تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 370 |
تعداد مقالات | 3,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,088,298 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,723,645 |
بررسی و تحلیل عنصر زمان در شعر أنسی الحاج (با تکیه بر دیوان لن) | ||
لسان مبین | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 34، بهمن 1397، صفحه 50-27 اصل مقاله (1007.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2019.9925.2725 | ||
نویسندگان | ||
ابوالحسن امین مقدسی1؛ مریم فولادی* 2؛ مریم علی یاری3 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2زبان و ادبیات عربی، ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3زبان و ادبیات عربی. ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 دی 1397، تاریخ بازنگری: 01 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 11 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
عنصرزمان، یکی از ارکان مهم شعر معاصر است که در دو بعد درونی و بیرونی قابل بررسی است؛ البته بعد درونی آن در ادبیات و شعر نمود برجستهتری یافته، به طوریکه شاعر آن را محملی برای بیان تجربیات فردی و اجتماعی خود قرار میدهد. از جمله شاعرانی که به عنصر زمان توجه داشته و این عنصر به یک از مولفه اساسی در شعر او بدل گشته، أنسی الحاج است؛ وی علیرغم اینکه بعنوان طلایهدار شعر سپید عربی و از مهمترین شاعران صاحب سبک و تأثیرگذار در عرصه شعر معاصر عربی شناخته میشود، اما در پژوهشهای ادبی ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است، از اینرو، و با توجه به اینکه شناخت رویکرد شاعر نسبت به زمان نقش بسزایی در رمزگشایی شعر او دارد، پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی عنصر زمان در دیوان «لن» میپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زمان در شعر أنسی الحاج متاثر از گرایشات سورئالیستی او، و از حضور فعالی برخوردار است و بیش از آنکه به معنای زمان واقعی و خارجی باشد، بر زمان رویایی، ذهنی و درونی دلالت دارد. فعل مضارع که به نوعی دال بر پویایی و استمرار سیالیت است، در این دیوان بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و در موارد بسیاری هم مرز گذشته، حال و آینده را در هم شکسته و به نوعی بر لازمانی دلالت دارد. پر بسامدترین ظرف زمانی در دیوان «لن» واژه «لیل» است، که در محورهایی همچون انسانوارگی، هنجارشکنی، تبلور محبوب در شب، و اتحاد زمانی شاعر با شب مورد بررسی قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
أنسی الحاج؛ سوررئالیسم؛ دیوان لن؛ زمان؛ شب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی و تحلیل عنصر زمان در شعر أنسی الحاج (با تکیه بر دیوان لن) | ||
نویسندگان [English] | ||
abolhassan aminmoghaddasi1؛ maryam fouladi2؛ maryam aliyari3 | ||
1university tehran | ||
2university tehran | ||
3university tehran | ||
چکیده [English] | ||
عنصرزمان، یکی از ارکان مهم شعر معاصر است که در دو بعد درونی و بیرونی قابل بررسی است؛ البته بعد درونی آن در ادبیات و شعر نمود برجستهتری یافته، به طوریکه شاعر آن را محملی برای بیان تجربیات فردی و اجتماعی خود قرار میدهد. از جمله شاعرانی که به عنصر زمان توجه داشته و این عنصر به یک از مولفه اساسی در شعر او بدل گشته، أنسی الحاج است؛ وی علیرغم اینکه بعنوان طلایهدار شعر سپید عربی و از مهمترین شاعران صاحب سبک و تأثیرگذار در عرصه شعر معاصر عربی شناخته میشود، اما در پژوهشهای ادبی ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است، از اینرو، و با توجه به اینکه شناخت رویکرد شاعر نسبت به زمان نقش بسزایی در رمزگشایی شعر او دارد، پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی عنصر زمان در دیوان «لن» میپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زمان در شعر أنسی الحاج متاثر از گرایشات سورئالیستی او، و از حضور فعالی برخوردار است و بیش از آنکه به معنای زمان واقعی و خارجی باشد، بر زمان رویایی، ذهنی و درونی دلالت دارد. فعل مضارع که به نوعی دال بر پویایی و استمرار سیالیت است، در این دیوان بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و در موارد بسیاری هم مرز گذشته، حال و آینده را در هم شکسته و به نوعی بر لازمانی دلالت دارد. پر بسامدترین ظرف زمانی در دیوان «لن» واژه «لیل» است، که در محورهایی همچون انسانوارگی، هنجارشکنی، تبلور محبوب در شب، و اتحاد زمانی شاعر با شب مورد بررسی قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
أنسی الحاج, سوررئالیسم, دیوان لن, زمان, شب | ||
مراجع | ||
کتابهای عربی - ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب؛ ج 13، چ سوم، بیروت: دار صادر. - أدونیس، علی احمد سعید. (2011م). الثابت و المتحول، الجزء الرابع، الطبعة العاشرة؛ بیروت: دار الساقی. - اسماعیل، عزالدین. (1988م). الشعر العربی المعاصر قضایاه و ظواهره الفنیة و المعنویة؛ الطبعة الثالثة، بیروت، المرکز الثقافی العربی. - الجبوری، کامل سلمان. (20003م- 1424ق). معجم الأدباء من العصر الجاهلی حتی سنة 2002 م؛ الجزء الأول ، الطبعة الأولی، بیروت: دار الکتب العلمیة. - جیوسی، سلمی خضراء. (2007م). الاتجاهات و الحرکات فی الشعر العربی الحدیث؛ ترجمة الدکتور عبدالواحد الولوة، الطبعة الثانیة، بیروت: مرکز الدراسات الوحدة العربیة. - الحاج، انسی، (1994م). لن؛ الطبعة الثالثة، بیروت: دار الحدید. - حسن القصراوی، مها. (2004م). الزمن فی الروایة العربیة؛ الطبعة الاولی، بیروت؛ الموسسة العربیة للدراسات والنشر. - حسن، عبد الکریم، (2008م). قصیدة النثر و انتاج الدلالة (أنسی الحاج أنموذجاً)؛ الطبعة الأولی، بیروت: دار الساقی. - روبرت ب و کامبل الیسوعی. (1996م). أعلام الأدب العَربی المعاصر –سیرٌ و سیرٌ ذاتیَّةٌ-؛ الطبعة الأولی ، جامعة القدیس یوسف، بیروت: مرکز الدراسات للعالم العربی المعاصر. - طباطبایی، محمد حسین. (1388ش). بدایة الحکمة؛ ترجمه و شرح علی شیروانی، قم: بوستان کتاب. - عباس، احسان. (بیتا). اتجاهات الشعر العربی المعاصر؛ کویت: عالم المعرفة. - عید، یوسف؛ (1994م). المدارس الأدبیة و مذاهبها؛ الطبعة الأولی، دار الفکر اللبنانی. - مرتضى زبیدى، محمد بن محمد.(1414ق). تاج العروس من جواهر القاموس؛ ج 18، الطبعة الأولی، بیروت: دار الفکر. مقالات عربی - الجنابی، عبدالقادر. (2008م). «عندما قال الشعر للجمیع: لن»؛ فصلیة نقد أنسی الحاج، دار النهضة العربیة، العدد الخامس. صص6-11. - محقق، نورالدین. (2008م). «لن وتکسیر بنیة التوقع»؛ فصلیة نقد أنسی الحاج، دار النهضة العربیة، العدد الخامس. صص112-117. کتابهای فارسی - امینیان، مصطفی. (1392ش). تنش و معنا؛ خوانش فرمالیستی گزیدهای از اشعار محمد الماغوط، انسی الحاج و محمود درویش؛ پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد. - دهخدا، علی اکبر. (1377ش). لغتنامه؛ ج9، چاپ دوم، تهران:، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. - سید آبادی، عصمت، (1395ش). التوظیف الدلالی لـ«اللیل» فی أشعار انسی الحاج وبشارة الخوری؛پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی. - سیدحسینی، رضا. (1387ش). مکتبهای ادبی؛ جلد دوم، چاپ چهاردهم، انتشارات نگاه. - فیلپ، زیمباردو، جان بوید وشاهرخ شاه پرویزی. (1389ش). پارادوکس زمان؛ چاپ اول، تهران: نشر مولوی. - مطهری، مرتضی. (1371ش). حرکت و زمان در فلسفه اسلامی؛ جلد دوم، چاپ اول، نشر حکمت. - معافی مدنی، سیده مطهره. (1390ش). بررسی تطبیقی عنصر زمان در شعر معاصر عربی و فارسی( با تکیه بر اشعار عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث)؛ پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. - مکیّ، ابراهیم. (1380ش). مقدمهای بر فیلمنامهنویسی و کالبد شکافی یک فیلمنامه؛ چاپ چهارم، تهران: سروش. - نجفی افرا، مهدی. (1382ش). حرکت و زمان در فلسفه؛ نشر روزنه. مقالات فارسی - امین مقدسی، ابوالحسن و شهریار گیتی. (1391ش). «حاکمیت شب نگاهی به دو شعر از نیما یوشیج و عبدالوهاب البیاتی»؛ دوفصلنامه ادب عربی، سال چهارم، شماره چهار، صص1-20. - رنجبر، جواد و داود نجاتی. (1392ش). «تحلیل و بررسی رنگ سیاه در اشعار نیما و محمود درویش». فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال اول، شماره چهارم، صص 64-77. - سلاجقه، پروین. (1387ش). «پدیدارشناسی زمان در شعر حافظ، با نظر به آراء قدیس آوگوستینوس دربارهی زمان»؛ نامه فرهنگستان، شماره 38، صص 94-105. - شجاری، مرتضی. (1388ش). «زمان در عرفان اسلامی»؛ فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س 5، ش 14، صص 67-98. - طهماسبی، عدنان و ادریس امینی. (1393ش). «سورئالیسم در شعر انسی الحاج مجموعه لن»؛ ادب عربی، شماره 2، سال 6، صص 27-48. - عرب، عباس. (2012م). «رمزگشایی واژه شب در سرودههای عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث»، فصلنامه نقد و ادبیات تطبیقی، دانشگاه رازی، سال دوم، شماره6، 91-103. - محمدی آسیابادی، علی. (1388ش). «زمان در شعر حافظ»؛ پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، سال چهل و پنجم، دورهی جدید، شماره 3، صص 103-123. - مقیمی، ابراهیم. (1380ش). «مفهوم زمان و نمادهای آن در جغرافیا»؛ مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، صص 323-340. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 572 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431 |