نقشگرایی (فرانقش متنی)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. نجفی، آزاده. (1386). بررسی توزیع فرایندهای فرانقش تجربی در کتاب بخوانیم پایههای اول تا پنجم دبستان بهعنوان رسمیترین منبع زبانآموزی کودکان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد. یول، جرج. (1389). نگاهی به زبان (یک بررسی زبانشناختی)، ترجمهی نسرین حیدری، تهران: سمت.
Abolhasani, Z., & MirmalakSani, M. (2008). "A Study of academic books based on the systematic functional theory of Halliday and comparing it with Non-syllabus homological texts, introducing a tesis", researching and writing academic books:sokhanesamt ,No 20, pp. 129-144.
Agha Golzadeh, F., KordZaferanlou, A., & Razavian, H. (2011). "Stylistics of Story Based on Verb: functional Approach", The Stylistics of Persian Order and Prose (Spring of Literature), 4th Years,NO1. pp. 243-255.
Agha Golzadeh, F. (2006). Critical Discourse Analysis, Tehran: Elmy and Farhangy Publishing
Butler, c. (2004). An introduction to functional Grammar, NewYork:Routledge, Chanpan and Hal.inc.
DabirMoghadam, M. (2004). Theoretical Linguistics, Emergence and Development of Generative Grammar, Tehran: Samt.
Faller, R., Jacobson, R., LA, D., & Berry, P. (2011). Linguistics and Literary Criticism, Translation by Maryam Khouzan and HosseinPayandeh, Tehran: Ney.
Falk, JS. (1998). Linguistics and Language, Translated by KhosrowGholamAlizadeh, Mashhad: Astan Quds Razavi.
GhaffariMehr, M. (2004). A Study of Two Collections of Persian Language Teaching Books in the Viewpoint of Hallidey,s functional theory ,(Master's Degree), ShahidBeheshti University, Tehran, Iran.
Haghshenas, AS. (2011). Persian language and literature on the path of tradition and modernity, Tehran:Agah.
Halliday, M. A. K. (2004). An introduction to functional Grammar,NewYork:Routledge, Chanpan and Hal.inc.
Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (1985). Language, Context: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective, Deakin University Press.
Halliday, M. A. K. & Hasan, R. (1976). cohesion in English, London: Long man.
Hasan,R.(1984)."CoherenceandCohesiveHarmony".inj.flood(ed),understandreadingcomprehension (IRA,Newark:Delaware).
Jamali, R. (2006). A Study of the grammatical cohesive tie of referrals, ellipsis and substitution in reading texts of Farsi Biamuzim, (Master's Thesis), AllamehTabatabai University, Tehran, Iran.
Kranke. K. (1987). Approache to syllabus design of forein language teaching .Englewood clhff. Prentice hall.
Kranke, K.(1987). Approache to syllabus design of forein language teaching .Englewood clhff. Prentice hall.
Modarresi, y., & Hajizadeh, M. (2016). "A Comparative examination of the Halliday,sSixfold Processes in Medical Writing and Translating Texts", Language studies, Year 1, No. 1, pp. 151-170.
Meshkatoddini, M. (2002). The origin and development of Linguistics theory, Mashhad: Ferdowsi University press..
Mohajer, M., & Nabavi, M. (1997). toward the linguistics of poetry, A Functional approach, Tehran: Markaz.
Nasek, Sh, (2009). A Study of the Persian Language Collections in the Viewpoint of Functionalism (textual metafunction), AllamehTabatabaei University, Tehran, Iran.
Najafi, A. (2007). Review of the Distribution ofProcess,s Experimental MetafunctionIn the bookoflet,s read in first-fifth grades of elementary school as the most official source of children's linguistics.(Master's thesis), Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
qabul, A. (2014). Modern education of Persian language, Mashhad: Yassin.
Reza Khani, F. (2006). A Study of Farsi Biamuzim,s Collection (Farsi Language Learning) from the Perspective of Interpersonal metafunction Based on the Theory of the Halliday,s systemic functional grammar, (Master's Degree), ShahidBeheshti University, Tehran, Iran.
Rezaei, H., & AliPour, M. (2012). "A study of the reading passages Farsi Biamuzim based on Halliday,s seven function of of language",Jornal of teaching Persian to speakers of other languages, first year, 2, pp. 163- 179
Ramezani, A., & RostambeikTafreshi, A. (2015), "Text Analysis of of the Seventh of the English Language Based on Halliday,s systemic functional Grammar", Critical Study of Human Sciences Texts and Programs; Year 15, Issue 3, pp. 59-76.
Sarley, NJ., & Ishani, T. (2011). "TheTheoryof Cohesion and Cohesive Harmony and the usage of it in a minimal Story" (The tale of ladder), Language Reserch, Year 2, Issue 4, pp. 51-77.
SaffarMoghaddam, A. (2006). Persian Language: Third Book, Iran TodayTehran:Developing Persian Language and Literature Council.
Sahraei, R. M., Vakilifard, A. r., & Soltani. M. (2013). "Language curriculum Design Analyzing and evaluating the syllabia of theaching Persian to Non- Persian speaker Based on Nation and Macalister Model", Jornal of teaching Persian to speakers of the other languages , Second year, p. 1, pp. 5-36.
Simpson, P. (2004). stylistics: AResource Book for students. London, Routledge.
Soltani, AS. (2005). Power, Discourse and Language, Tehran: Nashr-e-Ney.
Tabriz Manesh, M. (2006). A review of Farsi Biamuzim, from the perspective of the experientalmetafunctional based on the systemic functional grammar of Halliday.(Master's Thesis), Tehran University, Tehran, Iran.
Toolan, M. (2007). Narrative: A Critical Linguistic Introducthon, Translated by S. FatemehAlavi and FatemehNemati, Tehran: Samt.
Yule, J. (2010). The study of language (An introduction),Translated by NasrinHeidari, Tehran: Samt.
Zolfaghari, H., Ghaffari, M,. & MahmoudiBakhtiari, B. (2003).Let,sLearh Persian, Tehran,Madrese. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 903 |