تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,023 |
ارزیابی اصالت متون سه کتاب آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان از دیدگاه انسجام | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 1، مهر 1391، صفحه 151-168 اصل مقاله (1001.04 K) | ||
نویسندگان | ||
نگار داوری اردکانی1؛ هاجر آقاابراهیمی2 | ||
1استادیار دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
2کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان | ||
تاریخ دریافت: 12 خرداد 1391، تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1391، تاریخ پذیرش: 25 مرداد 1391 | ||
چکیده | ||
اصالت متون آموزشی از مشخصههای مهم در آموزش ارتباطی زبان است. این پژوهش، با طرح این پرسش که "متون کتابهای آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، تا چه حد منعکسکنندهی مشخصهی اصالت است؟"؛ به ارزیابی متون سه کتاب آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان میپردازد. معیار این ارزیابی کمیت و کیفیت کاربرد گفتماننماهای انسجامی در متون غیرآموزشی و مقایسهی آن با متون آموزشی است. در این پژوهش، کمیت و کیفیت وقوع گفتمانهای انسجامی در دوازده متن آموزشی از سه کتاب آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان و پنج متن غیرآموزشی، بررسی و نتایج به دست آمده با یکدیگر مقایسه شد. نتیجهی این پژوهش نشان میدهد کمیت و کیفیت کاربرد گفتماننماهای انسجامی در دو کتاب آموزش زبان فارسی، بسیار مشابه متون غیرآموزشی است و کتاب سوم از این دیدگاه با دو کتاب دیگر متفاوت؛ بنابراین، مشابهت آن با متون غیرآموزشی کمتر است و درنتیجه میتوان گفت که درجهی اصالت متون این سه کتاب یکسان نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
اصالت؛ انسجام؛ گفتماننما؛ متون آموزش زبان فارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Authenticity of Three PFL Textbooks from the Cohesion Viewpoint | ||
نویسندگان [English] | ||
Negar Davari Ardekani1؛ Hajar Aghaebrahimi2 | ||
چکیده [English] | ||
Authentic text is considered to be an important requirement of communicative approach and communicative foreign language teaching textbooks. The present research investigates the authenticity of three PFL textbook by answering the following question: “To what extent are the texts in PFL textbooks considered to be authentic?” Accordingly the quantity and quality of cohesion discourse-marker distribution in three PFL textbooks (twelve texts) were analyzed and compared to some media texts (newspapers and articles posted on the websites). It was observed that the quality and quantity of the occurrence of cohesion markers are identical in two of the educational texts (written by Ziahosseini and Purnamdarian) and are very similar to media texts. However, the texts in the third book seem to be different in some degree. Therefore, from the viewpoint of cohesion, it can be said that these three PFL textbook are not authentically the same. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Authentic text, Cohesion, Discourse marker, PFL textbooks | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,987 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,073 |