تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,805 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,819 |
مبانی تهیه و تدوین آزمون مهارتی فارسی(آمفا) | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، مهر 1391، صفحه 123-150 اصل مقاله (712.78 K) | ||
نویسندگان | ||
رضا مراد صحرایی1؛ سیّد اکبر جلیلی2 | ||
1دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
تاریخ دریافت: 10 اسفند 1390، تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1391، تاریخ پذیرش: 25 مرداد 1391 | ||
چکیده | ||
آزمون مهارت(بسندگی)، یکی از انواع آزمونهای زبان است که با هدف ارزیابی پیشرفت زبانی برگزار میشود. از قدیمیترین آزمونهای مهارت میتوان به تافل و آیلتس اشاره کرد که کسب نمره یا درجهی مطلوب در آنها شرط ورود به دانشگاههای معتبر انگلیسیزبان است. امروزه اهمیت این نوع آزمونها بیش از هر زمان دیگر آشکار شده است؛ تا جایی که دانشگاههای معتبر ژاپنی و عرب نیز پیش از پذیرش نهایی دانشجویان خارجی از آنان آزمون مهارت میگیرند. آزمون مهارت زبان ژاپنی «جِیالپیتی» و آزمون مهارت زبان عربی «اِیالپیتی» نام دارد و سابقهی آنها به کمتر از ده سال میرسد. با وجود اینکه آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان از سابقهی طولانی برخوردار است و در حال حاضر بیش از 8000 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاههای ایران مشغول به تحصیل هستند، امّا تا کنون برای پذیرش نهایی دانشجویان غیرایرانی در دانشگاههای ایران، آزمون مهارت طراحی نشده است. مقالهی حاضر، پس از بیان این مسئله و تبیین اهمیت و ضرورت طراحی آزمون مهارت برای زبان فارسی، کوشیده است مبانی نظری و قالب کلّی این آزمون را برای سنجش و ارزیابی مهارت زبانی فارسیآموزان خارجی ارائه نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون مهارت(آمفا)؛ توانش زبانی؛ مهارت های زبانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Principles of Preparing Persian Language Proficiency Test (PLPT) / (AMFA) | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Morad Sahraei1؛ Seyed Akbar Jalili2 | ||
چکیده [English] | ||
A Proficiency test is one of the language tests with the goal of assessing/evaluating the language learners' achievement. This test does not deal with language teaching and learning methods. In fact, in a proficiency test, we concentrate on determining the level of the testee’s ability in applying language at the time of administrating the test and for the test taker, it is not important that how the testee has achieved the language ability. Concerning this short definition of the proficiency test and with regard to the large number of non-Iranian students who are studying in Iranian universities, and also with regard to this point that there must be an appropriate and reliable criterion for the admission of non-Persian students in Iranian universities, this article is going to present the basics and preliminaries of development of Persian Language Proficiency Test (PLPT) in order to assess the Persian proficiency of those who come to Iran to continue their academic education. Furthermore, a sample of this test will be also presented. The test introduced in this paper is a kind of proficiency test that avoids concentrating on language knowledge/competences (grammar, vocabulary, and pronunciation) and their direct assessment and instead, with testing the testees in the field of language skills, finds out the level of their proficiency at language knowledge/competences. The test assesses the proficiency level of language learners in applying the language, which is the same as language skills. This test which is called AMFA in Persian, tries to test four main language skills (listening, speaking, reading, and writing). The most important point in AMFA is that it avoids direct and explicit assessment of grammar, vocabulary, and pronunciation. Instead, it assumes that these components are required to succeed in those four main language skills. In other words, it believes that language learners’ proficiency in these components will be revealed indirectly at the time of assessing those four skills. The similar test to AMFA, in other languages, is IELTS which is the most prominent proficiency test worldwide. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Persian Language Proficiency Test (PLPT) / (AMFA), Linguistic competence, Language skills | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,567 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,042 |