تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,496 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,937 |
سخن سردبیر | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
سخن سردبیر، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 14، آبان 1396، صفحه 1-1 اصل مقاله (70.45 K) | ||
تاریخ دریافت: 01 اسفند 1396، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1396 | ||
چکیده | ||
سالها از راهاندازی رشتهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان میگذرد. با این اتفاق بیشک تحولی بسیار شگرف برای علمی شدن آموزش زبان فارسی به وقوع پیوست. در طی این سالها دانشجویان بسیاری در این رشته دانش آموخته شدند. با وجود این، بهنظر میرسد پژوهشهایی که به صورت پایاننامه در دانشگاههای گوناگون انجام گرفته، آنچنان که باید و شاید، پاسخگوی پرسشهای پژوهشی در این حوزه نبوده است. درحالیکه میتوان اذعان کرد تنها روزنهای که برای حل مسائل این حوزه و این رشته وجود دارد، همین واحدهای پایاننامه است. همچنین بررسیها نشان میدهد وضعیت پایاننامههای کار شده، در رفع کاستیهای یاددهی و یادگیری زبان فارسی به غیرفارسیزبانان چندان مطلوب نیست. بخشی از این مشکل به این مسئله برمیگردد که متخصصان و استادان راهنما در مراکز آموزشی که آگاه به مسائل آموزش زبان فارسی باشند انگشت شمارند. همین موضوع باعث شده است دانشجویان این رشته برای یافتن پرسش، مسئله و موضوع در این حوزه و پیمودن روش صحیح پژوهش، از پشتیبانی و راهنمایی لازم برخوردار نباشند. روشن است که تربیت صحیح مدرسان آیندهی این رشته و انجام پژوهشهایی که تنها به بایگانی پایاننامههای دانشگاهی سپرده نشود و کاربردی و بدیع باشد، به ارتقای جایگاه این رشته و دانشآموختگان آن کمک بسزایی خواهد کرد. امیررضا وکیلی فرد آموزشکاو زبان فارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Message from the Editor-in-Chief | ||
چکیده [English] | ||
Many years have passed since the establishment of the “teaching of Persian to non-Persian speakers” major. This development inspired scientific inquiry in the field of teaching Persian language. Over the years, many students have graduated with degrees in this field. However, it seems that theses and dissertations which have dealt with issues in Persian language teaching in various universities have not been able to adequately address the research questions which have been posed in the field. Yet, it should be acknowledged that, rather than disposing of these studies, they should be improved to better address the issues of Persian language teaching. A survey of the theses and dissertations which addressed issues in Persian language teaching shows that they have not been able to properly solve problems of teaching/learning Persian language. Part of this problem is related to the fact that there are few supervising professors in higher education centers who are familiar with issues in Persian language teaching. Thus, graduate students who fail to secure the support of seasoned professors experience difficulties in selecting research problems and questions and in following through the research process. It is clear that better training of future Persian language teachers and conduction of innovative applied studies which are not destined to university archives could improve the status of the field and its graduates. Amirreza Vakilifard Editor-in-Chief | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |