تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,496 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,937 |
آسیب شناسی کارکرد اعراب در تفسیر قرآن و راهکارهای برون رفت از آن | ||
لسان مبین | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 30، بهمن 1396، صفحه 50-25 اصل مقاله (403.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2018.1499 | ||
نویسنده | ||
سید عبدالرسول حسینی زاده* | ||
استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن، گروه تفسیر قران، دانشکده تفسیر و معارف قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 دی 1395، تاریخ بازنگری: 30 اردیبهشت 1397، تاریخ پذیرش: 04 تیر 1397 | ||
چکیده | ||
دانش اعراب از دانشهای کلیدی برای فهم قران و راهی برای تجزیه و تحلیل ترکیبهای آن بهمنظور دستیابی به معنای درست و عدم انحراف در تفسیر قرآن است. این دانش نقش ابزاری و ارتباط تنگاتنگی با فهم قرآن دارد که چه بسا غفلت از آن و کم توجهی به اصول و ضوابط ضروری در بهره گیری از آن در تفسیر قرآن، منجر به آسیبهایی در فهم آن شده است. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی درصدد پاسخ به این پرسش است که آسیبهای کارکرد اعراب در تفسیر قرآن چیست؟ و راههای برون رفت از آن چگونه است؟ از این رو ضمن برشمردن مهمترین آسیبهایی که از ناحیه به کارگیری نادرست این دانش بر تفسیر قرآن وارد شده است با ذکر نمونههایی عینی، به تبیین راههای برون رفت از آنها میپردازد. برای رهایی و برون رفت از آسیبهای مورد اشاره توجه به اصولی مانند توجه به ارتباط ناگسستنی اعراب و فهم درست از معنی؛ پرهیز از حمل کلام خدا بر سخن شاذّ و غیرفصیح و به کار نگرفتن اعراب در جهت تحمیل دیدگاههای فردی وگروهی برقرآن لازم میباشد و به این نتایج دست یافتیم که با مراعات اصول یاد شده میتوان ضمن بهره گیری از مزایای دانش اعراب در فهم و تفسیر قرآن از آسیبها و چالشهای آن از جمله کج فهمی و بد فهمی وتفسیر به رأی در امان ماند. افزون بر این، وجوه مختلف اعراب در پارهای از آیات زمینهای است برای چند معنایی و برداشتهای متعدد مشروط بر اینکه معانی یاد شده با هم منافاتی نداشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعراب قرآن؛ تفسیر قرآن؛ دانش نحو؛ قواعد تفسیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of Expressed knowledge Function in Interpreting the Qur'an and the Solutions way Out of It | ||
نویسندگان [English] | ||
seyed abdorasol hosseinizadeh | ||
Assistant Professor of the interpretation and science of the Holy Quran, Quran interpretation group, faculty of interpretation of the Qur'an, University of Sciences and education of the Holy Quran, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Expressed knowledge is one of the key knowledges for understanding the Quran and way to analyze its compositions in order to achieve a non-diversion meaning in interpretation and understanding of Quran. This knowledge plays an important role in Quran understanding, which perhaps the neglect of its means dignity has led to the damages in Quran's interpretation. This article is written in a descriptive way and written using library resources and mention the damages which have been entered the Quran's interpretation from a region of extremes in this knowledge, explains the ways out of it. Hence, while highlighting the most important damage caused by the incorrect use of this knowledge on the interpretation of the Qur'an, it mentions the ways out of them by citing objective examples. In order to emancipate and to escape from the mentioned damages, attention to principles such as paying attention to the indissoluble connection of expressed knowledge and understanding of the meaning; avoiding carrying the word of God to rare and unfair words; and avoid applying expressed knowledge for imposing individual and group views. We have come to the conclusion that following principles mentioned above, it is possible to take advantage of expressed knowledge in understanding and interpreting the Qur'an from the damage and its challenges, including curtailment, ignorance, and persecution. In addition, various aspects of the of expressed knowledge are, in some respects, is basis for several meanings and multiple conceptions, provided that the meanings mentioned are not conflicting. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qur'an Expressed, Qur'an interpretation, syntax knowledge, rules of interpretation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 524 |