تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,375 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,626 |
بررسی قابلیت ادراک محیط در سیستم واقعیت مجازی بر اساس مؤلفههای ادراک بصری | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 5، فروردین 1398، صفحه 106-124 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2019.10665.1194 | ||
نویسندگان | ||
محمدصادق طاهرطلوع دل1؛ اسماعیل ضرغامی2؛ سینا کمالی تبریزی* 3؛ امید حیدری پور4 | ||
1دانشیار عضو گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2استاد عضو گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
3دانشجوی دکترای معماری، دانشکده مهندسی معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
4دانشجوی دکترای گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید رجایی، تهران | ||
تاریخ دریافت: 23 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 13 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
محیط بصری واقعیت مجازی بهعنوان یکی از فناوریهای روز دنیای مجازی که جایگاه ویژهای در علوم مختلف و بهخصوص معماری یافته است، ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺼﺮی واﻗﻌﯽ را در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭼﺸﻢ ﮐﺎرﺑﺮان رقم میزند. با توجه به گسترش روزافزون استفاده از فناوری واقعیت مجازی، بررسی ادراک بصری مخاطب بهعنوان یکی از مباحث کلیدی رابطه انسان-محیط، در این فناوری در راستای شناخت و ارتقای قابلیتهای آموزشی، پژوهشی و طراحانه آن در حوزه معماری بسیار دارای اهمیت میباشد. بر این اساس، هدف این پژوهش، بررسی قابلیت ادراک بصری محیط در سیستم واقعیت مجازی از طریق مقایسه تطبیقی ادراک محیط به دو صورت مستقیم و استفاده از فناوری واقعیت مجازی میباشد. روش تحقیق این مقاله، تجربی، با اقدامات شبیهسازی و به سیاق پیمایشی با رویکردی کمی میباشد؛ بهطوریکه مخاطبان به دو صورت الف) مستقیم و ب) با استفاده از عینکهای واقعیت مجازی در زمان مشخص، فضا را تماشا کرده و سپس مورد پیمایش قرارگرفتهاند. به همین منظور، ابتدا با مشورت متخصصین، مؤلفههای ادراک بصری از طریق بررسی ادبیات موضوع، تبیین شدهاند. سپس فضایی متناسب با این مؤلفهها و با توجه به دسترسیها و محدودیتهای پژوهش انتخابشده و از طریق دوربینهای 360 درجه، فیلمبرداری شده است. جامعه آماری این پژوهش با توجه به تخصصی بودن مؤلفههای ادراک بصری، از بین دانشجویان رشته معماری از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی انتخابشدهاند. پایایی پرسشنامه بر اساس تکنیک آلفای کرومباخ و روایی محتوایی بر اساس نظر متخصصین مورد تأیید قرارگرفته است. درنهایت بر اساس متغیرهای پژوهش و دادههای پیمایش و بر مبنای سطوح مختلف ادراک، مدل مقایسهای بین ادراک بصری مستقیم و ادراک بصری توسط فناوری واقعیت مجازی توسط نرمافزار LISREL تبیین شده است. نتایج حاصل از این مدل میتواند نقاط قوت و ضعف ادراک بصری توسط فناوری واقعیت مجازی نسبت به ادراک بصری مستقیم را در ابعاد و سطوح مختلف نشان دهد. یافتهها نشان میدهد که مخاطب در ادراک از رنگ، حضورپذیری، میزان زیبایی فضا، تصویر ذهنی، جهتیابی، انعطافپذیری، تداعی معانی، توقع فرد از فضا، تنوع، پیچیدگی و دلپذیری بصری بهوسیله واقعیت مجازی نسبت به ادراک مستقیم دادههای بیشتری را دریافت میکند. اما دادههای دریافتی مخاطب در ابعاد و اندازهها، تناسب تشخیص فضا و خوانایی با واقعیت مجازی کمتر از ادراک مستقیم و بدون واسطه میباشد. بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد واقعیت مجازی در سطوح احساسی، تفسیری و ارزشگذاری قابلاعتماد است و تنها در سطح شناختی نمیتواند ادراک حقیقی را شبیهسازی مطلوب کند. | ||
کلیدواژهها | ||
واقعیت مجازی؛ محیط مجازی؛ ادراک محیطی؛ ادراک بصری؛ محیط بصری؛ ویدئوی 360 درجه پانوراما | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The analysis on potential of environmental perception in system of virtual reality based on elements of visual perception | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Sadegh TaherToloudel1؛ Esmaeil Zarghami2؛ Sina Kamali Tabrizi3؛ omid heydaripour4 | ||
1Associate professor, Academic board of the department of architecture, faculty of architectural engineering and urbanism, University of ShahidRajaee | ||
2Full Professor as a Member of Architecture Group, Faculty of Architectural Engineering and Urban Design, Shahid Rajaee Teacher Training University | ||
3Ph.D student, Department of architecture, faculty of architectural engineering and urbanism, University of ShahidRajaee | ||
4PhD Student, Faculty of Architectural Engineering and Urban Design, Shahid Rajaee Teacher Training University | ||
چکیده [English] | ||
The technology of virtual reality provides the user by an environment so that he can exercise new experience of presence in the environment by simulation of direct perception. This technology was introduced as an amusement tool into the digital world for the first time. Display monitor of this technology does not result from a simple phenomenon, but it is a monitor equipped with some sensors that operate as tracking devices and send some data about the location of user and also the direction of user’s vision to computer. Individuals experience virtual environments with respect to potentials of platform or hardware, with different appearances. The hardware of virtual environment could be a simple object i.e. a mobile phone and a pair of virtual reality eyeglasses; and or it could be a complex one including cloth-wearing equipment and computer that enables the user to move in thephysical environment. Nowadays, most immersion process in virtual environments is mainly focused on using Head Mounted Display (HMD) that is well-known as virtual reality eyeglasses in the market. A pair of virtual reality eyeglasses include a hood or headwear composing of LCD monitor that places at the front of eyes to present the user a stereoscopic view, produced by computer. The stereoscopic view is related to a process in which two photos are taken from the same object with a slight difference in viewpoint; and then they are seen together which provides an image with depth and stability of the environment The environmental perception is deemed as one of the key topics concerning human-environment relationship at macro and micro levels; and with respect to ever-increasing development for using virtual reality technology, review of addressee's perception by this technology might be vitally important in improving the use of this technology in various sciences and particularly in the architectural field. Accordingly, the present research aims to analyze the potential for environmental perception in virtual reality system by comparative analysis and on environmental perception both directly and through utilization of technology of virtual reality, and also based on the assessment of visual perception components in a process. The methodology of this study is of the empirical-surveying type so that the addressee’s have looked at space and surveyed it by direct technique and wearing of virtual reality eyeglasses at a time. Given the specialized nature of this investigation for analysis of virtual reality elements, the statistical population of this study was selected from students of architectural disciplines. The reliability of the questionnaire was confirmed according to Cronbach alpha coefficient and content validity was also approved by the comments of experts. Finally, based research variables, and according to various levels and dimensions of conception, two comparative models were conceptualized among direct visual perception and visual perception through the technology of virtual reality and also were explained based on surveying data by LISREL software. The findings derived from these two models might indicate the strong and weak points of visual perception through the technology of virtual reality versus direct visual perception at different dimensions and levels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual Reality, Virtual Environment, Environmental Perception, Visual Perception, Visual Environment, 360Degree Video Panorama | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,924 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,618 |